Bokföring av Bitcoinköp

Jag har börjat komma igång med mitt företag, och har schemalagda inköp av Bitcoin varje vecka för en del av värdet som jag inte känner att jag behöver ta ut ur bolaget.

Min redovisningskonsult kände sig osäker på hur detta ska bokföras…
Först växlas svenska kronor över till Euro (kortfristigt) och sen till Bitcoin.
Tanken är att det ska vara en långfristig placering, minst 2 år men troligen längre.

1 gillning

Hej, rent bokföringsmässigt bör det i grunden i vara en antingen finansiell anläggningstillgång eller en kortsiktig placering.

Då du tänkt ha detta innehav i minst två år så ska det klassas som en finansiell anläggningstillgång (kontogrupp 13 i BAS planen). Lite beroende på transaktionsdatum kan du få ett mellansteg där dessa bokas från ditt 1930 konto (bank) till ett valutakonto (19xx konto för EURO) innan köpet av Bitcoin sker.

1 gillning

Jag har inte själv kunskap, men så försöker jag inte försörja mig som redovisningskonsult heller.
Byt redovisningskonsult om du finner dig i en situation där det går snabbare att få korrekt svar här än av konsulten som är avlönad för exakt denna typen av frågor.

2 gillningar

Nu är jag heller ingen redovisningskonsult men har haft bitcoin i några år och om revisorn är osäker och faktiskt nämner det känns som mycket bättre alternativ än att revisorn skulle försöka mörka detta och skatteverket skulle ha synpunkter i framtiden.

Skulle jag fråga 10 olika personer skulle jag kanske få 10 olika svar, att man investerar i bitcoin i ett bolag måste vara väldigt ovanligt (om man inte heter Elon Musk) och inget jag skulle byta ett fungerande samarbete för. Låter som ett riktigt dåligt råd.

4 gillningar

Ja, du samarbetar självklart med vem du vill.
Jag föredrar om mina tjänsteleverantörer kan svara på det de är till för så jag slipper slänga ut frågan på publika forum i hopp om att någon okänd ska veta bättre. Men det är jag.

Ja, hon har så pass mycket erfarenhet och hjälper mig automatisera mycket av flödet som tidigare skulle krävt manuellt arbete av mig eller redovisningskonsulten.

Jag tror de flesta företag inte lagt en del av omsättningen i Bitcoin (ännu), det verkar vara vara relativt ovanligt.

Själv tycker jag inte alls det är skäl att byta, däremot uppskattar jag om man är uppriktig och berättar när man är osäker.

2 gillningar

Så vitt jag kan se finns det inte någon god redovisningssed vad gäller redovisning av kryptotillgångar än. Bokföringsnämden anlitade KMPG att ta fram en rapport men BFN har inte själva tagit ställning i frågan. Det är därför inte konstigt att din konsult inte visste

3 gillningar

För att poängtera problematiken måste jag dessutom rätta mig själv. Den svenska hanteringen bör följa IFRS senaste uttalande då krypto bör klassas som immateriella tillgångar. Alltså upp på 11xx konton inte 13xx som jag tidigare skrev.

Det kan och ska inte klassas som likvida medel då det inte är en valuta utställd av en centralbank.

De ska dock även värderas till verkligt värde (då dessa ändras så pass snabbt). Här antar jag dock att du redovisar enligt K2 vilket förbjuder just värdering till verkligt värde. Anskaffningsvärde kommer därför vara ditt värde i böckerna.

Precis som du (@bjofo461) skriver finns dock inget slutligt från BFN men förhandskommentarer säger att det inte finns skäl för Sverige att hantera frågan annorlunda än ledande regelverk i övrigt (IFS / IFRS).

Kör du detta som immateriella tillgångar kommer du därmed inte gå helt galet.

Det kommer behöva funderas över avskrivningar (bör nog med all rimlighet inte ske) samt eventuellt nedskrivningsbehov (kan bli aktuellt vid stora värdeminskningar) vid varje bokslut.

4 gillningar

Här är svaret från Skatteverket:

Hej,

Köp av bitcoin i bolag bokförs vanligtvis som en anläggningstillgång.
Bedriver bolaget t.ex. växlingsverksamhet ska inköpen istället bokföras som en omsättningstillgång.

Det är Bokföringsnämnden som ansvarar för regelverket men har ännu inte uttalat sig kring bitcoin.

Spännande att Skatteverket väljer att rekommendera något annat än IFRS och därmed det
bokföringsnämden själva verkar vilja förespråka :blush:

Då var min första kommentar korrekt ändå utifrån skatteverks perspektiv. Noterbart där att för dom gör det ingen skillnad :blush:

Fick ni någon motivering i övrigt?

Det är bokföringsnämnden man ska lyssna på i domhär frågorna, inte skv. Möjligen kan även far vara bra hjälp.Som tidigare nämnts är området inte särskilt klarlagt och extremt få bolag sätter pengar i bitcoin. Det är få redovisningskonsulter som har koll på detta - inget att skämmas för.

Tidigare i tråden kom en bra kommentar om att anläggningstillgångar inte får tas upp till verkligt värde i K2. Helt sant, men om verkligt värde är lägre än anskaffningsvärde måste man göra nedskrivning även i k2, något som kanske är relevant att veta just när vi pratar krypto… :wink:

Nej, jag klistrade in hela texten från svaret

1 gillning

Sanning med modifikation, det ska vara en betydande och bestående nedgång eller hur?

Det finns även regler i K2 som gör gällande att en nedskrivning inte behöver göras om nedskrivningsbeloppet understiger både 25 000 kr och 10% av företagets eget kapital. En nedskrivning behöver dock alltid göras om tillgångens värde är lika med noll .

Så beroende på belopp och volatilitet går det att argumentera lite runt ämnet :blush: I sak har du dock helt rätt :blush:

*Edit - Iofs säger de ju anläggningstillgång. Därmed kan de bokas som immateriella då såklart! :blush:

Det som förvånade mig var omsättningstillgångs möjligheten även om det rent logiskt känns bra om tanken är att omsätta under kortare än ett år.

1 gillning

Helt rätt!
Personligen skulle jag inte vilja vara den som argumenterar för att nedgången är tillfällig, om inte kursen hoppat upp redan vid tillfället då ÅR skrivs på. Känns som en lurig fälla :sweat_smile:

1 gillning

Kom till samma slutsats angående Bitcoin, att det antingen är en omsättningstillgång (lager / kortfristiga placeringar) eller immateriell anläggningstillgång när vi lanserade vår företagstjänst på Divly. I samband detta skrev jag en guide om kryptobokföring med några exempel.

Sedan om man väljer att placera i andra typer av kryptovalutor så kan det påverka klassificeringen. Till exempel en stablecoin som USDC skulle kunna anses vara mer likt en finansiell anläggningstillgång 13xx konto.

I allmänhet har jag träffat väldigt få redovisningsekonomer som vill svara på frågan och i vissa fall har vi sett att redovisningsekonomer valt att sluta arbeta med företag som vill äga krypto, tråkigt nog.

1 gillning