Deklarera crypto - medvetet betala in för mycket i skatt?

Jag antar att du ska skatta för vinsten på spelet. Dvs vad du sålde spelet för minus det du köpte det för. När du får dina eth så får du ingångsvärdet i dessa. När du sedan säljer till fiat (eller annan krypto) så ska du beskatta skillnaden i ethvärde (försäljningskurs-inköpskurs)x30%

Jag tolkar Skatteverkets info som att om det var ett spelkonto som du själv använt för att spela, d v s inte från början avsett för att sälja, så behöver du inte skatta för den försäljningen om du inte sålt annat också under året så att du totalt tjänat mer än 50 000 kr.

Etherium behöver du skatta för när du väl säljer innehavet. Då behöver du veta vad du “köpte” för d v s vad kursen på eth var den dagen du sålde spelkontot. Så se till att spara dessa uppgifter.

1 gillning

Vinst på onlinespel är inte skattefri.
Läs exempel: “onlinespel hos företag utan licens”
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.16/2621.html

Med onlinespel menar Skatteverket hazardspel på nätet, det vil säga spel där man riskerar pengar för att förhoppningsvis vinna mer pengar.
Minecraft är ett rent nöjesspel som inte har med lotterier eller hazardspel att göra, även om man uppenbarligen kan sälja ett konto med många ingame rewards för riktiga pengar.

1 gillning

Vad är det som gör ett Minecraftkonto så värdefullt? Ålder?

Rätt sorts skins och vapen, tänker jag…

(sonen spelar)

Vad innebär en extra granskning med krypto?

Jag ska under julledigheterna göra mina självrättelser för tidigare år men att skatta krypto är ganska komplicerat upplever jag.

Till exempel har en av mina valutor som jag köpte 2018 automatiskt omvandlats till en ny kryptovaluta med nytt namn. När jag besökte Skatteverket kunde jag inte få svar. Men när jag ringde fick jag svaret att “antagligen hantera det som en transaktion där du omvandlade till annan valuta.”

Osäkerheten runt hur det ska skattas gör mig nojig när jag väl går med hög vinst.

En handläggare från skatteverket kontaktade mig och bad om massa information. Typ CSV filer från börser, kontoutdrag och annat.

Jo, det är rätt komplicerat. Har också en kryptovaluta som bytt namn men den tänker jag inte räkna som en transaktion till en annan valuta. Det är fortfarande samma ERC20 token och att någon helt plötsligt beslöt sig för att re-branda den betyder ju inte att jag har gjort en transaktion.

Jag förlitar mig helt och hållet på Koinly och det har funkat ett år nu så förhoppningsvis funkar det nästa med :slight_smile:

3 gillningar

Tack! Använder också Koinly så hoppas att det ska lösa sig.

Jag vet inte, har ringt till Skatteverket igen och enligt dem är det en ny valuta och på så sätt, en transaktion.

Vilket datum hände denna ”transaktion” då? Känns svårt att bokföra en transaktion på rätt dag när den aldrig har hänt.

Minecraft bytte inloggningsystem nånstans efter Microsoft-uppköpet, och man kunde då migrera kontot till ett Microsoft-konto. S.k. okonverterade konton har värde för att de är ovanliga (att spela med ett okonverterat konto är någon slags statusmarkör) - de flesta som fortfarande spelar har konverterat, och de flesta andra är nog inte medvetna om det här. Jag var det inte fören jag fick flera erbjudanden och googlade på det.