Jag köpte krypto för ett tag sedan via legitima sidor (Binance eller Coinbase… minns inte exakt men har det sparat någonstans).
Förutom att de dippade ordentligt så gick även företaget jag höll mina coins hos i konkurs vilket resulterade i att jag förlorade allt förutom ca 30%. Appen hette Celcius och man tjänade ränta på att ha sina pengar hos dem, sparade givetvis inte pengar jag inte hade råd att förlora men tror samtidigt inte heller jag riktigt fattade att ett sånt stort företag kunde falla så enkelt.
Något förenklat: så blev 1 BTC till 0.3 BTC efter konkurs och kursfall ovanpå detta, kan jag dra av något av detta på skatten eller något annat? Finns kvitto på allt givetvis.
Så jag förstått har Sverige bestämt att du ska betala skatt på vinst, 30% men du kan bara dra av för 70% av förlust när det kommer till Crypto. Men är osäker på hur det gäller med Celsius och detta som du har gått igenom.
Skatteverket skriver detta
”Om du har tappat bort din privata nyckel eller om du har förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack mot handelsplatsen har du alltså inte rätt att göra förlustavdrag.”
Sitter i lite liknande sits och försöker reda ut hur man ska gå tillväga och är gärna med och bollar idéer.
Om du skrollar ner på skatteverkets hemsida om krypto finns det en drop down om just Celsius.
Vad det verkar så definierar skatteverket det som att man sålde sina krypto tillgångar när man skickade dem till Celsius, därför ska det skattas på eventuell vinst tills dess. Innehavet blir sedan en fodran som vi nu får tillbaka och har gjort en förlust på. Denna förlust kan vi då använda för att kvitta eventuell vinst men inte den vinst man gjorde vid insättning då det förmodligen var ett annat år.
“I och med att Celsius fritt kunnat disponera över tillgångarna, får äganderätten anses ha gått över till Celsius vid utlåningen. Utlåning av kryptotillgångar som sker på sådant sätt att äganderätten har gått över till annan part, innebär att kryptotillgången är avyttrad”.
Jag är dock inte säkert på att detta är rätt tolkat så vill gärna vet om någon har bättre koll eller en annan tolkning?
Vet inte mer om fallet Celsius men du kan iaf kvitta kryptoförlust mot andra intäkter i tillgångslaget kapital och vid nettoförlust efter kvotering även få en skattereduktion mot inkomst av tjänst. Alltså bara en sk.reduktion, inte få tillbaka på skatten. Läs mer här. Kvittning och kvotering | Skatteverket
Frågan är om ni vill väcka björnen. Deklarar ni era krypto affärar?
Alla köp och sälj måste deklaras och skattas även om du säljer och köper mellan olika kryptovalutor. Förlust kan bara kvittas 70% mot vinsten vilke är ganska BS av skatteverket.
Sedan tycker jag man kan ringa in anonymt till skatteverket och fråga dem direkt för TS fall. Kör dolt nummer
När det gäller Celsius och andra liknande platformar så sker en försäljning när du för över tillgångarna till dom, så du skulle ha redovisat det på deklarationen för det året då du förde över tillgångar till dom.