Hej Alla
Mitt första inlägg, förhoppningsvis håller jag mig till rätt kategori och forumregler. Jag gör ett försök!
Under 2025 villje jag testa att leka lite med krypto och valde Gomining. Där köper man en virtuell “miner” (i praktiken en NFT som alltså backas upp av riktig beräkningshårdvara i deras datacenter) och man kan uppgradera denna miner mer mer beräkningskraft genom att betala en viss summa per TH/s beräkningskraft extra. Det går äcen att köpa fler “miners”.
Det finn smånga sätt att tjäna utöer detta, men jag håller mig för tillfället till det som är relevant för mig vad gäller deklarationen nu för inkomståret 2025, som jag behöver hjälp med hur och vad jag behöver deklarera.
Gomining har en egen Utility-token “GOMINING token” som är som en intern valuta i vilken många eller alla transaktionen slutligen sker: Om någon vet bättre, tala gärna om det för mig. Men alla förtjänster är i Bitcoin (BTC) och sedan kan omvandlingar ske till GOMINING token.
Man kan välja om man vill låta förtjänsten varje dag ackumuleras i BTC eller återinvesteras genom omvandling till GOMINING token. Denna token behöver man ha för att de drar av kostand för elektricitet och service med denna token.
Jag har köpt ett par miners och har uppgraderat dem på olika sätt.
- Genom att betala med vanliga pengar via kort tex
- Genom åter-investering av de förtjänster som dessa “miners” ger varje dag till GOMINING token
- Genom återinvestering till mer TH/s beräkningskraft för ens “miners”.
- Jag har någon gång också uppgraderat eller köpt “miner” genom att använda de GOMINING Tokens som jag haft i min “Wallet” hos dem
Det är väl egentligen detta som jag har använt på plattformen under 2025 och behöver hjälp med hur jag ska räkna och vad jag ska fylla i i deklarationen. När jag ahr läst på skatteverket så blir jag inte riktigt klok på hur det ska gå till och vad reglerna egentligen innebär. Vad jag har förstått så ska man skatta
varje gång som man:
- Intjänat kryptovaluta (dvs förtjänst av tex BTC som resultat av mining, inte på köp av BTC med pengar)?
- Säljer en kryptovaluta - dvs i praktiken växlar den till en annan kryptovaluta? Eller bara till SEK?
- Gör ett köp av vara eller tjänst med kryptovaluta? Tex jag köper ett kylskåp och betalar med BTC?
Dessutom måste man då ha logg någonstans till vilken kurs i SEK som alla transaktioner motsvarade för den dag som de genomfördes?
Har jag förstått det någorlunda rätt, och hur gör amn detta i praktiken?
Det känns som att det blir mycket skatt?
Räkneexempel: Säg att jag fick en Daglig reward från mining på 0,000079 BTC 1 Augusti 2025 vilket åtminsotne med dagens värde på BTC motsvarar ca 50 SEK. Men kursen var ju en helt annan 1 augusti 2025…men låt oss räkan på värde av ca 50 SEK.
Denna förtjänst valde jag att den skulle återinvesteras i GOMINING Token, från vilken dock först kostnad för “el och service förs dras automatiskt”. Säg att dessa 0,000079 BTC som motsvarar ca 50 SEK, gav mig 10 GOMINING Tokens. Ifrån dessa drogs
dock kostnad för “el och service” på 3 GOMINING Tokens, så jag fick netto 7 GOMINING Tokens kvar i min virtuella plånbok.
Hur mycket är skatten och hur ska jag räkna, är det såhär?
50 SEk var min förtjänst och den ska jag betala 30% skatt på. Men, de omvandlades från BTC till GOMINING Tokens, så jag ska skatta för den omvandligen till annan (krypto)valuta? så 30% till igen? Och sedan “köpte” jag något när jag automatiskt betalade med GOMINING Tokens för “el och service”
som dras automatiskt så då ska jag skatta 30% på de 3 GOMINING Tokens som användes till detta?
Därefter, om jag använde min 7 GOMINING Tokens som jag hade kvar från den dagen (netto insatta på min plånbok) till att uppgradera min “miner” med extra beräkningskraft så har jag återigen köpt något med kryptovaluta och ska skatta med 30% av de 7 GOMINING tokens som jag hade och använde till detta?
Kan någon vänlig själ som vet eller har deklaarerat krypto av liknande slag hjälpa mig att reda ut hur reglerna skall tolkas korrekt och hur jag räknar och fyller i rätt belopp i deklarationen?
Tackar på förhand!