Vad säger skatteverket om kryptovaluta?

Halloj där ute i stugorna!

Har två frågor som lyder.

1. Hur stor koll har skatteverket över detta nu när det börjar bli lite mer olika valutor och köpa i denna värld?

2. Då Krypto faller under kategorin “kunskap” så är det väl vinst skatt, och vad ligger vinst skatten på nu i sverige?

Tackar på för hand!

Fråga 1 vet jag inte hur man ska besvara, men Fråga 2 finns ypperligt besvarad på skatteverkets egen hemsida: Kryptovalutor | Skatteverket

Kortversionen: Det är jättejobbigt att deklararera om du köpt och sålt mycket. Du betalar 30% skatt på vinsten på varje transaktion. (Och ev. förlust är avdragsgill)

2 gillningar

Använd någon tjänst som t.ex koinly så är det lätt att deklarera. Oavsett om det är 20 eller 5000 transaktioner. Dock kostar det en slant men det är det värt.

2 gillningar

Ang 1 så har de rätt dålig koll, men har gått ut med att de kollar extra noga på det i år… Så deklarera!

Många fler börser har fått större KYCansvar och delger gärna skatteverket om de skulle undra. Så har du köpt och sålt via börser med KYC, deklarera.

Deklarera annars också, det är coolt att betala skatt och när det gäller privatpersoner är det av extra vikt att du sköter dig …

1 gillning

Jag gjorde en självrättelse för något år sedan och har därefter alltid kört genom Koinly. Bara en gång som Koinly har krånglat för mig (i år) och hoppas inte att Skatteverket gnäller på det (Jag stakade ETH till ETH2 och Koinly ville räkna det som en försäljning och ett köp, men det är inte det).

Jag resonerar att jag hellre skattar och gör rätt för mig för om jag någonsin skulle gå plus så vill jag inte få problem i framtiden.

2 gillningar