Tvingande rapportering av krypto från och med 2026

Vet folk här om att det kommer nya regler nästa år som tvingar kryptobörser att samla in och rapportera transaktionsdata till EU:s skattemyndigheter? Det handlar om implementeringen av ett EU-direktiv (DAC 8). Data ska samlas in från och med 2026 och rapporteras till Skatteverket m fl från och med 2027.

Så vitt jag förstår gäller det här inte bara crypto exchanges inom EU utan även Coinbase, Kraken och andra kommer att tvingas följa regelverket för användare som är skattskrivna i EU.

Kommer att bli en ovälkommen överraskning för många kan man misstänka.

Om man inte är HODLer utan köper och säljer kan det vara läge att bekanta sig med skattereglerna där man bor. Finns ju onlinetjänster t ex Divly och Koinly som kan hjälpa till med deklarationen. Divly är ett svenskt bolag så de kanske har bäst koll på det svenska regelverket (har inte testat själv).

4 gillningar

Ska du använda nått bolag att räkna ut skatten så är det Monetax. De andra är enbart automatiserade och gör typ alltid fel.

2 gillningar

Bra att det blir mer uppstyrt. Då slipper de BTC handlande kanske att brännmärkas som kriminella med omvänd bevisbörda av bankerna.

Så hur har det gått, har ni deklarerat er vinst/förlust ?

Själv betalade jag in vinstskatten till skattekontot före 12e februari för att slippa straffränta, sen deklarerade jag så fort jag fick min deklaration 17e mars. Fyllde även i information om försäljningen under “övrig info” på deklarationen, så ska allt vara klart och tydligt för skatteverket om de undrar något.

Jag såld Bitcoin första gången 2024 och deklarerade vinsten - har inte fått några frågor.

Förra året sålde jag betydligt mer så får se om jag får några frågor från Skatteverket.

Fördelen med Bitcoin är ju att all historik finns på blockkedjan så det är ju hur enkelt som helst att langa fram historiken och Skatteverket vill,