Krypto - något att ha eller en fluga?

Ja, mitt driv att skydda nyblivna investerare från rena investeringsbedrägerier, pyramidspel etc. skulle absolut kunna klassas som ett tvångsbeteende.

1 gillning

Spännande diskussion och kul ni bottnat lite djupare än vad som är brukligt. Krypto som blockkedjan, smarta kontrakt och allt därtill har ännu inte funnit ett problem som det är den bästa lösningen på. Där är den största hämskon till allt vad gäller denna värld. Förutom att allt kontrolleras av några få individer, precis som valutorna kontrolleras av några få banker.

Framtiden för krypto är inte att ersätta USD eller EUR som världsvaluta. Det är ett acceptabelt alternativ i länder med frånvarande statsapparat och en valuta vars värde fluktuerar väldigt mycket. Alternativt att man börjar med klassisk byteshandel, det hade varit både tryggare, säkrare och mer värdebevarande. Ett ägg är ett ägg. Istället för att inom kryptovärlden, där en BTC kan vara 16 ETH när jag skickar över den till dig, men bara 12 när du får emot den. Snacka om risk.

När det talas om NFT, play-to-earn och övriga sätt för ett fåtal att starta pyramidspel på är det bara stänga öronen och kolla åt ett annat håll. Allt det går att göra precis lika enkelt med en sedvanlig MVC-lösning som bygger på HTTP-protokollet. Vilket är varför … web3 är misslyckat och var dömt att misslyckas från början.

3 gillningar

Hej Guldfeber.

Hur menar du med förra kraschen? Du kan inte se det i absoluta tal. Har du du kvar köpkraft efter ca 4 år så består värdet. Jag tycker det är fel att kalla det krasch, snarare att korrektionen är djup pga för snabbt stigande " värde" .

Hur beskriver du själv svenska kronan?
Som mot dollarn under 16 år gått från 6,6kronor till 10-11 kronor?
Är det en krasch?
Eller när jag var liten och du fick en dollar för 3-4 kr
En slags slow motion krasch…

Och när du säger att folk i lär sig sedan förra gången, (av historien) menar du att historien upprepar sig med parabolisk uppgång i närtid?

1 gillning

Vad är det du svarar på egentligen? Du svamlar ju bara.

Svarar på din text då jag inte förstår vad du menar…

Om du menar att Bitcoin kraschade och det aldrig kommer komma tillbaka eller ej. Jag tolkar dig som att Bitcoin skall kastas på soptippen, och om så är fallet undrar jag vad du tycker om allt annat som “kraschar” fast på riktigt. Dvs har reellt förlorat värde över tid (minst 4 år)

Och vad menar du lär sig av “historien” ?
Menar du att bitcoin kommer gå upp igen och sedan krascha, rinse repeat? Eller ansätterr du den senaste tiden och ser det som historien?

Isåfall vad är din lärdom av historien?

Det är seriösa frågor.

Mvh

ergo: Väldigt viktig och tung kritik som i sig talar emot hela projektet som annat än en marginaliserad investeringsprodukt för nå’n form av värdebevaring.

Och, välkommen till forumet. :slight_smile:

Här kommer mina tankar om det här kontroversiella ämnet som jag även skrivit en liten bok om (finns att läsa online gratis).

Det finns några problem vi måste ta i tu med först:

1. 99.9% är bara intresserade av kryptovalutor för att de vill bli rika snabbt.
  2. De flesta projekt i området är en lösning som söker efter ett problem eller så existerar de bara för att göra skaparna rika (en “scam” på ren svengelska).
  3. Det är svårt att separera vad är egenskaper och begränsningar hos Bitcoin, kryptovalutor överlag och annat i området som inte är kryptovalutor.

Att som utomstående reda ut det här och skilja på vad som är vad kan vara väldigt svårt. Det är svårt även för en som är insatt.

Det är synd att så många bara fokuserar på att bli rika snabbt. Det var aldrig tanken från början och den inställningen har till stor del förstört nyttan med kryptovalutor.

Istället for att fokus är på att använda kryptovalutor som betalmedel, vilket den är väldigt bra på givet att folk använder det, så fokuserar man istället på “store of value” (vilket i mitt huvud bara ersätts med “jag vill tjäna mer genom att sälja högre till någon som vill köpa”, dvs “bigger fool”).

