Investera i kryptovaluta?

På vilket sätt kan man handla så brett? Det låter intressant.

1 gillning

Ja, det är en sjukt bra fråga jag inte har listat ut svaret på. Än. :slightly_smiling_face:

Vart köper du bitcoin? Avanza?

Jag använder coinbase vid köp av kryptovaluta

Lite fel läge att gå in efter dagens ökning? :slight_smile:

1 gillning

Jag tror fortfarande uppsidan är mycket större än nedsidan. Men om man känner att det är dyrt med bitcoin just nu så kan man börja med nått annat. Bitcoinrusningarna verkar gå före de andra kryptosarna och i så fall kan man gå in i t ex Ethereum. Extremt volatilt dock. Jag håller lite av båda på både Avanza och Nordnet men bara som krydda. Ombalanserar mot guld löpande.

image

5KRYPTOS på Avanza (dyr)

Förstår jag rätt att den kostar 2%? Då är det ju till och med billigare än Bitcoin eller Etherium trackern som många köper på Avanza, de kostar ju 2.5%.

Folk säger ju att bitcorin är på $250 000 år 2022 :rocket: så då kan det ju inte vara fel läge idag! :joy:

Tror på blockchain men är tveksam till bitcoin i längden. Tekniken är ineffektiv och valutan är extremt volatil.

Många regeringar kommer även bannlysa bitcoin när det blir för stort. Det var t.ex inte allt för länge sedan det var olagligt att köpa och sälja guld i USA.

Med det sagt kan säkert en mindre del typ 1% inte vara dumt att äga. Kan rekommendera Kraken för er som vill handla kryptos. Lätt att starta et account och enkelt att handla.

Frågan är väl om en Bitcoin investering idag kan matcha ex Swedbank Roburs Småbolagsfond Sverige samt Ny Teknik?

Det negativa är väl alla miljarder dollar som bara spårlöst försvunnit ut blockchain p gr av hackade konton. Den risken finns ju inte vad beträffar svenska aktiefonder.

Har själv ett par Ledger Nano S och en Trezor One men t v är det noll kronor (dollar) kryptovaluta på dom. Men jag är i vart fall förberedd.

Cheers…

Kul att vi gjort samma bedömning av % för krypto i portföljen.

Har även jag valt att satsa på 2% krypto som jag köper via revolut för smidighetens skull.

Det jag tycker är klurigt med Revolut är att de ger 30 % skatt på vinsten jämfört om man kan få in det i ett ISK. Eller hur tänker du där?

Finns nu även ett certifikat som heter Bitcoin Zero som är mycket billigare än så.

Jag har aldrig riktigt förstått den här ståndpunkten (men jag är helt öppen för att det bara är jag som inte har förstått vad den innebär). När du säger att du tror på blockkedjan men inte på Bitcoin så antar jag att du menar att den kan få ett stort användningsområde någon annanstans. Pratar du bara om bättre designade kryptovalutor (exempelvis, vad vet jag, Etherum) eller menar du något helt annat användningsområde än pengar?

Personligen så tror jag absolut på Bitcoin beträffande framtiden. Det finns andra blockkedjor som är bättre på många sätt, men Bitcoin har fått ett sådant jädrans fotfäste nu att det känns som kryptovärdens Coca-cola. Har svårt att se att det skulle gå i graven till förmån för något annat (och att det den dagen det eventuellt håller på att gå i graven skulle kunna ge de största grävarna och hållarna lite incitament att faktiskt göra större förändringar, men jag är inte tvärsäker på detta såklart).

1. Vem kommer att vilja minea bitcoin när alla coins är mineade vilket kommer ske inom ca 100 år?

2. Det finns inte någonting reellt som backar upp valutan. Tekniken kan dupliceras eftersom den är digital. Den enda anledningen att en person idag väljer bitcoin och inte bitcoin 2 är p.g.a att grannen tror på bitcoin och inte bitcoin 2. Det finns ingenting unikt i bitcoins egenskaper, det ända som är unikt är att den har ett stort följe.

Jämför det med ex guld. Guld kan inte dupliceras eller skapas eller förstöras (?). Den backas upp av dess fysiska egenskaper, vilka är begränsade. Det går inte att helt plötsligt komma överens med sin granne att skita i guld och istället köra “guld 2” eftersom något sådant ämne inte existerar (än).

M.a.o så har bitcoin samma problem som fiatvalutor. Det funkar sålänge folk tror på det. Att folk skulle sluta tro på guld är också ett argument som vissa drar, men 5000 år av mänsklig historia säger nog det mesta i den frågan.

1 gillning

Tack för förtydligande svar!

Jag tror att detta går att komma runt på olika sätt. Exempelvis kan man tänka sig att Bitcoin, om det finns kvar om hundra år, kommer att vara mycket mer populärt än vad det är idag vilket innebär fler transaktioner. Om man då ökar blockstorleken (vilket inte lär vara något problem givet framtidens teknik), det vill säga tillåter fler transaktioner per block, så kommer antagligen alla transaktionsavgifter att kunna fungera som incitament eftersom grävarna får ta del av både dessa och inflationen (där den senare då kommer att ha hamnat på noll). Men, även om du har rätt, och Bitcoin går i graven om ett sekel så skulle jag nog vilja säga att det ändå har lyckats rätt bra :slightly_smiling_face:

Om vi utgår från att du har rätt, var är det då du ser en användbar tillämpning av blockkedjetekniken (som egentligen var min ursprungliga fråga)? Kan du ge något exempel? Eller du kanske menar någonting annat när du säger att du “tror på blockchain”, typ som att du tror på att tekniken fungerar rent teoretiskt? Upplys mig gärna!

1 gillning

Att tekniken kommer användas för att skapa något bättre än bitcoin som inte besitter de många problem som bitcoin har.

Men borde inte din punkt nummer två alltid kvarstå oavsett hur bra teknik man bygger?

Exakt, det är därför den någon gång kommer falla. samma problem som finns i fiat-valutor finns i bitcoin, det inte finns någonting reellt som backar upp valutorna som inte kan kopieras eller skapas på nytt.

Dagens papper kan dupliceras, man kan göra en ny dollar (USA är inne på sin tredje) och man kan göra en bitcoin 2. Du kan däremot inte göra en guld 2.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Praktiska frågor kring att investera i kryptovalutor