Krypto-mining + Eget företagande

Skjut ner mig över denna idé nu så jag får den ur huvudet :sweat_smile:

Kan man med potentiell vinning, investera i en miningrigg som ett eget företag / AB?

Ponera att man

1. Köper en miningrigg som egen firma.
  2. Installerar hemma
  3. Nyttjar överskottsvärme för att värma boende
  4. Hyr yta från sitt egna boende (dono 2m²? :stuck_out_tongue: )
  5. Mäter strömmen och betalar detta direkt tillbaka till sig själv
  6. Internet skulle teoretiskt kunna gå på företaget

Min tanke är att man ska kunna nyttja fördelar att köpa produkter momsbefriat och som förmån får man gratis värme. Man kvittar bort lite vinst i hyra av lokal och användningen slår inte en personligen då man även betalar för strömmen. Internetkostnaden bekostas då ipc också av företaget.
Utvecklar man det kan man såklart köra med solceller och batteri också där det fungerar.

Detta hade självklart fungerat bättre under Bitcoin-hypen och med låga elpriser, men why not lixom?
Kan någon/några berätta varför detta inte skulle fungera?

Svårt att se att dina intäkter innehåller moms så allt du köper på firman kommer du i så fall att betala moms på precis som en privatperson.

Att företag slipper betala moms beror på att de drar in moms från försäljningen som sedan kvittas mot moms på inköp. Normalt säljer man mer än man köper in så därav känns det som företag handlar momsfritt men det är egentligen en kvittning av moms.

I övrigt går det kanske att få till en skattefri intäkt men är det tillräckligt för att betala av utrustningen (som du måste köpa inklusive moms) och sedan gå med vinst?

Har koll på kvittningen. That’s fine. Men det är nog sant såsom du säger, Bitcoin (eller dylikt) är knappast momsbelagda huh?..

Tanken var ju att kunna köpa den utan moms i argumentet. :thinking: Att gå med vinst, tänker jag mig man måste se ganska långsiktigt. Lär inte tjäna igen en 10-20papp rigg över en natt direkt.

Tittar man på en siffra om 3kr/kWh (halvt draget ur arslet) är det ju 6666kWh innan man är ±0. Med 2kW rigg, säg 50% effektivitet (även denna siffra ur röven), är detta 6666h = 280 dagar med 24/7 produktion, vilket man inte heller lär ha.

Om man integrerar det i redan ägd firma? Kunna kvitta mot inkomster/utgifter? Konsultverksamhet?

Ja varför inte. Du kan ju ha flera verksamheter i samma bolag, i ditt fall är ju tanken att din krypto mining ska generera intäkter så då är det inget konstigt att köpa utrustningen på företaget trots att just den verksamheten inte genererar moms in till företaget. Men Skatteverket vet bäst vad som de tycker är ok så man kan också fråga dem.

Haha men det låter lönsammare att fokusera på konsultverksamheten om sådan finns istället :slight_smile:

Haha! Jo! Absolut! Lär inte vara något snack där! Men passiv inkomst är passiv. Om man har ett boende som behöver värme och man kan få betalt för att generera den, då är det ju ganska gött tänker jag :stuck_out_tongue:

Når man ens break even på att mine:a krypto nuförtiden?

Bitcoin är väl svårt, och blir svårare med kommande halvering. Andra så kallade ”shitcoins” ska man väl ha extrem tur om man lyckas med då man ska träffa just rätt kryptovaluta.

1 gillning

Tror du kan mine:a i en pool som väljer shitcoin of the day som mineas, men du får betalt i bitcoin.

Sedan om man tycker det är vettigt är en annan femma haha.

Kostnaderna du får dra av moms på måste vara kopplade till företagets verksamhet, du kan inte bara köpa en massa prylar till dig själv momsfritt. Om du blir granskad så måste du ha belägg för att produkterna behövs för att driva företaget, vilket kan bli svårt om du bara har en krypto-mining business.

1 gillning

Jao… Alltså, det är ju en kalkyl man får ta å göra :slight_smile: Men ponera att man kan få det till att gå runt. Inga stora vinster, men break even på… säg 1 år? Om man därefter får gratis värme utav det då elkostnaderna går på företaget? :thinking:

Man får ju ha ett företag med verksamhet definerat i sektorn. Men man kan ju ha flera inkomstkällor. Alla ska ha syftet att vara vinstdrivande, men det betyder inte att de alla är det från start?
Har man därmed redan (eller planerad) firma, bör man ju kunna inkludera det i verksamheten tänker jag? :person_shrugging:

Nej, det är inget krav att dra in moms på försäljningen. Kan man inte kvitta momsen får man istället beloppet utbetalt av Skatteverket. Så fungerar det exempelvis för mina bolag som fakturerar utan moms (utländska kunder).

1. Break even bör ju inkludera din lön.
    Du tjänar inte pengar om du jobbar gratis.

2. Det är troligt att mining difficulty ökar. Den minern du köper i dag är kanske inte lönsam om 8 månader. Du bör göra en prognos framåt, inte bara titta på nuläget. Glöm inte halveringen i din kalkyl.

Jag hänger inte alls med här. Vad är det för saker du hade tänkt att köpa momsfritt?

Jag har räknat på detta och får det till att det inte är lönsamt med elkostnadern i sverige.

Jag tänkte själv bygg en liten rigg för att hålla ett förråd uppvärmt men det blir sådan liten vinst att utrustningen inte hinner bli betald innan den är utdaterad.

Om du har direktverkande el så är det mer lönsamt att helt enkelt sätta in en värmepump.

Om inköpen inte används i momspliktig verksamhet får du självklart inte dra nån moms. Används de till viss del får du dra motsvarande.