Krypto - något att ha eller en fluga?

Syftet med pengar är att underlätta byteshandel som betalningsmedel.

Bitcoin kan (istortsett) inte användas till att köpa något alls.

Värdet alltså noll.

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Lustigt hur en totalitär stat plötsligt blivit namnet på allas läppar på RT.
Det finns f ö nationer där man fortfarande ägnar sig mycket åt byteshandel, det innebär inte att det automatiskt är vettigt i en vettig och utvecklad demokrati.

1 gillning

Kanske inte heller så att den här typen av påhitt är så bra i alla lägen. Just det här med att införa olika stora förändringar baserade på olika politikers egna idéer brukar inte bli framgångsrikt.

El Salvador införde bitcoin – sen kom kraschen - DN.se

1 gillning

Mäter du i Bitcoin blir allting billingare, mäter du i USD (Fiat) blir allting dyrare per design.

1. Värdet av USD

1. Andra valutor vs USD

Bitcoin är en livlina för miljarder människor som inte får tag i USD. Och ett alternativ för alla som är trötta på en valuta går mot 0 och en stadsskuld som går upp i en spiral. För alla som vill bi-passera kommande kontrollstat med CBDC.

Intressanta områden är så klart den digitala ekonomin. Som finansiering, lån, handel och börser och mkt mkt mer.

Sen finns det områden typ RWA (Real World Assets) där fysiska unika saker kan tas på blockchain och förenkla delar av transaktionerna eller ägandeskapet i nya former.

Andra områden finns som öppen och decentraliserad AI. I en värld där Microsoft, OpenAi, Google, Meta? kommer centraliserat styra vad AI är, hur den formas och ägs så är det en intressant möjlighet att skapa öppen AI.

Smarta kontrakt kan väl byggas till nästan vad som helst nu när det mesta är digitalt, så det är fantasin, och teknologiska stödet som sätter gränserna.

Jo, men vilket stort företag gör detta på riktigt här och nu idag. Att det finns många fantasifulla tankar om teoretiska möjligheter är inget nytt.

Ta det inte personligt men allt du skriver är “Det kan”, “I framtiden”, “Nästan vad som helst”. Men vad jag vet så kan ingen på 10 år ge ett riktigt exempel där block kedjan gör det bättre. Man tycker att nu bör vi ha hittat på ett bra sätt att använda denna tekniken bättre än systemen vi redan har men det verkar extremt svårt.

Som exempel RWA vill du ha det på en öppen block kedja? Vill du att hela världen ska veta att du äger ett hus på bahamas eller den där fina klockan, tavlan, tv eller vad det nu kan vara?
Om alla kunde bestämma sig om ett sådan register så kunde vi likaväl ha en central databas som styrs av en öppen organisation. Block kedjan hjälper inte lösa problemet.

Förstår inte vad du menar. Det går inte att betala med bitcoin nånstans där jag handlar.

Och bara för att du inte kan så är det värdelöst?

Bitcoin’s case idag är främst som ett digitalt guld – en värdebevarare. Eftersom Bitcoin har ett fast antal enheter (21M) så säger det sig självt att dessa går upp i pris när de mäts mot en valuta som för evigt urholkas. Det bygger så klart på att Bitcoin är säkert och decentraliserat (vilket det går att ha åsikter om).

1 gillning

Det är lite intressant att den siffran indirekt minskar så i framtiden kommer det bara finnas färre och färre bitcoins i omlopp. Inte pga av tekniken utan av de som har tappat bort sina nycklar och kan aldrig komma åt sina bitcoins igen. Redan nu uppskattas det siffran till ca 4 miljoner bitcoins. Så 20% av alla bitcoins som kan finnas. Säkert en mycket svår siffra att verifiera men förståeligt att bitcoins kommer försvinna allt efter som hårdvarunycklar/datorer tappas bort, går sönder osv. Detta gör att värdet på de som finns ökar för det finns då mindre i omlopp.

Stora pooler är helt klart oroväckande och de förekommer absolut att man kan få prioritet eller fördröja transaktioner genom att kontakta en stor grupp miners direkt istället för den vanliga vägen.

Detta är inte så konstigt tycker jag, tråkigt att de är några få väldigt stora aktörer och att många lämnar sina bitcoin där istället för att faktiskt ta ut dom. Men de kan ju inte stänga ner hela nätverket, bara sina egna plattformar. Lite som att Forex stänger luckan om de blivit rånade, kanske blir lite stökigt men de påverkar inte Euro i andra länder.

Lösningen på detta som många hoppas på är väl Bitcoin Lightning, som är tänkt att vara de du använder när du köper en kaffe för en mindre summa och vill få bekräftelse direkt och utan någon större transaktionsavgift (i förhållande till summan du betalar). Du kan se vilken “router” som används men inte var dina bitcoin hamnar i slutändan.

Jo då, du kan skicka med data i transaktioner för att skapa kontrakt också på Bitcoin. De är så Bitcoin Lightning fungerar.

Dock sant att ethereum tar de till en helt annan nivå och alltid haft de i sina planer

Jag tror du tänker på den underliggande teknologin som används i Bitcoin, Blockkedjan.
Tycker man ska skilja på Bitcoin och “blockkedjor”.

