Krypto - något att ha eller en fluga?

Jag har funderat över det här med krypto. Det har ju framkommit lite olika budskap om huruvida krypto är vettigt, vad det kan användas till och så vidare. Vissa av mina vänner har iallafall tidigare så att säga “gått på” idén om krypto som investeringsobjekt. Logiken verkar vara ungefär att krypto är jättebra och genom Guds mirakel så går värdet bara upp. Hur det går till eller varför det skulle vara så är det ingen som vet. Eftersom det har varit så tidigare är det ändå väldigt säkert att det kommer att fortsätta vara så. Att det är så förstår man om man är smart.

Utöver alla dessa varianter av “Hokuspokus-coin” hette det tidigare att krypto är jättebra för alla möjliga ändamål och kan revolutionera världen och livet på en rad olika områden. Sedan har det inte hänt så mycket. Inom den värld jag själv jobbar inom förväntades krypto fast knuten till dollarkursen vara användbar. Sedan stack någon hål på bubblan och även de där användbara kryptovalutorna visade sig vara mindre användbara.

Är det någon som är mer insatt i hur allting hänger ihop på riktigt som skulle våga sig på en enkel sammanfattning av läget? Om det finns någon riktig användning eller riktig potential som inte bara är utopiska fantasier så vore det förstås extra inressant.

Tv-stjärnan Ben McKenzie om krypto: ”Största pyramidspelet någonsin” | SvD

1 gillning

Sammanfattningen är nog att vi är inne i en ny kryptovinter. Bitcoin lever och kommer fortsätta leva, men är knappast ‘hett’ för gemene man. Alla NFT var (så klart) värdelösa. En handfull kryptovalutor kan och kommer säkert på sikt hämta sig.

Investera med försiktighet :joy:

3 gillningar

Jag har personligen tagit avstånd från krypto branchen då det är mycket skurkeri och scammande.

Höga risker att förlora allt
Lurad höger o vänster

Men kanske mest att det finansierar mycket kriminalitet. Något vi desperat behöver mindre av.

Alltid hört att banker fular sig.
Men där finns iaf spår av transaktioner.

Jag vet inte!
Finns säker mer utbildade experter inom området.

Lycka till!

Ok, men som jag tolkat det verkar den enda riktigt tydliga nyttan vara för typ oligarker i Ryssland att flytta pengar utomlands, maffiabossar att tvätta knarkpengar och liknande saker. Även om värdet nu går upp så känns det inte som någon särskilt etiskt försvarbar tillgång att investera i. En av mina vänner som gått på “idén om krypto” är en miljömupp som gör stor grej av att bara handla ekologiska matvaror och “göra rätt” på alla möjliga andra sätt. När jag påpekat att just krypto inte riktigt passar in i det tänket har han viftat bort det.

1 gillning

Rekommenderar kanalen Crypto Critics. De kan och förstår tekniken och diskuterar allt mellan himmel och jord inom crypto. De är av inställningen att dagens crypto är inget att ha. Gillar deras scamdiskutioner.

https://youtube.com/@CryptoCriticPod?si=MRrgKucL2ZuG_bqM

Titta också på münecat video nedan. Skitkul :joy:. Hon gillar inte Crypto heller.

1 gillning

Krypto i sig har inget värde så ingen som står bakom och garanterar något tills skillnad från riktiga pengar. Det är som om du tar 1000 löv i skogen sen säljer du ett av löven till en kompis för 100:-. Nu tror dina andra kompisar att du helt plötsligt har 99’900:- för 100*999=99’900!
Det låter absurt men det är så bitcoin fungerar. Skillnaderna är att dels så brände ni ner en skog när din kompis köpte lövet av dig. Dels så måste du betala ett löv till en annan för att göra överföringen till din kompis.

Bitcoin är förövrigt den säkraste krypton som jag ser det rent framtidsmässigt. SEC i USA lutar mot att det inte är en “security” vilket är bra för lagarna blir inte lika hårda då. Nästan alla andra krypto valutor verkar vara securities i USA men inget är bestämt helt ännu. Alla som blir beslutade att vara det får det svårt för du måste vara registerad för att få handla med securities och de som har gjort en “Inital coin offering” har inte gjort det så det blir böter för dem.

Den andra delen av krypto är handelsplatser, likt avanza för aktier, de flesta verkar vara byggda på bedrägeri där den störst är FTX som de håller på med i domstol i USA. Med all säkerhet kommer USA efter Binance som är det största handelsplatsen nu där det bubblas om att allt är ett korthus.