Nu har vissa med rätta tagit upp att Bitcoin fungerar dåligt som betalmedel för att avgifterna för en transaktion (en betalning) är höga och långsamma. Det stämmer, men bara för att Bitcoins utvecklare och community har valt att fokusera på “store of value” istället för att få mer hanterbara transaktionsavgifter.

Ett annat problem som tas upp är att alla transaktioner är publika i Bitcoins blockkedja.

Det här är inte en sanning som gäller alla kryptovalutor. T.ex. prioriterar Monera transaktioner, som är både billiga, snabba och privata (dvs den döljer all info på blockkedjan).

Enligt mig så kommer alltså kryptovalutors nytta från dess egenskaper som betalmedel. I Bitcoins whitepaper så beskrivs Bitcoin såhär i titeln:

Peer-to-peer electronic cash

Vilket perfekt förklarar vad en kryptovaluta är och var dess värde (potentiellt) kommer ifrån.

• Peer-to-peer betyder att du kan skicka pengar utan en mellanhand
  • electronic att du kan göra det digitalt
  • cash det fungerar som pengar

Det är exakt så det fungerar med kontanter, fast kryptovalutor löser det även digitalt.

Några andra relevanta egenskaper som en kryptovaluta ska ha:

• Irreversibla transaktioner
  • Går ej att förfalska
  • Gränslös

Så du kan alltså skicka en kryptovaluta till vem som helst, var som helst och du kan inte förfalska eller själv skapa nya coins.

Okej, vad för nytta kan det här potentiellt ha? Exempelvis:

Jag upprepar att det stora problemet här är adoption. Dvs ju fler som änvänder en kryptovaluta, ju bättre och mer nyttig är den. Men det omvända gäller också, och idag så är användningsområdet väldigt nischat. Det går att köpa via t.ex. Inet, men det är inte vanligt.

Är kryptovalutor pengar då? Det finns vissa egenskaper pengar bör ha, som jag också anser kryptovalutor uppfyller. Men i grunden så om folk vill använda det som pengar, så är det pengar (även om det är begränsat till darknet markets).

Hur fungerar kryptovalutor? Förklaringen blir längre än jag orkar skriva här, om du är intresserad läs denna pedagogiska förklaring.

Vilken kryptovaluta ska jag investera i? Ingen. Om du måste, hitta någon som gör något som ger dig värde förutom number go up. Lycka tili!

5 gillningar

Jag har en liten del investerat i derivat av Bitcoin och Ethereum. Det har gett väldigt bra avkastning än så länge. Det är dock en produkt som har extremt hög slumpmässighet (i dagens läge i alla fall).

Jag skulle inte rekommendera någon annan att investera i kryptovalutor om man inte på lång sikt tror på själva konceptet.

Om man är lite mer insatt och tror på teorin, så kan det vara något, men inte för gemene man.

Jag skulle också vilja säga att fiatvalutor inte har något värde över huvud taget (du kan inte få guld när du växlar in SEK/EUR/USD). Inte något mer värde än vad kryptovalutor har. Det är dock min högst personliga åsikt och valutor som backas av FED är förmodligen mer stabila än andra valutor.

Dels avgörs värdet av tillgång/efterfrågan.
Ju fler som använder och vill ha krypto, desto mer ökar värdet och till skillnad från statliga valutor, så finns det en begränsad mängd.

Sen, så “ökar” ju alla tillgångar som värderas i fiat valutor över tid, eftersom de har en inbyggd utspädningseffekt i form av printande.

Men, visst är det ett oseriöst minfält till stor del.
Som behöver regleras och adopteras.
Men det decentraliserade konceptet, som ger hela världen samma förutsättningar tror jag inte är en “fluga”.

Intressant (och ovanligt) med väl underbyggt och nyanserat resonemang kring detta ämnet.
Hatten av! :+1:

Tackar. Det finns intresse och behov av blockkedjan inom industrin och även marginellt inom marknadsföring/försäljning av digitalt kombinerat med fysiska varor. Då pratar vi lokala lösningar för enstaka företag och absolut inte på global skala. Det är inte en hållbar global lösning, givet resursanvändningen som krävs och antalet transaktioner som kan utföras per sekund. Det är för dålig prestanda jämfört med dagens tekniska lösningar som inte bygger på en blockkedja.

