Gomining - Deklaration

Hej Alla

Mitt första inlägg, förhoppningsvis håller jag mig till rätt kategori och forumregler. Jag gör ett försök!

Under 2025 villje jag testa att leka lite med krypto och valde Gomining. Där köper man en virtuell “miner” (i praktiken en NFT som alltså backas upp av riktig beräkningshårdvara i deras datacenter) och man kan uppgradera denna miner mer mer beräkningskraft genom att betala en viss summa per TH/s beräkningskraft extra. Det går äcen att köpa fler “miners”.

Det finn smånga sätt att tjäna utöer detta, men jag håller mig för tillfället till det som är relevant för mig vad gäller deklarationen nu för inkomståret 2025, som jag behöver hjälp med hur och vad jag behöver deklarera.

Gomining har en egen Utility-token “GOMINING token” som är som en intern valuta i vilken många eller alla transaktionen slutligen sker: Om någon vet bättre, tala gärna om det för mig. Men alla förtjänster är i Bitcoin (BTC) och sedan kan omvandlingar ske till GOMINING token.

Man kan välja om man vill låta förtjänsten varje dag ackumuleras i BTC eller återinvesteras genom omvandling till GOMINING token. Denna token behöver man ha för att de drar av kostand för elektricitet och service med denna token.

Jag har köpt ett par miners och har uppgraderat dem på olika sätt.

1. Genom att betala med vanliga pengar via kort tex
    1. Genom åter-investering av de förtjänster som dessa “miners” ger varje dag till GOMINING token
    2. Genom återinvestering till mer TH/s beräkningskraft för ens “miners”.
    3. Jag har någon gång också uppgraderat eller köpt “miner” genom att använda de GOMINING Tokens som jag haft i min “Wallet” hos dem

Det är väl egentligen detta som jag har använt på plattformen under 2025 och behöver hjälp med hur jag ska räkna och vad jag ska fylla i i deklarationen. När jag ahr läst på skatteverket så blir jag inte riktigt klok på hur det ska gå till och vad reglerna egentligen innebär. Vad jag har förstått så ska man skatta
varje gång som man:

1. Intjänat kryptovaluta (dvs förtjänst av tex BTC som resultat av mining, inte på köp av BTC med pengar)?
  2. Säljer en kryptovaluta - dvs i praktiken växlar den till en annan kryptovaluta? Eller bara till SEK?
  3. Gör ett köp av vara eller tjänst med kryptovaluta? Tex jag köper ett kylskåp och betalar med BTC?

Dessutom måste man då ha logg någonstans till vilken kurs i SEK som alla transaktioner motsvarade för den dag som de genomfördes?
Har jag förstått det någorlunda rätt, och hur gör amn detta i praktiken?

Det känns som att det blir mycket skatt?

Räkneexempel: Säg att jag fick en Daglig reward från mining på 0,000079 BTC 1 Augusti 2025 vilket åtminsotne med dagens värde på BTC motsvarar ca 50 SEK. Men kursen var ju en helt annan 1 augusti 2025…men låt oss räkan på värde av ca 50 SEK.
Denna förtjänst valde jag att den skulle återinvesteras i GOMINING Token, från vilken dock först kostnad för “el och service förs dras automatiskt”. Säg att dessa 0,000079 BTC som motsvarar ca 50 SEK, gav mig 10 GOMINING Tokens. Ifrån dessa drogs
dock kostnad för “el och service” på 3 GOMINING Tokens, så jag fick netto 7 GOMINING Tokens kvar i min virtuella plånbok.

Hur mycket är skatten och hur ska jag räkna, är det såhär?
50 SEk var min förtjänst och den ska jag betala 30% skatt på. Men, de omvandlades från BTC till GOMINING Tokens, så jag ska skatta för den omvandligen till annan (krypto)valuta? så 30% till igen? Och sedan “köpte” jag något när jag automatiskt betalade med GOMINING Tokens för “el och service”
som dras automatiskt så då ska jag skatta 30% på de 3 GOMINING Tokens som användes till detta?

Därefter, om jag använde min 7 GOMINING Tokens som jag hade kvar från den dagen (netto insatta på min plånbok) till att uppgradera min “miner” med extra beräkningskraft så har jag återigen köpt något med kryptovaluta och ska skatta med 30% av de 7 GOMINING tokens som jag hade och använde till detta?