Den största stable coinen är tether och det ser också ut att vara ett luftslott där de hittar på pengar utan någon backning. En stable coin ska vara 1:1 backat mot sin valuta i detta fallet USD men de vägrar visa vad den är backat i och ingen kan/får göra en audit på dem. Deras totala värde nu är 84 miljarder dollar så man tycker man kan visa vart de har alla dessa pengar. Tether används till att driva upp priset på bitcoin och andra krypto valutor så visar det sig att thether är ett luftslott så kommer nog hela krypto marknaden dyka ett bra bit ner.

I och med att “code is law” när det gäller krypto och varje utvecklare vet att kåd har alltid buggar så är det inte förvånande att se saker som att bara senaste veckan så var det 2 st 200 miljoner dollars stölder av krypto så även om man tror på krypto så är det lätt att råka illa ut.

Det misstänkt att en nordkoreans grupp står för de mest avancerade av dessa hack och pengarna går till nordkoreas vapenutveckling. Fördelen och nackdelen när alla transaktioner är öppna. Gör du en överföringen som kan spåras till dig så kan alla överföringar du någonsin gjort spåras till dig (eller till just den plånboken vilket du kanske har fler av).

Så i korthet för de som vill testa se till att bara köpa bitcoin ev också ethereum. Ha inte kryto på en handelsplats utan i din egen hårdvaruplånbok eller där du själv kontrollerar det.

Kan starkt rekommendera att följa Web3 Is Going Great

Sjukt bred fråga, oxh ett område man kan säga så mycket kring.

Vad du kan vara intressesfär av är att USA troligtvis senast kommer säga ja till en Bitcoin ETF den 10e januari. Och alla får spekulera vad för effekt det kan få.

Fiat pengar tvättar mer i värde åt kriminella än krypto ens kan drömma om.

Om frågan är genuin så kan jag väl fråga dig vad mer specifikt vill du veta?

Du har i en tråd av cirka 5-6 inlägg redan fått se de största flosklerna som någonsin sagts om krypto sägas. Många i ett traditionellt ekonomiforum likt det här har otroligt svårt att se på situationen opartiskt och nyanserat.

2 gillningar

Hur mycket pengar har inte våra storbanker tvättat genom åren? :joy:

1 gillning

Fokusera på bitcoin och ethereum, resten kan du skippa :slightly_smiling_face:

Att t.ex. bitcoin har ett värde är för mig inte konstigt alls. Bitcoin skapas genom mining där man behöver förbruka massor mer elektricitet, som (oftast) inte är gratis.
De har även ett värde i att de inte är någon som kan gå in på ”ditt konto” och beslagta dina bitcoin eller att bestämma att nu ska de tryckas upp extra många bitcoins (inflation). Allt styrs av algoritmer istället för centralbanker.

Men de finns massor av detta att läsa på andra ställen redan så behöver nog inte skriva en uppsats här :slightly_smiling_face:

Dum fråga, men hur utvinns bitcoin? Det kräver så mycket energi, men det är väl en digital valuta?? Förstår inte :smile:

Huvudfrågan var egentligen om blockkedje-tekniken har några ”produktiva och relevanta” användningsområden kopplat till något samhällsnyttigt.

Att försöka göra en poäng av att ”större summor historiskt” tvättats via andra kanaler än just krypto gör ju inte krypto till något annat än skräp iallafall. Värdet av saker ligger i att de kan användas till lagliga och värdeskapande aktiviteter som är till gagn för samhället som helhet.

1 gillning

Några samhällsnyttiga punkter

• ingen central part som kontrollerar. Ingen risk för manipulation
  • snabbare och billigare än traditionella banksystemet att skicka en transaktion mellan länder, utan att använda en mellanhand
  • transparens med blockkedjan, en transaktion försvinner inte på vägen
  • du kan koppla annan information till en viss transaktion. Så kallade smarta kontrakt, utan mellanhand
  • ”alla” kan ta emot bitcoin, inte bara de som kan skapa ett bankkonto
1 gillning

Din dator gissar på ett tal mellan 1 till 100. Gissar du rätt vinner du nästa batch med bitcoins :slightly_smiling_face:

Fast talet du ska gissa är betydligt svårare :stuck_out_tongue:

Den sists punkten är faktiskt en grej som gör att jag ändå gör att jag ej kan avfärda krypto helt då en stor del av världens befolkning saknar ett eget bankkonto men de har tillgång till en mobil med internet.

