Deklarera crypto - medvetet betala in för mycket i skatt?

Hej! Funderar inför deklarationen nästa år:

Säg att jag under 2021 köpte och sålde krypto, där jag totalt köpte för 50 000 kr (utspritt under året) vilket ungefär gav en vinst på cirka 100 000 kr (som nu gör att jag har ca 150 000 kr totalt).

I den enklaste av världar så skulle man vilja räkna ut skatten på min totala vinst multiplicerat med 30 % = 30 000 kr (dvs: 100 000 kr i vinst * 30 % skatt). Nu ska man ju redovisa och skatta för varje enskild trejd men det blir jäkligt meckigt i min situation pga extremt många småtrejder.

Säg att jag säljer allt innan 31 december i år, vad skulle hända om jag i deklarationen uppskattar olika klumpsummor istället för att redovisa varje enskild trejd, och för att säkra upp att inte bli bokförd för nåt brott eller bli återbetalningsskyldig så betalar jag, istället för 30 000 kr i skatt, in totalt 50 000 kr i skatt, vilket jag vet är en summa som min totala trading gott och väl täcker för alla mina vinster samt inkl. avdrag för mina förluster?

Vill göra rätt för mig men känns hopplöst att redovisa varje enskild trejd. Kommer fr.o.m nu aldrig leka trejder, bara hodl…

2 gillningar

Skulle reka att ringa skatteverket och fråga.

Brottet ligger i att inte redovisa varje trejd, som skatteverkets föreskrifter kräver, så det spelar ingen roll hur mycket pengar du sätter in på skattekontot.
Vid varje trejd ska du redovisa vad det motsvarade i svenska kronor vid tillfället för trejden.

Skaffa någon tjänst som löser det åt dig. Jag kör Koinly. Funkar bra. Klarade mig igenom förra årets deklaration. Fick t.o.m. en extra granskning på mig men det gick bra ändå :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vad du betalar in på skattekontot påverkar inte Skatteverkets syn på din deklaration på minsta sätt.

Välkommen till varför ISK infördes. Du måste redovisa varje trejd. Gjordes denna i utländsk valuta behöver du ÄVEN redovisa alla växlingskurser då växling i sig själv även räknas som en “trejd”. Det är alltså inte vinsten i EUR eller USD du ska skatta för. Exempel: Du köper krypto för 100€ och säljer sedan rubbet för 100€, men euron har gått upp 10% under denna period. Grattis, du måste deklarera en vinst på 10% och så klart skatta på den.

2 gillningar

Hej, jag är i en liknande situation. Om jag bara köper krypto men inte säljer någon, behöver jag rapportera något?

Nej, men du behöver spara pris, antal, valuta, valutakurs och datum för varje köp så att du kan reda ut redovisningen den dagen du säljer.

2 gillningar

Åh, det är väldigt bra att veta, tack! Min plan är att alltid köpa och hålla, men tyvärr sålde jag 5sek bitcoin av misstag i år… (tryckte på fel knapp). Jag har ca 25000sek btc och eth. Hur kan jag anmäla för de där 5sek? Behöver jag rapportera alla köp jag gjort i år?

Du använder blankett K4B. Det var flera år sedan jag använde den, men redan på den tiden fanns den elektroniskt på skatteverkets hemsida. Om du använder den elektroniska varianten summer blanketten automatiskt, så du behöver “bara” fylla i de affärer du gjort.

Har själv funderat över detta med deklaration och valutaväxling som del i processen av ett köp, hur är det, behöver man deklarera för valutaväxlingar som gjorts vid köp nu i år

Eller ska dessa deklareras när de i en framtid växlas tillbaka till SEK?

De skall deklareras när du säljer valutan. Då behöver du räkna ut ett anskaffningsvärde och för att kunna göra det behöver du ha uppgifter om alla köp.
Edit: Fast om du använt valutan för att köpa krypto räknas det nog som att du sålt valutan och köpt krypto för motsvarande värde i SEK.

1 gillning

Att sälja valutan i detta fall blir sådeles när man köper crypto? Eller när slutar en Euro vara Euro i detta fallet?
För crypto valutor ses väl inte som en valuta i likställd med SEK och Eur?

Scenario: Köper Euro för att sedan köpa någon crypto valuta.

(har för egen del endast köpt för småpengar för att förstå och lära mig hur processen går till, nu mer köper jag i diversieringssyfte via ISK)

Först har du köpt Euro. Sedan när du köper någon crypto-valuta och i samband med det säljer du dina euros uppstår en eventuell vinst/förlust. Redan där ska du alltså deklarera. Om det nu inte som GSverre skriver att du köper och säljer valutan i exakt samma ögonblick, för då har du ju i princip aldrig haft dina euros och växelkursen aldrig ändrats = inget att deklarera.

3 gillningar

Det är kanske bäst att fråga skatteverket, men såhär har jag tolkat det:
Både Euro och krypto räknas som värdepapper på samma sätt som aktier.
Alla affärer skall redovisas i SEK i deklarationen.

1 gillning

Hej, tack och har du något emot om jag ställer en fråga till. Jag sålde 5sek BTC av misstag i år och har fortfarande 20000sek krypto kvar. Kan jag bara rapportera dessa 5sek eller måste jag rapportera alla köp jag gjort i år?

Här står allt du behöver veta:

Du behöver samtliga transaktioner (köp och försäljningar) som skedde innan försäljningen, samt valutakursen (om du handlade i annan valuta än SEK). Med hjälp av de siffrorna räknar du ut genomsnittskostnaden på de Bitcoin du ägde vid tillfället du sålde. Alltså vad du har betalat för dina bitcoin i snitt. Du multiplicerar genomsnittskostnaden med det antal bitcoin som du sålde. Då får du ut omkostnadsbeloppet som du ska fylla i på blankett K4.

3 gillningar

Jag antar att försäljning av BTC är som vilket annat värdepapper som helst.
Du bör kunna redovisa GAV och om skattemyndigheten frågar visa upp hur du har kommit fram till det.

1 gillning

Ja, precis. När jag har redovisat K4 så har jag sparat uträkningen och satt in i min ekonomipärm tillsammans med deklarationen. Som tur är så hade jag inte köpt vid så många olika tillfällen.

Jag kidnappar tråden lite, med en halvt relevant fråga… Jag sålde av ett gammalt spelkonto (ett minecraftkonto) till en främling på internet, och fick in 0.57 eth för det (storleksordningen 20k SEK).

Behöver jag rapportera in det här till skatteverket? Eller är det bara om jag konverterar till fiat och går plus på det (för att eth t.ex. gått upp sen köp).