Jag är just nu väldigt stressad och vill höra er åsikt. År 2023 blev jag intresserad av kryptovaluta och började med trading. När jag studerade skattelagstiftningen fick jag veta att endast realiserad vinst deklareras (vet inte riktigt hur det hände att jag läste fel). Jag gjorde trading utan att någonsin ta ut pengar till kort eller använda dem.
Nu har jag förstått att jag tidigare fått fel information – skatten ska deklareras även på orealisad vinst. Kryptoskatt-kalkylatorer visar att jag måste betala mer än 100 000 SEK i skatt varje år 2023–2025, alltså över 300 000 SEK för tre år. Jag har inte pengar att betala en sådan summa, jag har inte realiserat någon vinst och just nu är jag i en förlustposition (B&H).
Dessutom har jag cirka 25 000 transaktioner, där jag ser många fel. Men jag förstår inte hur jag ska rätta dem, eftersom det var länge sedan och jag använde olika börser och överförde mynt mellan dem.
Mina frågor:
Hur betalar man så stora skatter om vinsten inte tagits ut? Jag vet att lagen finns, men har någon stött på en liknande situation och fått svar från Skatteverket?
Har någon deklarerat tusentals transaktioner i K4? Accepterar Skatteverket verkligen sådana ”böcker”?
Har någon varit i en liknande situation och hur löste ni det?
Är inte grejen med krypto att skapa en alternativ handel som nationalistiska riksbanker, rättssystem och skatteverk runtom i världen inte kan komma åt?
Du får nog bestämma dig om du är för eller emot systemet. Samhällsmaskineriet. Är du emot så får du stå ditt kast. Är du för kan du bita i det sura äpplet och hoppas på skuldsanering.
Man kan även se det som om trådskaparen har gjort en investering, och han vill göra rätt för sig och betala skatt på sin sagda investering, jag ser inget negativt med det, tvärtom berömvärt.
Är inte grejen med krypto att skapa en alternativ handel som nationalistiska riksbanker, rättssystem och skatteverk runtom i världen inte kan komma åt?
Jag tror inte det. Alla börser har KYC, och jag har genomgått den proceduren, där jag lämnat namn, adress och en bild på mitt ID. Jag tror inte att systemet inte kan nå oss med dessa uppgifter, och vi som går igenom KYC försöker definitivt inte att gömma oss.
Enklast och bäst är antagligen att ringa skatteverket och fråga. För en ondskefull organisation delvis överställd svensk lag är de förvånansvärt trevliga, kunniga och hjälpsamma.
Lagen är tydlig. Du behöver betala skatt oavsett om du har växlat till Fiat eller ej. Skattesituationen uppstår vid växling mellan olika kryptovalutor samt vid staking, mining osv.
Du deklarerar inte varje enskild transaktion på K4. En rad för vinster och en rad för förluster för varje transaktionspar bör räcka. Däremot behöver du räkna ut skatten för varje enskild transaktion eftersom förlusterna endast är avdragsgilla till 70%. Så du kan inte bunta ihop vinst/förlust på samma rad.
Om du har 25k transaktioner är det förmodligen lättast att använda sig av Koinly eller liknande tjänst även om det kostar en slant. Jag hade likande antal transaktioner för flera år sedan då dessa tjänster inte fanns. Tog extremt mycket tid att räkna ut allt själv.
Du betalar bara skatt på realiserad vinst, inte orealiserad vinst.
Dock har du evt. missuppfattat vad realiserad vinst innebär.
Så fort du använder krypton till något, dvs. säljer den eller byter mot något annat, så har du realiserat vinsten.
Du ska inte skatta på orealiserad vinst, men du har realiserat vinsten och därför ska du skatta.
Om/när du realiserar förluster kan du sänka din skatt i deklarationen enl. samma logik.
Om du säljer Investor-aktier och köper Volvo-aktier på en vanlig depå så har du realiserat vinsten/förlusten från Investor-aktierna, även om du tycker att du fortfarande har allt i aktier och inte tagit ut pengar för att konsumera.
Skatteverket struntar i vad du gör med pengarna efter att du sålt, de vill beskatta vinsten på det du sålde.
Detsamma gäller krypto om du säljer i en valuta för att sedan placera det i en annan.
Tack för svaret! Jag har försökt koppla mina börser och plånböcker till Koinly, Divly och Metamask, och de ger alla väldigt olika resultat. Jag har kollat inställningarna. Så det verkar som att även om jag använder tjänsten måste jag ändå gå igenom varje transaktion och kontrollera den.
Hur reagerade Skatteverket när du deklarerade tusentals transaktioner? Hade de många frågor? Granskade de ditt fall under lång tid?
Precis, jag antar att det är det som förvirrade mig. I min förståelse har det alltid varit att endast den vinst som växlats till fiat räknas som realiserad.
Har inte 300k överhuvudtaget? Jag hade i min nuvarande situation bara gjort självrättelse och betalat, men hade jag inte haft pengarna eller någon realistisk chans att ordna fram dem på ganska kort tid hade jag övervägt att chansa och hoppas på det bästa. Skatteskulder man inte klarar av att betala är inte att leka med.
Man deklarerar inte varje transaktion för sig på k4, bara sammanställningar, så om de inte begär underlag så vet de inte hur många transaktioner det handlar om. Jag har aldrig behövt visa några underlag. Med 25k transaktioner är det såklart lätt att det blir fel någonstans. Även om man använder koinly eller liknande så bör man sätta sig in i skattereglerna ordentligt och göra en rimlighetsbedömning, alternativt anlita något för det. Jag försöker ha en pragmatiskt inställning och göra så gott jag kan. Det är möjligt att Skatteverket kommer hitta några fel vid en eventuell granskning, men så länge man inte har ett brottsligt uppsåt (lex Dunkers) tänker jag att det värsta som kan hända är att man får ett litet skattetillägg. Eller ännu hellre, får tillbaka pengar.
Man deklarerar inte varje transaktion för sig på k4, bara sammanställningar
Tack så mycket för informationen! Jag föreställde mig att skriva ut 10 000 sidor med alla mina transaktioner och skicka som en bok till Skatteverket. Skönt att veta att det inte ser ut på det sättet.
Jag har precis gjort samma övning, dock med c 200 transaktioner. Rekommenderat Koinly som kan göra det åt dig. Du kommer vara tvungen att betala. Är det en fråga från Skatteverket kommer de att brottsanmäla och beroende på om åklagaren tar upp det till domstol döma 40% straffskatt.
Du kan inte bli dömd för skattebrott och få skattetillägg samtidigt, för samma förseelse.
Eftersom trådskaparen inte har pengarna till skattetillägget blir det förmodligen villkorlig dom och samhällstjänst om han är ostraffad sedan tidigare.
Så kan med andra ord vara värt att chansa. Räntan på kvarskatten är 17,5% för tillfället, kronofogden kommer bli inblandad och utmäta. Inte en rolig sits.