Kan någon vänlig själ som vet eller har deklaarerat krypto av liknande slag hjälpa mig att reda ut hur reglerna skall tolkas korrekt och hur jag räknar och fyller i rätt belopp i deklarationen?

Tackar på förhand!

Nice try. Ska någon gå på detta?

Första inlägget. Pratar om någon kryptovaluta eller tjänst kopplad till det som du tjänar pengar på (?)

Om du har problem att deklarera, räkna ut exakta vinsten och betala skatt på den. Det är inte svårare än så. Vilken investering du gjort har inget som helst värde till frågan.

Hej, tack för svar, men jag förstår inte anledningen till din ton? “Nice try” att…vadå exakt? Gomining är en tjänst (du kan söka på dem på Google så ser du vad det är för något), förstår inte vad du menar att jag “tjänar pengar på det”? Är det inte meningen att man ska göra det med sina investeringar (eller försöka åtminstone)?

Det var mitt första inlägg, jag blev medlem för att jag kände att Skatteverkets exempel och regler kring krypto verkade väldigt svåra att överföra till verkligheten och tänkte att det finns mer insatta här som har deklarerat sådant tidigare.

Men du menar att jag kan ignorera Skatteverkets exmepel som de har om när man växlar valuta, använder kryptio för att köpa en vara eller tjänst osv och bara se på totalent av intjänat och föra in det under “Övrigt” i deklarationen?

Ursäkta om jag missförstått, jag trodde att RT var en bra plats med forum för investeringar och ekonomi där man kunde fråga om hjälp.

Har du pratat med Skatteverket?

De är den mest pålitliga källan för svar på dina frågor!

Menade inte om jag lät som att jag hade dålig ton. Men det känns som att du försöker sälja in tjänsten mer än att prata om din specifika fråga. Men tror som Melwa säger att Skatteverket är rätt ställe att vända dig till. Dom har många bra och hjälpsamma handläggare. Ofta är det lång telefonkö men man kan bli uppringd.

Vanlig mining räknas som hobby, iaf om det är i liten skala men oklart vad som gäller i ditt fall.

Varje gång du får coins räknar du om det till SEK och deklarerar det. Behåller du det som coins räknas det som kapitalinvestering.

Växling av coins räknas precis som ett byte av aktier eller fonder, en försäljning och ett köp med båda omräknade till SEK.

Låter som det kan bli svettigt :sweat_smile:

Riksbanken har historiska växlingskurser mellan valutor. Antar att du har infon i USD? Sök räntor och valutakurser | Sveriges Riksbank

Gruvarbete på 1900-talet: svettigt och smutsigt

Gruvarbete på 2000-talet: svettigt (om man deklarerar) eller smutsigt (om man inte gör det)

4 gillningar

Okej, nej jag försöker inte sälja in något, jag vet bara inte hur jag ska deklarera det. Hade jag velat sälja in det så hade jag nog bifogat en värvningslänk eller något (du får hojta till själv om du vill ha en ;))?

Nej, jag bara gav mig in i det i mindre skala för att testa och utvärdera något som jag inte gett mig in i tidigare. Nyfikenhet och möjlighet för framtida avkastning kanske om det faller mig i smaken tänkte jag. Men Skatteverkets artiklar om deklarationen visade sig vara något kluriga och omständliga, varför jag blev lite frågande till om jag tolkat dem rätt. Bör kanske höra med dem, om man kommer fram i trycket som är nu.

Nej, har inte gjort det än och det är nog högt tryck just nu. Kanske får göra det, om man lyckas förklara för dem vad man menar och om de förstår vad jag försöker förmedla.

Tack så mycket för länken!
Ja, det kan bli svettigt känns det som, trodde att det skulle vara enklare och mer automatiserat/förifyllt så att säga.

Kanske enklare att skicka ett skrivet meddelande? De brukar vara bra på att svara. :blush:

Tack för info! Det handlar om liten skala för min del, men eftersom att man får sin “reward” varje dag så måste jag gå igenom dag-för-dag för hela året och räkna för varje mining-belöning, avdragen el- och serviceavgift etc.

