Är helt ny på forumet och aldrig hållit på med sånt här tidigare.
Har på senaste tiden fått upp ögonen för krypto och blivit lite småintresserad. Verkar vara en djungel och lite småsvårt att sätta sig in i.
Funderar på att köpa XRP. Har förstått att man kan köpa valutan direkt och själv handha densamma eller så kan man köpa certifikat på t.ex. Avanza. Verkar väldigt praktiskt med certifikat.
Så till frågorna:
Köper man ETT certifikat per token om ni förstår mig rätt, eller ett certifikat för flera tokens?
Om man ponerar att XRP skulle skena uppåt. “Hänger man med” på samma sätt uppåt (blir vinsten lika stor) om man har certifikat som om man köpt direkta tokens? Hade varit surt att missa en del av vinsten för att man köpt certifikat istället för tokens.
Vad innebär det att ett certifikat kan “läggas ned” av ägaren? Kan de göra detta när som helst. Förlorar man alla pengarna då eller hur fungerar det?
Certifikat vs tokens. Vad är egentligen det bästa enligt er och varför.
Jag tänker att en token är en XRP. Är det rätt?
Mvh Markus
Vill börja med någon billig krypto. Bitcoin och Ether är svindyrt för tillfället. Får börja småskaligt och har sett att det finns folk som tror på XRP framgent, vilket känns spännande.
Är total nybörjare så läser just nu på allt jag kan och förstår LITE mer för varje dag.
Ett krypto certifikat behöver inte vara bunden till samma kurs som själva kryptovalutan även om det följer samma utveckling. Som du skriver är Bitcoin och Ethereum väldigt dyra men många certifikat är en bråkdel av kursen, ett exempel är Virtune staked Ethereum som i skrivande stund ligger på kursen 65kr medans Ethereum ligger på kursen 2600usd. Så du behöver inte känna att du ska köpa XRP bara för priset skull. Jag skulle rekommendera att du läser på mer om olika projekt och utgår ifrån mer än bara priset. Min favorit källa för inspiration/information är altcoindaily på youtube. Väldigt bra content tycker jag.
För enkelhetens skull så äger jag mest certifikat och har endast altcoins på en wallet som inte går att köpa via Avanza.
Frågade chatgpt om din tredje fråga, själv så har jag flera olika utgivare för att minimera risken:
"Bankruptcy proceedings:
If the certificate issuer goes bankrupt, the outcome for investors would depend on the bankruptcy proceedings. You might:
Receive full or partial repayment, depending on the company’s assets.
Have your certificates converted to shares in a restructured company
Potentially lose your entire investment if the company has no assets to distribute
Cancellation rights:
Most certificates have terms that allow the issuer to “call” or cancel the certificate under certain conditions.
These conditions should be clearly stated in the prospectus or terms of the certificate.
Reasons for cancellation:
Market disruptions
Regulatory changes
The underlying asset (e.g., a specific cryptocurrency) becoming unavailable or illiquid
The issuer’s hedging arrangements becoming too expensive or impossible to maintain
What happens to your money:
If a certificate is cancelled, you would typically receive a cash settlement.
The amount would usually be based on the fair market value of the certificate at the time of cancellation.
This value might be determined by a calculation agent, often specified in the certificate’s terms.
Potential outcomes:
You might receive the full value of your investment.
You could receive less than your initial investment if the underlying asset has decreased in value.
In some cases, you might receive more than your initial investment if the underlying asset has increased in value.
Notice period:
Issuers are usually required to give investors notice before cancelling a certificate.
The notice period should be specified in the certificate’s terms.
Tax implications:
The cancellation might have tax implications, which can vary depending on your personal circumstances and Swedish tax laws
"
Det här är en vanlig tankevurpa som många nybörjare utsätts för. Den är förmodligen planterad med diverse sökmotoroptimerade texter och videos
Låt mig förklara genom att säga samma sak om handel med fiat-valuta:
"Jag ska börja handla med valutor. Eftersom Dollarn och Euron kostar så mycket, så väljer jag att köpa Turkisk Lira och Argentina Pesos istället "
Det finns fundamentala anledningar till att Bitcoin är så mycket högre värderat än det andra lycksökar-mynten.
Här kan du se hur XRP har gått mot bitcoin de senaste 10 åren
Vad är det för folk som tror på XRP? Speciellt nu, precis innan Bitcoins bull run?
Kolla upp var vi befinner oss i Bitcoins 4-årscykel, och sen kolla trenden i Ripple/Bitcoin (graf nedan). Såvida du inte tänkt “trade:a” och pricka exakt rätt toppar att sälja på (lycka till), så finns det ingen anledning att tro att XRP kommer prestera bättre än BTC.
Tack för bra svar även om det var ett tag sedan jag skrev senast👍
Än så länge bara handlat certifikat småskaligt från Avanza. Sakta men säkert lär jag mig.
Tänkte ge mig in i träsket på allvar nu så att jag själv äger valutan via exempelvis coinbase eller liknande.
Har för tillfället handelsbanken men har förstått att bankerna i Sverige inte är så glada i att det görs överföringar direkt till nätmäklarna som handlar med kryptovalutor.
Har sett att en del löser detta genom att först flytta pengarna till t.ex. Revolut och sedan vidare till vald nätmäklare. Är detta ett bra sätt eller kan man göra på något smidigare sätt?
Vet att en del banker vill att man fotar sitt pass för att få använda deras tjänster och bli kunder. Hur ser ni på detta? Känns väldigt risky att ge ut de uppgifterna på nätet. Eller har jag fel där? Hur har ni gjort?
Har haft diskussioner med ja i princip alla svenska banker som tar avstånd från all typ av handel med krypto. De varnar för avstängningar pga risken för svindleri med mera.
Finner det intressant att sen kolla över certifikat som Bitcoin XBT och sen se vilka det är som är köpare/säljare där… Även om de kan hänvisa till att det inte är rena bitcoins bankerna köper utan certifikat så måste man väl ändå säga att de stöttar ideén med krypto genom att köpa/sälja certifikat?