Det användbara är smarta kontrakt och att man kan fördela arbetet mellan olika arbetare. Men det konceptet är ju lika gammalt som datorprogrammering i princip. Det vill säga inget nytt under solen.

Vad jag förstår är inte ens funktionen att skapa objekt som inte går redigera efteråt 100% solid på blockkedjan. Den som äger en majoritet av resurserna som används för att genomföra transaktioner kan nämligen förändra blockkedjan och dess natur när den så önskar. På samma sätt som dagens it-lösningar går att förvanska med administratörsrättigheter och rätt kunskap.

Den lösning det erbjuder från jonhi’s inlägg var av privat natur. Vilket bygger på att det finns en fungerande global blockkedja som också går att använda för att köpa och sälja varor och tjänster. Förbjuder nationalstaterna det återstår skuggmarknaden och svaga nationer.

Konstsamlare har nu kollat på NFT och blockkedjan, efter att de fått slut på människor som kastar pengar på dem i pyramidspelen kring vanliga NFT’s och play-to-earn. Exempelvis den här appen som är gammal, men som binder samman just det fysiska med det digitala. Den förstärker upplevelsen och gör det möjligt att uppleva konst även från en handhållen enhet på ett nytt sätt.

1 gillning

Vad får dig att tro att det är just Ryska oligarker?
De som organiserat droghandeln har helt enkelt tröttnat att flyga herkulesplan med sedlar. Digitala pengar är lättare helt enkelt.
Trots att väst/nato/usa gått in militärt i många länder så frös man inte deras"oligarkers"pengar.
Digitala pengar är inte alltid bra. De kan också försvinna på en sekund vilket har hänt redan

Det har skrivits om det tidigare, alltså att ryska oligarker använt krypto. Såsom jag förstår det har deras agerande då i första hand handlat om att kringgå lokala ryska regler. Det har funnits iallafall vissa begränsningar gällande sådant. Sedan är det samtidigt så att den som är kompis med rätt person inte alltid har behövt följa reglerna. Det kan också ha varit så att även om det inte varit formellt förbjudet så har det “inte sett bra ut”. Som del av det styrande maffia-systemet är det viktigt att i handling “markera att man tror på systemet”. Allt är bara en kuliss men för att hålla sig väl med makten har det varit viktigt. Då har det varit en fördel om ens utländska förehavanden inte synts så tydligt.

Att det sedan finns alla möjliga andra kriminella aktörer som använder krypto är rimligen sant men där är jag inte lika uppdaterad.

I denna intervju får du en utmärkt sammanställning av såväl krypto som CBDC.
(1) Preparing for a Global Currency Reset with Clive Thompson | Wired for IMPACT - YouTube

2 gillningar

Det är vettigt: https://www.youtube.com/watch?v=HzxKs-Jd0H4
tl;dw Bitcoin är bland annat världens första betalnätverk fritt tillgängligt för allmänheten, som ingen privat mellanhandsentitet äger. (Det här är bara första användningsområdet för det)

Den här talaren är väldigt vettig på att förklara varför det är revolutionerande: https://www.youtube.com/watch?v=l1si5ZWLgy0

Brukar dela den här artikeln i frågan om man skall ha eller inte ha: Dear Family, Dear Friends - A letter to all of you who still have no bitcoin. | dergigi.com

Det är nog klokt att börja växla till sig Bitcoin. Många rekommenderar att ha en position i sin portfölj, det räcker med någon procent. Senaste rapporten från blackrock påstod väl att den optimala fördelningen var 86% bitcoin, men det är nog lite väl mycket för de flesta hehe. Men om man skall följa devisen att investera i hela marknaden, så bör man verkligen skaffa lite Bitcoin.

