Hej! Funderar inför deklarationen nästa år:
Säg att jag under 2021 köpte och sålde krypto, där jag totalt köpte för 50 000 kr (utspritt under året) vilket ungefär gav en vinst på cirka 100 000 kr (som nu gör att jag har ca 150 000 kr totalt).
I den enklaste av världar så skulle man vilja räkna ut skatten på min totala vinst multiplicerat med 30 % = 30 000 kr (dvs: 100 000 kr i vinst * 30 % skatt). Nu ska man ju redovisa och skatta för varje enskild trejd men det blir jäkligt meckigt i min situation pga extremt många småtrejder.
Säg att jag säljer allt innan 31 december i år, vad skulle hända om jag i deklarationen uppskattar olika klumpsummor istället för att redovisa varje enskild trejd, och för att säkra upp att inte bli bokförd för nåt brott eller bli återbetalningsskyldig så betalar jag, istället för 30 000 kr i skatt, in totalt 50 000 kr i skatt, vilket jag vet är en summa som min totala trading gott och väl täcker för alla mina vinster samt inkl. avdrag för mina förluster?
Vill göra rätt för mig men känns hopplöst att redovisa varje enskild trejd. Kommer fr.o.m nu aldrig leka trejder, bara hodl…