Hej!
Som ni vet är det snar dags för att deklarera och i somras så köpte jag mina första Bitcoin och flyttade dem till BlockFi för att få ränta på dem. Inte mer med det tänkte jag och sen så levde jag vidare i mitt liv. Därefter så kom Bitcoin hysterin och priset har gått ca 500% upp och jag funderar på att sälja. Men det är inte det som jag ska prata om här.
För enligt Skatteverket så räknas utlåning av Bitcoin som Avyttring och ska därmed kapitalbeskatas. Så lång är det inga konstigheter. Men då efter ett andra mail med skatteverket så säger de att “staking” inte räknas som avyttring. Se svar från skatteverket (de var inte så sugna på att besvara mina specifika exempel, därmed utesluter jag dem).
Mail 1
Ja det stämmer att det ses som en avyttring om dina Bitcoins byter ägare, t.ex genom en utlåning. Kan dock nämna att det också finns något som kallas staking där man “bara” låser sin kryptovaluta. I de lägena fungerar det på annat sätt men beskriver en utlåning/blankning i mitt svar nedan:
Du skall då redovisa utlåningen som en avyttring på blankett K4 avdelning D. Du får samtidigt en fordran som du kan erhålla ränta på. Denna ränta redovisas du in året efter du erhållit den (så enligt ditt exempel räntorna 1 november och 1 december) under ruta 7.2 i deklarationen. Om de sedan lämnas åter till dig så blir detta att ses som en avyttring av din fordran och ett köp av Bitcoin. Avyttringen av din fordran redovisas på K4 avsnitt D.
Mail 2
- Kapitalbeskattningen är 30 % oavsett hur du gör. Avkastningen vid utlåning beskattas som inkomst av kapital såsom ränta, utdelning m.m. Inkomsten ska tas upp i ruta 7.2 i inkomstdeklarationen.
I de stakingföreteelser vi har fått frågor om så har vi ansett att om kryptovalutan inte är låst utan du kan ta ut den när som helst, beskattas inte avkastning direkt. Kryptovalutan du fått i avkastning anses anskaffad för 0 kr.
Om kryptovalutan är låst för att du ska få avkastning så beskattas avkastningen som inkomst av kapital såsom ränta, utdelning m.m. Inkomsten (värdet på kryptovalutan) ska tas upp i ruta 7.2 i inkomstdeklarationen. Kryptovalutan anses anskaffad för värdet när du fick kryptovalutan dvs värdet du tar upp som inkomst i ruta 7.2.
- De stakingföreteelser vi hittills fått frågor om så har vi inte ansett att det är någon avyttring. Vid utlåning är kryptovalutan avyttrad.
Då till min fråga: Vet någon om BlockFi:s tjänster räknas som avyttring eller ej? I praktiken betyder det att jag ska betala skatt på antigen en avyttring som jag gjorde i juni eller i nu i feb. Det skilljer en del pengar.
Länk till BlockFi
https://help.blockfi.com/hc/en-us/articles/360049344491-What-is-the-BlockFi-Interest-Account-BIA-
Vänligen,
Simon