Sammanfattning: Letar efter någon form av deklarationstjänst som tillåter manuella inmatningar av olika typer av KÖP och SÄLJ-transaktioner; insättning, principalbetalning och räntebetalning samt investering och uttag där man även anger belopp i t.ex. EUR samt kursen för det angivna datumet för att räkna ut valutavinst/förlust, samt genomsnittligt omkostnadsbelopp för att sedan deklarera Valutavinst/Förlust under “K4 Försäljning av värdepapper m.m. Avsnitt C – Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m.”
Längre förklaring:
Investerar sedan 2019 i Peerberry. Varje år har jag inför deklarationen gjort 3 separata beräkningar:
*** Ränteinkomst**
*** Kapitalvinstberäkning**
*** Valutavinst**
Ränteinkomst deklareras under “7 Inkomster – Kapital 7.2** **Ränteinkomster, utdelningar, vinst från bilaga K4 avsnitt C m.m”
Detta är den enklaste delen, jag multiplicerar helt enkelt varje ränteintäkt mot riksbankens valutakurs för dagen jag erhållit räntan, därefter slår jag ihop summorna.
Kapitalvinstberäkning deklareras under “K4 Försäljning värdepapper m.m. Avsnitt D – Övriga värdepapper, andra tillgångar (kapitalplaceringar t.ex. råvaror, kryptovalutor) m.m”
Detta görs per lån. SEK-värdet används. Varje gång jag investerar i ett lån räknas det som ett köp och värdet i motsvarande SEK skrivs upp som köpvärde, vid återbetalning räknas proportionerat belopp ut och som säljvärde jämförs mot motsvarande köpvärde.
T.ex.
Jag investerar 100 EUR i ett lån till kursen 10.30 den 5 Januari 2022, under samma år betalas 50 EUR tillbaks varje månad från Februari till December. Varje transaktion multipliceras med valutakursen för respektive dag, sedan slås beloppen ihop för att räkna ut vinst/förlust.
Om jag investerat i samma lån vid olika tidpunkter räknas genomsnittligt omkostnadsbelopp ut etc.
Valutavinst deklareras under “K4 Försäljning av värdepapper m.m. Avsnitt C – Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m.”
Detta görs per daglig transaktion av varje typ (KÖP/SÄLJ), detta efter att Skatteverket gått med på det eftersom vissa av transaktionerna understiger 1 krona vilket är minimumvärdet som kan matas in i deklarationen.
Exempel:
Jag sätter in 100 EUR den 2 Januari 2022 och 1040 SEK dras från mitt konto, jag använder alltså inte rikskursen eftersom jag har en reell kurs som dras från min egen bank. Pengarna kommer in på mitt P2P-konto dagen efter. Detta räknas som ett valutaköp.
Varje gång jag lånar ut pengar räknas det som en valutaförsäljning.
Varje gång jag erhåller principal eller ränta räknas det som valutaköp.
Uttag räknas återigen som valutaförsäljning.
Detta kan snabbt bli ganska rörigt då nya utlåningar kan finansieras från olika ränte- och principalbetalningar samt insättningar och det inte direkt går att skilja på dem.
För att lösa detta har jag hittils använt mig av en websida som hette deklarerakrypto eftersom de även hade valutor som man kunde mata in.
Detta var en gratistjänst i beta-version som tyvärr stängdes ned i Maj 2022, så nu letar jag efter ett alternativ.
Det som är viktigt är att jag kan mata in olika typer av transaktioner; insättning, investering, återbetalning, räntebetalning och uttag under “KÖP/SÄLJ” med värde i EUR samt valutan för dagen, och att ett genomsnittligt omkostnadsbelopp räknas ut automatiskt.
Jag har försökt att förstå hur jag kan göra detta i google sheets, men efter ett visst antal transaktioner blir det för rörigt och jag är rädd för att göra misstag.
Finns det någon annan här som investerat i P2P-lån som använder en annan valuta än Svenska kronor? Har ni några tips? Har ni hittat någon uträkningstjänst?
Jag hoppas att mitt inlägg inte är för oöversiktligt.