Det blir mycket att räkna då alltså. Jag kan ladda ner historik från Gomining.

Okej, så när tjänsten omvandlar från Bitcoin till deras “Gomining token” så omvandlar jag både försäljningen av BTC till SEK och köpet av deras token till SEK och sedan om jag använder deras token till att betala för “el och service” eller uppgraderar min “miner” så deklarerar man det igen i SEK.

Sedan blir det som med aktier då att man har ett anskaffningsvärde och en ev. vinst eller förlust. Men då måste det räknas på något genomsnittligt anskaffningsvärde antar jag för hela årets transaktioner, för det är ju svårt att veta exakt vilka konkreta coins som användes vid vilket köp och försäljning?

1 gillning

Ja, det är nog värt ett försök! :slight_smile:

1 gillning

Jag har absolut ingen aning, men jag kan spekulera: jag tycker “elkostnaden”, “uppgraderingen” etc i det här fallet borde vara jämförbar med andra typer av omkostnader, det är en kostnad du haft för att få det resultat du fått, så det ska räknas av från vinsten. Sen får du ju räkna om alla transaktioner som går ut till dig i SEK enligt det datumets kurs eftersom de kräver att dagskurs används för alla transaktioner. (Det är ju fullt möjligt att ha gått back i BTC men plus i SEK och därmed vara skyldig att betala kapitalvinstskatt…) Och sedan betala skatt på den vinst du kommer fram till.

Praktiskt sett så skulle jag gjort så här: om vi pratar om struntsummor (<1000kr vinst kanske) så skulle jag försöka följa reglerna så gott jag kan och inte oroa mig mer över det. Pratar vi istället om typ 50 000 kr så är det väl en annan fråga, då kan det ju vara värt lite tid att se till att det blir rätt. Då kan det nog vara en bra ide att kontakta SKV.

(Naturligtvis är ovanstående inte skatterådgivning.)

Går du hobby-spåret så deklarerar man inkomster och utgifter (el&service) separat. Själva minern och uppgraderingar har väl lång livstid så de får man i så fall skriva av på flera år som förslitning.

Tack för alla svar!
Det känns mer hanterbart, även om det blir en del jobb med att sammanställa allt för deklarationen. :slight_smile:

2 gillningar

Jag har inte provat gomining men jag använder koinly för min deklaration. Du kan ju kika och prova på, det kostar inget så länge du vill inte ha ett färdig deklarationsformulär (som är värt det om du får in allt du behöver…)

Att du kör “mining” via nån NFT-lösning gör att det blir lite oklart om det kommer beskattas som hobby eller på annat sätt.
Om man gör antagandet att denna typ av mining hanteras på samma sätt som vanlig mining (hobby) så kommer det bli så här:

• Intäkter från miningen beskattas som hobbyverksamhet, med tillhörande krav på att anteckna transaktioner osv.
    Värdet på miningintäkten blir anskaffningsvärde för kryptovalutan (kommer behövas för beräkning av kapitalvinst/förlust vid försäljning).
    Detta fyller du i på T2 blanketten, inkomster och utgifter är separata rader i blanketten där du kommer summera ihop ett resultat för året.
    Har du överskott så kommer det beskattas på två sätt, först ett schablonavdrag för egenavgifter, och sedan beskattas kvarvarande överskott som lön.
    (totalt går ca 62% av överskottet till skatt om du redan är över gränsen för statlig skatt).

• När du senare säljer kryptovalutan (eller växlar till annan kryptovaluta, eller använder den för att köpa nåt som tex de uppgraderingar du nämner) så behöver du räkna fram kapitalvinst eller kapitalförlust.
    Vinster och förluster deklareras som separata rader på blankett K4 del D. Förluster är endast avdragsgilla till 70%.

Tack för input, ska testa Koinly. Det är bara så dumt att det ska behövas, det blir mycket jobb ändå. Det ske rju transaktioner hela tiden (rewards från miningen, växling till deras Gomining token om man har återinvestering påslaget till deras token eller till ökad presnada för miners) osv.

Trodde ändå att år 2026 skulle allt vara ett klick bort eller helt automatiskt. Det är en besvikelde måste jag ändå säga att man ska sitta manuellt och fippla, även om verktyg finns till hjälp.