Praktiskt, hur investerar jag lättast i krypto?

Hej! Har aldrig investerat alls i krypto för det har känts så krångligt att hålla dem säkra. Nu när jag lyssnat en del här så verkar som det kanske finns hyfsat enkla sätt ändå. Så jag skulle vilja investera en lekhink i krypto. Men jag fastnar på hur jag faktiskt gör det helt praktiskt? Var köper jag? Avanza? Genom nån slags börs? :woman_shrugging: Tar hemskt gärna emot hjälp!

Jag vill bara köpa och sedan hålla som långsiktig investering, inte använda som betalmedel eller köpa och sälja. Det skulle kunna vara utspritt på de fem största eller bara Bitcoin, det är inte jättenoga. Jag vill att de ska sitta någonstans säkert, inte att det ligger på mig att se till att jag har en järnridå till min dator eller så. Naturligtvis helst undvika onödigt höga kostnader eller motpartrisker eller annat.

Lite orelaterat så funderar jag på om nu är en bra tidpunkt att köpa krypto eller bättre att vänta tills senare i år (jag kommer behöva sälja av lite aktiefonder för att finansiera). Jag förstår att ingen sitter med en kristallkula och kan förutspå framtiden, men om någon ändå vill dela med sig av sin personliga åsikt så skulle det ändå ta mig från inget angreppsätt till något att ta i beaktning.

Tusen tack för hjälpen! Det är ovärderligt.

Iom att du inte är insatt så köp Bitcoin, endast. Och pga skattefördelarna med ISK så är värdepapper att rekommendera. Sök på “ABTC” eller “21shares bitcoin” (Avanza länk) i din internetbank under “Spara och placera” eller liknande. Förmodligen behöver du “lämplighetsprövas” i internetbanken för att få lov att handla dessa certifikat.

Om du specificerar vilken bank du har kanske du kan få mer exakta anvisningar.

När det gäller timing så kan du kolla lite hur det sett ut historiskt efter halveringen. Är ingen garanti att det går upp så klart, men …

Sen när du doppat fötterna och vill lära dig mer så kan du återkomma för bok- eller podrekommendationer :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack Matte, super!!

Jag har Avanza, Sparbanken Skåne, Revolut, och AIB (irländsk bank).Om jag då köper Bitcoin värdepapper från en av dem, spelar det någon roll via vilken eller sak samma?

Ja det gör stor skillnad om du köper värdepapper som följer krypto i en ISK på t.ex. Avanza eller om du köper riktiga krypto hos t.ex. binance (som har bra avgifter).

ISK ger förstås skattefördelar vid stor uppgång men när det inte är riktiga krypto tar du en motpartsrisk och äger bara pepperskrypto. Är du oinsatt kan detta ändå vara en fördel.

1 gillning

Ifall du ska köpa certifikat (papperskrypto), välj Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK.

Den har ingen avgift, medan den av outgrundlig anledning mycket populärare BITCOIN XBT har 2,5 % i avgift.

Zero SEK varianten följer Bitcoin-kursen på krypto-börser, medan den andra avviker med ett belopp som väl då ska motsvara att 2,5 % under den tid den har funnits har dragits bort från kursen, med andra ord omöjligt att veta ifall kursen är rimlig eller inte.

2 gillningar

Tänk också på att om du köper riktiga krypto på en kryptobörs och låter de förvaras där så äger du de inte på samma sätt som du äger värdepapper hos Avanza. Du kan alltså förlora allt om det sker oegentligheter hos en börs som binance.

Därför bör man flytta sina krypto som man köpt hos en börs till en egen wallet men nu börjar det krävas lite mer kompetens av dig och du måste kunna hantera dina nycklar på ett säkert sätt. Tabbar du dig här så kan du förlora allt.

Avanza i en ISk är rimligen därför ditt förstahandsval tills du kan mer.

2 gillningar

Jag kör med Fidelity Physical Bitcoin via Avanza. Litar inte på Valour Zero och XBT är för dyrt.
Sedan köper jag också bitcoin och annat via Kraken. Men ska man bara spara för framtiden så går det lika bra med certifikat som jag ser det. Vill man ha riktiga bitcoin är det bara att sälja certifikatet och köpa dessa vid behov.

Tack Ingvar! Va hjälpsamt! Får jag fråga varför du inte litar på Valour Zero som Ess tipsade om? Jag vet inget om dem alls så jag är tacksam för allt jag kan lära mig.

Om du vill lära dig hur riktiga krypto fungerar kan du också köpa Bitcoin eller Ethereum hos t.ex. binance men bara för lite lekpengar, typ några hundra kronor.

Då kan du efter att du köpt riktiga krypto installera en wallet på din dator eller mobil och skicka dina krypto till den. Då får lära dig hur det fungerar på riktigt utan att riskera mer än dina lekpengar, som ren utbildning alltså.

1 gillning

Är mest bara mitt intryck. Litar inte på grejer som inte har en avgift. Ägarna ska också börja med en bitcoin produkt som ger avkastning men bitcoin kan inte ge avkastning så det blir via samarbete med en skapare av en annan kryptoprodukt där de hävdar 5% avkastning. Jag finner det bara vara väldigt vanskligt.

Ett tillägg:
Fidelity Physical Bitcoin handlas i euro på tysk börs så det blir ju lite andra avgifter och en valutariska gentemot euron.

Jag skulle inte gå på det. (Nu känner jag inte till fonden som refererades här.) Det finns flera aktörer som har låga avgifter för att “fånga” kunder till deras andra produkter.

1 gillning

Nej det blir ingen valutarisk mot euro pga detta men däremot växlingskostnad.

4 gillningar

Precis uppmärksammat en rätt viktig detalj. Finns väl en valutatrisk i BTC som ju handlas i USD? Investerade 27/12 till c:a 95 000 USD/BTC via tyska börsen och även om BTC är tillbaka på detta värde har mitt Fidelity-certifikat en förlust på 15%.

Du kan handla BTC till vilken valuta som helst. Men visst stämmer det att BTC är längre från sitt ATH i SEK jämfört med USD eftersom dollarn försvagats.

Tack. Kan se på växelkurserna för datumen att det nästan är en rak valutaförlust.

Man kan se om man tittar på kurvan historiskt sett att Bitcoin ständigt öka i värde i längden. Vilket då innebär att om man tänker långsiktigt så kommer investering i bitcoin att ge avkastning. Detta parat med att använda en hårdvaruplånbok istället för en hostad wallet gör investeringen stark och säker.