Men, det är ju förenat med risk. Vi har ingen aning. Vi har ingen aning om allt som Bitcoin kommer kunna medföra. Allt förutsätter att det finns ett intresse av att ha Bitcoin. Hittills ökar bara det intresset. Det är t.ex. rätt sannolikt att Argentina blir nästa land att anamma Bitcoin som valuta. Den presidentkandidat som leder i valet vill avveckla deras centralbank och är väldigt positivt inställd till Bitcoin.

Tittar man på den här grafen så kan man chansa lite på vad folket i Argentina tycker om det hela. ~230% värdeökning i år, jmf med ~75% i BTC/SEK, och ~88% SEK/ARS.

Bitcoin är internet för pengar som har en extremt låg tröskel för att få använda det. Det diskriminerar ingen, och inget - Vem som helst får använda det, och vilken AI/mjukvara som helst får använda det. Det är väldigt enkelt att använda det, och väldigt enkelt att börja delta.Så den riktiga användningen finns redan och ökar bara. Potentialen är att för första gången sedan staten tog över vad pengar är, kan man börja innovera med det - tänk bara på allt som internet har medfört och gjort med samhället.

Varför just Bitcoin då? Den absolut största anledningen för mig är att det är det enda som knyter ihop det digitala med vår fysiska verklighet. För att validera blockkedjan, MÅSTE du utföra fysiskt arbete i den verkliga världen. Varför det är viktigt är rätt knepigt att förklara ifall man inte är insatt i hur det fungerar. Den lättaste förklaringen varför som jag har läst, är också från gigi: PoW is essential - A failure to understand proof of work is a failure to understand Bitcoin. | dergigi.com

Computation requires energy. Energy is the bridge. Energy is real.

Remove this bridge to the physical world and you will stay in fantasy land: you can’t tell what actually happened. You will have to trust others to tell you what happened. You can’t verify it yourself. You have to rely on trust.

Betyder det att allt annat är en dålig investering? Ingen aning, antagligen inte. Vad som bestämmer värdet mätt i USD eller SEK är inget annat än utbud/efterfrågan, även kallat hype. Ena dagen hajpas dogecoin, andra dagen hajpas ether, nästa dag hajpas bitcoin, nästa dag något annat osv osv…

Bitcoin för mig är inte en investering för att få mer SEK eller USD, det är bara så att jag tycker bitcoin är en bättre form av pengar, och av samma anledning som man inte sparar i Argentingska pesos istället för SEK, så sparar jag inte i SEK istället för Bitcoin.

1 gillning

Jag brukar tänka på att kriminella alltid hittar en väg och hänger med i tekniken för att hitta lättare vägar att tvätta pengar osv. Det är inte svårt att tvätta pengar. Kryptovalutor är bara ett nytt sätt.

Den här intervjun är ganska bra gällande ämnet.

Jag är idag på en konferens om gränsöverskridande brottslighet på Balkan.Här fick jag lära mig att 99% av alla kryptotransaktioner är legala. Jag har inte detaljerna eller någon skriftlig källa men jag uppfattade det ändå som intressant. Det verkar som att de stora kriminella flödena sker i form av kontanter. Krypto är ett alternativ i någon mening men är alltså rimligen inte oproportionerligt stort, snarare tvärtom sett till den globala bilden.

1 gillning

Menar de transaktionsantalet eller värdet? Låter som det första och det är väl klart att kriminella inte skickar 10:- fram och tillbaka utan 100m om de kan.

Från Leaderboard – Web3 is Going Just Great vet vi att absolut minsta i mängden pengar som skickas från krypto brott är $69,738,610,172 sen 1 Jan, 2021. Men det säger ingenting om hur de pengarna delas upp på blockkedjorna och sprids på olika sätt eller om de mest går till någon plånbok och sen ligger där i många år. Det säger ingenting om pengar som är mellan brottslingar heller.

Så den siffran bör vara lika svår att få fram för krypto som för fiat för hur kan de vet hur mycket som skickas i lastbilar som de aldrig tar?

Påståendet kom med ett förbehåll om ”ganska stora värden” så jag antar att det handlar om transaktioner. Påståendet kom från en av experterna som håller i programmet här som svar på en fråga från publiken. Poängen var alltså att krypto inte är en så stor grej i den generella kriminella ekonomin. Sedan finns det helt säkert specifika länder eller sektorer där läget ser annorlunda ut.