Beskattning vid köp av bitcoin efter SEPA överföring i EUR?

Hej,

Jag har via Coinbase köpt lite bitcoin. Enligt denna länk, Kryptovalutor | Skatteverket, ska man skatta om man sålt, bytt eller betalat med en kryptovaluta. Eftersom jag inte har gjort det så behöver jag inte skatta just nu.

Jag använde mig av SEPA överföring i EUR till Coinbase. Behöver jag skatta för den eventuella kursvinst jag gjorde när jag köpte bitcoin för EUR.
Köpen var spridda över några veckor. Hittade en länk till Skatteverket Utländsk valuta | Skatteverket där det ser ut som att man behöver det. Är det någon som vet?

Tack!

Hej,

Så skulle man absolut kunna tolka det, eftersom att det är en “valuta” du köper så har du i ditt köp köpt EUR, sedan sålt EUR för att köpa bitcoin. Så i denna transaktion så hade jag nog också tolkat det som att du har köpt och sedan sålt EUR, så har du gjort en vinst där så ska det tas upp i din deklaration.

Däremot är du osäker så kan du ta i kontakt med Skatteverket, dom brukar vara väldigt medgörliga! :slight_smile:

Ja, du skall skatta för valutavinster

t.ex. Du har ett EUR konto någonstans ser ut som från EUR (sparkonto) till EUR (CoinBase) det inte ska ha vinst/förlust när du köper/säljer bitcoin. Däremot måste du tänka på det är SEK är “dominant currency” i Sverige. Du ska kolla Riksbankens “valutakurser till deklaration” och tar reda på EUR:SEK eller SEK:EUR dagen transaktion sker när du räknar valuta vinst/förlust.
https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/valutakurser-till-deklarationen/

Ja, du ska inkludera transaktioner med utländska valutor som EUR och USD. Lika bra att göra det rätt från början och skapa en bokföringsrutin som innefattar alla transaktioner, även överföringar mellan olika kryptobörser (de kan t.ex. ha transaktionsavgifter och räknar man inte med de kan det bli små luckor i bokföringen och man sitter där och kliar sig i huvudet varför det inte ser rätt ut).

Man kan nog försöka göra det så “rätt” som det går. Bara att man alltid ska deklarera köp/sälj i heltal och sedan fyller i det rätta antalet i övrigt upplysning är ju jätte konstigt. Men det är väl en system begränsning skulle jag tror. Jag och en kompis har diskuterat detta i och med vi både köper/säljer kryptor. Slutsatsen är ju att man ska göra det så gott det går.

Tack för alla svar. Det blir till att gå igenom SEPA överföringarna och se om jag har gjort någon valutavinst, hoppas jag inte gjort det…
Nu i efterhand hade det varit smartare att köpa bitcoin på annat sätt för att inte krångla till det…

Du kan köpa certifikat på bl.a. Avanza. Gör du det via ett ISK så får du betala betydligt lägre skatt.

Visserligen strider det lite mot principen “not your wallet, not your money” och du måste lita på utgivarna (åas behöver du inte lita på att du själv hanterar saker riktigt), men för de allra flesta människor är det nog ett bättre alternativ.

Avgifterna är visserligen lite höga, men det är ju inget större problem då man med kryptovalutor vanligtvis investerar med förväntningen att värdet antingen går upp jättemycket eller totalkraschar.

Ok, nu har jag kollat upp de valutakurser som gällde när jag sålde EUR mot BTC. Jag räknade ut den faktiska valutakursen (SEK->EUR) jag fick när jag gjorde SEPA överföringarna. Antar att banken tar en valutaväxlingsavgift vilket gör att kursen jag fick inte är högre än vad “Valutakurser till deklaration” visar. Jag räknade ut med hjälp av kursen från “Valutakurser till deklaration” vid försäljningsdagen hur mycket jag vunnit/förlorat.

Detta är resultatet:
2019: -34,03 SEK
2020: -87,05 SEK

Alltså en förlust. Behöver jag deklarera detta? Dels är det en förlust och om jag minns rätt så behöver man inte deklarera belopp under under 100 SEK.

Antagligen kan du strunta i det den här gången då det som du säger är pyttesummor. Att det är en förlust spelar dock ingen roll eftersom man bara får dra av 70 % från en förlust. Så även förluster ska skattas på. Men spara åtminstone transaktionerna i excel eller liknande. Och spara sen PDFn som du borde få i din internetbank när du gör en insättning från utlandet (då du väl tar ut pengarna igen). Så att du har underlag för de när det blir hårdare regleringar för kryptovalutor, vilket jag är helt säker på att det blir. Du kanske aldrig behöver de, men tänk som en scout. Alltid redo.

Är det kanske någon som har en vettig Excel fil som den skulle kunna dela med sig av gällande bokföring av köp/sälj/byte av krypto valuta? (Riktiga Coins, ej certifikat)