Att använda blockkedjor för att dela information om vem som äger land osv är inget jag har något större intresse av, men de kan säkert hjälpa i vissa fall. De är väl så en del tänker kring “NFT” eller att dela spelpengar mellan olika speltillverkare. Ingen har väl någon bra lösning där än vad jag vet, dock inget jag haft koll på heller :slight_smile:

Jag orkar inte dela allt som finns och inte finns, det känns som en hemläxa de som är intresserade av själva får söka fram.

Så klart att det finns en massa områden med tomma löften. Men nu pratar vi om en ung och kommande teknik så jag ser det som en självklarhet att likt AI just nu så utforskas det en massa områden, där kanske bara ett par områden blir riktigt framgångrika. Så är det väl med det mesta att det går igenom en resa av att hitta genuina värdeskapanden?

Sen till ditt exempel med RWA och öppenhets så har du missförstått blockkedjan något och kan inte se hela bilden.

Bara för att informationen sparas öppet, dvs du kan se när den sparades där, du kan se om den har blivit någonsin ändrat av någon (dvs manipulerad eller inte) på blockkedjan så betyder det inte att informationen INTE kan vara sekretess/anonymiserat. Din uppfattning att allt är öppet på blockkedjan är inte verkligheten. Utan du kan lägga på nycklar eller annat som gör att informationen enbart kan läsas av de med rätt nycklar/tillgång. Men sen är informationen sparat ÖPPET på kedjan och som kan verifieras att den inte har ändrats eller blivit manipulerad.

Det är stor skillnad på transparent och fullt öppen.

AI - Bittensor, Autonolas, Fetch.ai

RWA är inget jag har engagerat mig så mycket i så kan inte de bästa exemplen

Hej, när jag köpte dataspel på playstation kom alternativet att betala med bitcoin (och ethereum… etc)

Man måste se att vi är i början av en ny era. Folk börjar klaga på sek och vill gå med i euro nu när kronan faller. Men bättre upp är att ha en världsvaluta? Problemeter är att dollarn då kommer tappa status som världsvaluta… därför SEC i USA blandannat håller emot så hårt det går.

I usa ser det ut enligt bifogat.

1 gillning

Jag tror helt ärligt inte på detta. Vi är i början på en ny era, visst, men den handlar inte om ökad “gränslöshet” och frihet för alla. Tvärtom kommer den att handla om ökad byråkrati, kontroll och övervakning. Sedan kommer vissa, främst kriminella, att ha andra önskemål. Att tro att någon sorts “frihetsrevolution” ska sprida sig i “det normala samhället” låter som en idé från 90-talet.

Inte nu igen :man_facepalming: Hoppades detta skulle kastas på historiens soptipp för evighet efter förra kraschen, men verkar som människor aldrig lär sig av historien.

Nummer 1: Särskilj Bitcoin från andra kryptovalutor. Enklaste anledningen är att det är den första och största kryptovalutatan med PoW. Bitcoin är en av få som fortfarande har hårdkodad ändligt antal.
Nummer 2: Varför är PoW viktigt? Många kritiserar PoW för att vara energikrävande. Det dem inte förstår är att det är en av dem absolut viktigaste delarna som gör Bitcoin överlägset andra digitala tillgångar. Det är första gången någon har lyckats skapa en “mjukvara” som är skyddad av “hårdvara”. Dvs all annan mjukvara går att hacka eller har admin-nycklar som går att komma åt för att manipulera. Bitcoin har sin vägg av energi som skyddar mot intrång och manipulation.
Nummer 3: Varför är hårdkodat antal viktigt? Detta för att skydda sig mot inflation eller att centraliserade makter trycker nya pengar vid “behov” (vilket ytterligare centraliserar makt och pengar). Läs mer om fraktionerad reservbank.
Nummer 4: Om någon bestämmer sig för att investera i krypto skulle åtminstonde jag förvara dem till största del i egen plånbok. Många luras (inklusive jag) av att man måste få ränta på insatta pengar men man förstår inte risken detta innebär med motpartrisk vilket igen är en av huvudargumenten för att investera i Bitcoin (du har ingen motpartsrisk - det finns ingen som kan ta risk med dina pengar).

Finns mycket gratis innehåll på Youtube för att förstå nuvarande finansiella system VS ett finansiellt system baserat på en decentraliserad (icke-manipulativ) databas som Bitcoin. See Michael Saylor, Robert Breedlove, Lyn Alden, Jeff Booth, Jason Lowery, Anthony Pompliano med mera.

4 gillningar

Så är det. Inte en chans att framförallt Sverige kommer släppa igenom bitcoin som en världsvaluta. Men de känns ändå bra att de finns ett alternativ tycker jag när dessa pengatvättslagar gått över styr i framtiden. Finns inget någon kan göra för att stoppa bitcoin. Bara göra de krångligare att använda.

Tycker de är skrämmande när banker börjar blockera överföringar ”för mitt bästa”. Skandiabanken skickade hem ett brev till mig första gången jag försökte köpa, angår inte dom vad jag vill göra med mina pengar. De är inte där man löser kriminaliteten tycker jag.

De ör väl därför riksbanken, fed och FI har så många pr-kampanjer mot bitcoin, för att de inte kan kontrollera de. Tråkigt men samtidigt ett tecken på att bitcoin har lyckats

Skulle vi kunna starta upp en tråd separat för dig tror du? Eller har du ett tvångsbeteende som gör att du måste befinna dig här?

Mvh