För de med smarta kontrakt så finns det så vet jag vet ingen som har hittat på något som kan göras bättre på på en blockkedja mot en vanlig central databas. Det har alltid pratats om att det finns eller kommer snart men inget har dykt upp på över 10 år. Om någon vet något så skulle det vara intressant att veta.

Många har hittat på saker som spel, ägandebevis och en hel del annat men det har aldrig gjort dem bättre än att bara köra en central databas.

Tror det faller på att någon organisation måste ändå ha ansvar för lösningen och att många gånger vill du inte ha informationen publik eller så måste du backa informationen för fel har skett.

snabbare och billigare än traditionella banksystemet att skicka en transaktion mellan länder, utan att använda en mellanhand

Du har en mellan hand för en miner måste mina för att få in din transaktion på blockkedjan. Detta sker igenom budgivning och vill du göra det snabbt så kostar det mer. Men lär säkert ändå vara billigare och snabbare i många fall.

ingen central part som kontrollerar. Ingen risk för manipulation

Detta stoppar dessvärre inte manipulation. Tex om någon någonsin skulle kontrollera 50% av alla de som minar så kan de göra vad de vill med hela block kedjan. De två största bitcoin mining poolarna ligger nu tillsammans på 50.4%.

Det har även från FTX domstols dokument kommit fram till att de stora handelsplatserna (FTX, Binance, mfl) har haft en koordinerings chat och stängt ner all krypo handel på deras platformar när någon var hackad.

Miners förbjuder även adresser så du kan bli utelåst. Tex tornado cash adresser är låsta av de flesta miners efter att USA förbjöd dem.

transparens med blockkedjan, en transaktion försvinner inte på vägen

Nackdelen är om du inte vill visa alla att du fick en summa av någon eller skickade till en speciell organisation, tänk en ryss som skickar till försvar av ukraina, och så fort din adress kan knytas till dig så kan man samtidigt knyta alla transaktioner till dig som någonsin har gjorts. Är som om någon fick gå igenom alla dina bank och kreditkorts räkningar sen du föddes. Har du fler plånböcker så hjälper detta men råkar du skicka en transaktion mellan dem så är det kört. Tänk dig att du söker jobb om 5 år och de tittar igenom alla dina plånboks överföringar eller ännu värre som i ryssland fallet.

Finns till och med en site där du kan sätta en bounty för att andra ska leta upp vem som äger en viss andres. Vet någon om din adress så kan de även skicka meddelande på block kedjan som du aldrig kan ta bort. En ny form av mobbing.

du kan koppla annan information till en viss transaktion. Så kallade smarta kontrakt, utan mellanhand

Detta fungerar inte med bitcoin men med ethereum. Nackdelen är det där med att kåd är lag och kåd har buggar. Var inte länge sedan ett smart kontrakt fick reda på en bugg men de kunde inte uppdatera koden utan fick bara säga till alla att ta ut sina pengar innan hackana gör det. Många han men mycket pengar försvann.

”alla” kan ta emot bitcoin, inte bara de som kan skapa ett bankkonto

Håller helt klart med om denna och en stor fördel för bitcoin/crypto.

1 gillning

Ja precis. I vilken valuta tror ni det sker mest kriminella transaktioner av världens valutor?

USD… Ska vi banna USD för att kriminella använder det? :thinking:

2 gillningar

Till skillnad från internet…

:fly:

Tittade precis på en youtube-film där dom var i kuba… fler och fler affärer tog bitcoin. En tjej vars föräldrar sparat i 30 år för att köpa nytt boende såg alla sina fiat-pengar försvinna pga inflation. Hon tog bitcoin i sin butik och förstår innebörden med denna. Hon menade att om bitcoin går ner 70 procent säg så är det inget mot valutor i inflaionsnurran såsom turkiet osv.

El salvador har bitcoin som lagligt betalmedel.
Frågan är vilket land som kommer på nästa tur.

Kommer det bli stort? Ja antagligen… definitionsmässigt så börjar btc klara definitionen av pengar bättre än många länders Fiat-valuta…

Angående security, Bitcoin är ingen security (bekräftat av gary gensler)

Mvh

Hur mycket?

Jag tänkte mer på specifika företag, länder eller sammanhang där man tagit fram applikationer inom sjukvård, försäkring, landrättigheter eller något annat relevant område.