Jag har ägt Virtune Crypto Top 10 Index ETF SEK i flera år och tycker att det är ett enkelt och okomplicerat sätt att investera i de största kryptovalutorna. Jag funderar på att öka min investering i krypto och undrar vilka sådana produkter som finns som är enkla att köpa via Avanza, Nordnet eller liknande. Kanske något som täcker 20, 50 eller till och med 100 största kryptovalutorna istället för bara 10. Har ni några förslag?
Dessa hittar du på Ava i alla fall. Hoppas det hjälper. Ingen rekommendation men eftersom du verkar vara bekant med cryptotillgångers stora volatillitet kanske det kan vara något:
Eller så köper du färre olika kryptovalutor. Exempelvis har Virtune Bitcoin presterat bättre än den fonden som du äger. Jag skulle inte förvåna mig om detta fortsätter om man ser över längre tidsperioder. Visst, vissa kommer att prestera bättre, och framförallt under korta tidsperioder, men man får också med mycket skräp i sådana breda fonder.
Äger man kryptovalutor som en portföljkrydda på 5-10% så tycker jag det räcker alldeles utmärkt med bara Bitcoin.
Allt trendar nedåt mätt i bitcoin ändå så…
Men det finns olika andra aktörer som försöker sig på någon sorts index med någon sorts bot med balansering osv och den verkar prestera mkt bättre så…
Den ende jag kände var vettig för 4-5 år sedan var hodlbot, men har inte sett något sedan 2022 från dem… kanske död? Borde finnas liknande. Deras inlägg om hur de skapat indexen är lite rolig att läsa iaf. ![]()
Och då är det “faktiska coins” som handlas på andra börser, så därtill lite skattehittepå samt deras prenumerantion för botten.
Annars ja, bitcoin only. Historiskt har ju en portfölj bestående av 5-10% btc och resten på sparkonto slagit börsen såatteh. Det lär räcka med 10% btc för de flesta.
Eller gå all in bara. ![]()
![]()
![]()
“Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning”
Tror en sådan produkt kommer prestera rätt dåligt över tid. Skulle avråda från sådan bred exponering.
Sant, men tror du det här kommer accelerera eller lugna sig? Kom ihåg att historisk uppgång inte är en garanti för framtida uppgång.
Marknaden tittar framåt. Eftersom bitcoin nu är en enorm marknad så lär den nu vara hyfsat effektiv, och då är sådan uppenbar information redan inprisad.
Ok. Så berätta en enda sak som du vet som marknaden inte redan vet. Eller tror du att en sådan sak som USAs penningmängd är någon slags hemlig information du hittat?
Haha, jag är på din sida kompis.
Samtidigt anser jag att, om FIATs kollaps vore inprisad borde priset mätt i FIAT vara väldigt mycket högre…
Samtidigt händer det väl hela tiden att marknaden ändrar sin bedömning om tillgångsslag drastiskt. Så bevisligen är marknaden inte allvetande på det sätt folk av någon anledning verkar tro.
50.000 pokerspelare är fortfarande bara pokerspelare och kan tveklöst “ha fel” eller lidande av masspsykos.
Kan du förklara graferna?
För att ny kunskap kommer, men även för att de som prisar ändrar sig, t ex för att de behöver pengarna eller vill placera dem någon annanstans.
M2 är ett mått på penningmängden. Det innefattar M1 – som består av allmänhetens innehav av sedlar och mynt plus avistainlåning – samt inlåning med vissa villkor.
M2 är ett bredare mått än M1 eftersom det inbegriper tillgångar som fortfarande är mycket likvida, men som inte enbart utgörs av kontanter.
Mer pengar i omlopp → Mer pengar som jagar samma produkter → Produkterna ökar i värdet mätt i de pengarna
Bitcoin består av 21 000 000 enheter. Mängden fiat ökar ständigt, oavsett vad. Nothing stops this train.
En otroligt kort simpel analys blir då, mer och mer FIAT jagar samma absoluta mängd bitcoin.
Det ser ut som om det har en korrelation men jag vetefan. Det finns absolut inte en enskild sak som påverkar det där.
Däremot vet jag att det för all framtid kommer finnas 21 000 000 bitcoin, och för all framtid bara mer och mer FIAT.
“Bitcoin har ingen topp, för FIAT har ingen botten.“
En teknikalitet men i praktiken pga förluster är den siffran redan lägre och bör kontinuerlig minska?
Fiat backas av de saker som belånas för att skapa pengarna, och varje peng representerar ungefär lika mycket sak över tid + inflationsmålet. Så att mängden pengar minskar eller ökar över tid är irrelevant för värdet av en peng, pengamängden talar bara om hur många av alla saker som just nu är belånade. Mängden saker kommer alltid vara större än mängden pengar för det går inte att belåna 100% av värdet av säkerheten.
Ja, det är rätt många man räknar som förlorade - men man vet inte säkert. En del förmodade förlorade har rört sig senare så ![]()
Sedan lär det bli svagt deflationistiskt med tiden. Folk lär sig mer, folk använder arv-lösningar mer osv.
Nu har vi kommit lite väl off-topic
.
Som svar på TS fråga så finns det mig veterligen inte fler “breda” kryptoindexprodukter på varken NoN eller Ava. Känner någon av er andra till några?
Läste precis denna - coinshares nyhet - gratis avgift tills etfen når 1 miljard (usd får man anta) under förvaltning. Notera att det är altcoins det handlar om och alltså mycket mer riskabelt än de mer etablerade kryptovalutor. CoinShares Launches ETF Offering Access to Altcoins (Oct 07, 2025) | Press