Jag behöver hjälp med bitcoin

Hej.
Är lite novis när det kommer till krypto.
Jag vill investera i Bitcoin men jag undrar om det blir samma sak genom att investera i certifikat hos Avanza eller om jag måste handla via någon annan sida? Vad blir skillnaden? Kan någon kunnig förklara för mig
Vill helst ha mina investeringar samlade i Avanza nämligen.
Tack på förhand.
Mvh Adam

Jag och många andra kör Bitcoin Zero SEK Certifikat på Avanza. Jag är nöjd. Handlar bara pengar jag är OK med att förlora och har således någon tusenlapp investerat. Är personligen inte särskilt orolig för att utgivaren av certifikatet går under eller liknande.

Vad är skillnaden på Bitcoin Zero SEK och vanliga Bitcoin certifikatet?

Ett certifikat är ett finansiellt instrument som handlas över börsen precis som aktier. Generellt följer det utvecklingen på den underliggande tillgången- Avanza har mer info om vad detta innebär och vilka kostnader det medför, ta del av den informationen och så att du får en uppfattning om det är något för dig.

När det gäller krypto så ger du dig ut bland tillgångar där volatiliteten kan gå +/- 5, 10% eller mer på en dag och där prissättningen sker alla dagar i veckan och alla dygnets timmar medan ditt certifikat endast kan handlas när börsen är öppen. Det kan mycket väl innebära att det som ser bra ut på fredagskvällen kan toppa på söndagen och på måndagsmorgon ligga duktigt minus på när börsen öppnar igen.

Jag har handlat med certifikat och kryptobolag under snart 2 år nu och mitt råd är att skynda långsamt in i detta tillgångsslag - det slår otroligt fort både upp och ner. Om du känner med dig att en plötslig nedgång på 25% är svår att hantera så avstå helt. Har du någon tusenlapp att placera efter att du skapat ett bassparande i globala indexfonder så kanske erfarenheten av krypto certifikat kan vara berikande för dig.

2 gillningar

Vad menar du med “vanliga” bitcoin-certifikatet? Bitcoin zero sek är ett av flera. Ingen avgift och varje andel kostar i dagsläget ca 54 SEK

BITCOIN XBT

Nej det blir inte samma sak.

Du får exponering mot priset via certifikaten men du äger inga coins.

Zero certifikaten kör tex syntetisk replikering av priset och xbt blandar både fysisk replikering och derivat.

En annan skillnad är avgifterna och skatten.

Certifikat är rätt så klumpiga att handla eftersom courtaget är så dyrt men i gengäld är skatten låg och man kan enkelt rebalansera till/från aktier eller räntor tex.

Jag tror zero certifikaten är lite vilseledande också, det verkar som att de skär emellan vid den interna valutaväxlingen

”Värdepapperets värde baseras på en beräkning av ett aritmetiskt medelvärde av de senast betalade priserna för Bitcoin i USD på de fyra relevanta, berättigade kryptovalutabörserna (referenskällor) som bestäms av beräkningsagenten. Detta värde (referenspris) räknas om från USD till SEK innan multiplikatorn tillämpas. Resultatet utgör värdepapperets teoretiska värde.”

Oklart vad denna multiplikatorn är. Det får du läsa i prospektet.

Om du är helt grön så tänk på att rikatillsammans inte rekommenderar att spekulera i kryptovalutor, inte ens i lekhinken (tror jag)

Min syn på det hela:
Certifikat: Enkelt och billigare att handla, samt väldigt förmånligt skattemässigt i ett ISK. Nackdelen är motpartsrisken mot den som utger certifikatet, men jag ser den risken som minimal (att de kursar och du förlorar allt)
Egen hårdvaruplånbok: Kräver lite mer tekniskt kunnande. Deklarationen blir mer komplicerad, samt du betalar 30% vinstskatt vid försäljning. Fördelen är att du kan använda dina bicoins och handla roliga kryptosaker, men Ethereum har större möjligheter för sådant. Men framför allt har du 100% kontroll över dina bitcoin så länge som du inte läcker ut din privata nyckel på nätet. Exempel på hårdvaruplånböcker är Ledger och Trezor. Först kan du köpa krypto på Trijo och sedan föra över dem till din egen plånbok.

Hej,

Min syn på saken.

Certifikat är inget jag skulle rekommendera då det inte är att äga Bitcoin. Det simulerar bara prisutvecklingen. Du ska äga det du köper.

Om jag var dig skulle jag skapa konto hos en exchange (tex Binance- världens största krypto exhange) och köpa rikigt bitcoin (även andra krypto så du har en portfölj). Skaffa dig en wallet(plånbok) så du har det i dina ägor. Har du stort kapital ska du ha en hårdvaruplånbok.

Sedan skulle jag gå in på Coinmarketcap och läsa på om de vanligaste altcoins som finns där. För varje alt coin löser ett problem (vissa gör det inte) och det är upp till dig att bilda dig en uppfattning till vad du tror på och känns rätt. Precis som med aktier. Bitcoin är bara ytan. Så mycket mer att utforska!

Ska du investera i krypto så tycker jag du inte använda Avanza eller liknande på det sättet utan måste börja använda rätt verktyg/webbsidor och lära dig de olika begreppen.

Hjälper gärna till.

Kristoffer

1 gillning