Ledsen att väcka denna till liv igen, men tänker att detta från Skatteverket just om detta kan vara av intresse för en del inför nästa års deklaration:
"När överföringen sker ska du redovisa du redovisa avyttringen. Försäljningspriset är marknadsvärdet av kryptovalutan vid utlåningstillfället.
Du har därefter en fordran på företaget, att vid ett senare tillfälle få tillbaka samma mängd av kryptovalutan. Den ränta/avkastning som du erhåller ses som en löpande avkastning på tillgångar och ska beskattas för marknadsvärdet vid tilldelningen. Detta belopp kommer även i sin tur att läggas till anskaffningsvärdet för fordran.
När du därefter tar ut din kryptovaluta ska du redovisa försäljning av en onoterad fodrar på bilaga K4, avsnitt D. Försäljningspriset blir då marknadsvärdet av kryptovalutan vid “uttaget” och detta beloppet blir också din nya anslutningsavgift för kryptovalutan."
Jag kommer skicka en följdfråga till Skatteverket med en exempeluträkning så att jag får det svart på vitt. Men min tolkning av det dom skriver är att försäljningen av fodran när du tar ut pengarna från t.ex blockFi/Celsius så vinstbeskattas du för värdeökningen du gjort under tiden du haft dina BTC utlånade.