Starta en "fond" för kryptohandel - hur?

Jag kommer börja daytradea / swingtradea krypto med en “lekhink”. Jag kommer fråga ett par vänner om de vill haka på. Riskerna är förstås höga med krypto överlag. Dessutom kan jag ju schabbla bort allt. Men för en lek-peng vill de säkert haka på ändå.

Men hur ska jag sätta upp det hela?
Jag menar förstås inte en äkta fond. Det är oerhört komplicerat och det rekommenderas att man har 10-20mnkr i startkapital. Tror det kostar 300tkr i ansökningsavgift och sedan minst 125 000 euro i startkapital.

Men för att inte jag ska åka på all skatt privat så bör jag ju göra detta i ett företag, eller hur?

Sen tänker jag att “fonden” bör ha ett tak t.ex. om jag hittar på 100 tkr. Om jag går in med 50tkr så har jag 50% i fonden. Sen har fem vänner respektive 10% i fonden. Därmed är fonden stängd. Då kan vem som helst av oss begära att sälja av och gå ur fonden och då blir det den ägarandelen i procent man går ut med. Rimligt? Skulle det dyka upp nya vänner som vill in får jag väl starta en andra “fond” med nytt tak.

Finns det någon fallgrop här som jag inte har sett? Är denna typ av verksamhet ej tillåten på något sätt?

1 gillning

Problemet med att stoppa in det i ett bolag är att du åker på skatt när du gör uttag istället. 100 000 kr i vinst därmed 80 000 kr om du tar det som utdelning. På det tillkommer en del kostnader för att driva företaget.

Då är det troligtvis bättre att stoppa in det i en privat KF. (…eller ni kanske inte tänkte köpa certifikat utan krypovalutor direkt?) Avkastningsskatten dras ju per automatik även om det är en av er som på pappret står som ägare.

Vad är vinsten att göra det ihop?

Jag får känslan av att det mest finns nersidor för din del. Visst blir polare glada om det går bra och du kan få en öl extra på krogen, men det kan också gå uselt och vänskapen tar stryk, du misstänkliggörs, riskerar att hamna i en konstig skuld känslomässigt osv.

Är det egentligen inte så att du vill leka professionell investerare och det är det som lockar? :slight_smile:

(Jag försöker inte vara dryg alls, jag vill bara förstå.)

Precis, kommer handla med riktig krypto så KF/ISK är inte aktuellt.

Du har ju rätt där gällande problematiken att få ut pengarna från bolaget. Förslag på lösning eller alternativ?

Ja den sociala risken finns absolut.andra sidan av just det myntet är väl att vi får något nytt roligt gemensamt att prata om.

Jag ser ingen annan lösning än att göra det privat istället. Om det är ett AF-konto så blir alltså skattesatsen högre när man går via företag än privat. En tipstjänst kanske är bättre än en fond? Alternativt får du stå som ägare där ni är överens om att dela på både skatt och vinst (eller förlust).

Enklast och bäst om alla har sitt eget konto. Ni kan ju träffas regelbundet och prata om placeringarna ändå.

1 gillning

Krypto rör sig för snabbt för det. Skulle inte bli bra.

En lösning vore ju att låsa pengarna och vara överens om att det endast går att ta ut via utdelning.

Kolla och dubbelkolla vilka skatteregler som gäller för ditt upplägg med krypto. Det finns risk att råka djävulskt illa ut, med skatter på flera hundra procent och miljontals kronor i skuld.

En dag kom Skatteverket och knackade på.

– Det var många i trappen. Jag tror att det var fyra eller fem personer.

Han berättar att två satte sig i soffan och att han satte sig med en tredje vid köksbordet samtidigt som en fjärde förde anteckningar på allt de ägde – bilmodellen, sommarstugan, namnet på hunden Charlie, två tv-apparater och så vidare.

1 gillning

Ja det kan ju gå så illa om man inte har koll på alla transaktioner och hur mycket det ackumulerar skatt.
Ytterligare en anledning för att göra detta i ett AB.

Skatteverket samarbetar med den hemsidan för att hjälpa folk deklarera sin krypto. Då man är skyldig att betala skatt på alla vinster du gör på krypto, även när man swappar/tradear så blir det väldigt rörigt.

Med den tjänsten så kan man importera alla sina transaktioner så får man ifylld K4 blankett redo att deklareras :+1:

1 gillning

Vänta nu…
Om man i ett svenskt aktiebolag handlar krypto:

1. Blir man då skattepliktig för varje kryptoförsäljning/trade (30%?)

OCH

1. Skattepliktig på räkenskapets årsvinst (22%)?

Den ena eller andra kan man ju leva med men BÅDA?

Dra igång nå’t stort och skatta på - staten behöver pengarna så slipper de höja skatten på ISK. :innocent: