Utländsk P2P Deklarationshjälp för Valutavinst KF Avsnitt C

Sammanfattning: Letar efter någon form av deklarationstjänst som tillåter manuella inmatningar av olika typer av KÖP och SÄLJ-transaktioner; insättning, principalbetalning och räntebetalning samt investering och uttag där man även anger belopp i t.ex. EUR samt kursen för det angivna datumet för att räkna ut valutavinst/förlust, samt genomsnittligt omkostnadsbelopp för att sedan deklarera Valutavinst/Förlust under “K4 Försäljning av värdepapper m.m. Avsnitt C – Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m.”

Längre förklaring:

Investerar sedan 2019 i Peerberry. Varje år har jag inför deklarationen gjort 3 separata beräkningar:
*** Ränteinkomst**
*** Kapitalvinstberäkning**
*** Valutavinst**

Ränteinkomst deklareras under “7 Inkomster – Kapital 7.2** **Ränteinkomster, utdelningar, vinst från bilaga K4 avsnitt C m.m”
Detta är den enklaste delen, jag multiplicerar helt enkelt varje ränteintäkt mot riksbankens valutakurs för dagen jag erhållit räntan, därefter slår jag ihop summorna.

Kapitalvinstberäkning deklareras under “K4 Försäljning värdepapper m.m. Avsnitt D – Övriga värdepapper, andra tillgångar (kapitalplaceringar t.ex. råvaror, kryptovalutor) m.m”
Detta görs per lån. SEK-värdet används. Varje gång jag investerar i ett lån räknas det som ett köp och värdet i motsvarande SEK skrivs upp som köpvärde, vid återbetalning räknas proportionerat belopp ut och som säljvärde jämförs mot motsvarande köpvärde.
T.ex.
Jag investerar 100 EUR i ett lån till kursen 10.30 den 5 Januari 2022, under samma år betalas 50 EUR tillbaks varje månad från Februari till December. Varje transaktion multipliceras med valutakursen för respektive dag, sedan slås beloppen ihop för att räkna ut vinst/förlust.
Om jag investerat i samma lån vid olika tidpunkter räknas genomsnittligt omkostnadsbelopp ut etc.

Valutavinst deklareras under “K4 Försäljning av värdepapper m.m. Avsnitt C – Marknadsnoterade obligationer, valuta m.m.”
Detta görs per daglig transaktion av varje typ (KÖP/SÄLJ), detta efter att Skatteverket gått med på det eftersom vissa av transaktionerna understiger 1 krona vilket är minimumvärdet som kan matas in i deklarationen.
Exempel:
Jag sätter in 100 EUR den 2 Januari 2022 och 1040 SEK dras från mitt konto, jag använder alltså inte rikskursen eftersom jag har en reell kurs som dras från min egen bank. Pengarna kommer in på mitt P2P-konto dagen efter. Detta räknas som ett valutaköp.
Varje gång jag lånar ut pengar räknas det som en valutaförsäljning.
Varje gång jag erhåller principal eller ränta räknas det som valutaköp.
Uttag räknas återigen som valutaförsäljning.
Detta kan snabbt bli ganska rörigt då nya utlåningar kan finansieras från olika ränte- och principalbetalningar samt insättningar och det inte direkt går att skilja på dem.

För att lösa detta har jag hittils använt mig av en websida som hette deklarerakrypto eftersom de även hade valutor som man kunde mata in.
Detta var en gratistjänst i beta-version som tyvärr stängdes ned i Maj 2022, så nu letar jag efter ett alternativ.

Det som är viktigt är att jag kan mata in olika typer av transaktioner; insättning, investering, återbetalning, räntebetalning och uttag under “KÖP/SÄLJ” med värde i EUR samt valutan för dagen, och att ett genomsnittligt omkostnadsbelopp räknas ut automatiskt.

Jag har försökt att förstå hur jag kan göra detta i google sheets, men efter ett visst antal transaktioner blir det för rörigt och jag är rädd för att göra misstag.

Finns det någon annan här som investerat i P2P-lån som använder en annan valuta än Svenska kronor? Har ni några tips? Har ni hittat någon uträkningstjänst?

Jag hoppas att mitt inlägg inte är för oöversiktligt.

1 gillning

Inte svar på frågan, men varför håller du på med individuella lån? Jag rapporterar total ränteintäkt, och för att vara ännu latare så använder jag bara riksbankens snittränta under året på diverse valutor. Har aldrig varit några problem (och då vet jag att de har kollat mina deklarationer då jag fått komma in med underlag på en kreditförlust på en plattform som jag glömde speca ett år (och det de ville ha då var alltså bara en screenshot från plattformen som visade total kreditförlust, inte specifikt för vilket lån och data kring detta lån)). Skulle det mot all förmodan komma en önskan i framtiden om att de vill ha per lån på en plattform, då tar jag det dagen, slösar inte tid innan kravet finns behövs.

Om du t.ex tittar på en svensk plattform som Savelend så rapporterar de total ränteintäkt automatiskt till skatteverket åt investerare. De rapporterar inte individuella lån vilket de rimligen skulle gjort om deras jursiter kommit fram till att det var ett krav.

1 gillning

Tack för dina synpunkter.

Det det jag trodde skulle räcka (ränteinkomst) när jag först började investera i P2P, men eftersom det handlar om utländsk valuta, menar Skatteverket på att jag måste räkna ut valutavinsten vid varje valutaförsäljning, vilket t.ex. köp av utländsk fordran med utländsk valuta räknas som.
T.ex kommer jag ju att ha gjort en valutavinst eller förlust när jag tar ut pengarna som jag satt in, dessutom har ju mitt innehav av den utländska valutan ökats eftersom jag erhållit ränta under tiden.

För att förtydliga hade jag för avsikt att enbart rapportera ränteintäkt, men efter att ha fått svar från Skatteverket på vad som skulle ha varit en enkel fråga fick jag reda på att de ville ha mer; kapitalvinstberäkning samt valutavinstberäkning utöver ränteintäkt så jag gjorde vad de bad om.

Det känns lite riskabelt att backa ur nu, eftersom de är vana vid att jag varje år sedan 2019 rapporterat mycket utförligt. Eftersom det även står på deras hemsida att man ska göra så som jag gjort, måste jag anta att du antingen har haft tur och aldrig blivit granskad av någon som har koll på reglerna, eller att dem av någon anledning bara tolererat det eftersom det finns viktigare saker att lägga tid på.

Ärligt talat känns det väldigt onödigt att behöva spendera timmar på dessa uträkningar som i slutändan resulterar i en vinst eller förlust som understiger 500 SEK, men jag vet faktiskt inte hur jag ska dra mig ur nu.

Jag ska kolla upp Savelend, kanske kan jag skriva till Skatteverket och ställa frågan igen och referera till hur den platformen rapporterar, det vore en oerhört lättnad att slippa detta, speciell eftersom de själva inte helt hade koll när jag först kontaktade dem 2019.

Men tillsvidare söker jag fortfarande efter ett program eller en plattform/app som kan räkna ut genomsnittligt omkostnadsbelopp.

1 gillning

Finns inget vad jag vet (kan tillägga att jag planerat att skriva programvara för att göra just detta, med automatisk inloggning hos diverse leverantörer och nedladdning av dokument. Dock inte främst för deklaration, utan för egen automatisk uppföljning av portfölj. Har aldrig orkat ta tag i det dock utöver enskilda hack)

För egen del om de skulle begära förtydligande av uppgifter så är planen bara att skicka in den data jag har från plattformar med alla transaktioner (välidigt långa listor, bara mintos i år fram tills idag är 21400 rader), och det är sedan enligt skattelagen deras bevisbörda att visa att min beräkning är fel. Om de gör det så vill jag se den uträkning de gjort, och får då gratis utveckling av ett excelskript av skatteverket till en kostnad (i värsta fall om de anser att det klart framgår att jag lämnat uppenbart oriktiga siffror i syfte att undvika beskattning och sålunda får skattetillägg, vilket jag egentligen inte gjort, har bara haft saknat underlag), som i slutändan handlar om avrundningsfel på avkastningen eftersom skillnaden jämnar ut sig pga fluktuationer mellan valutaparen.

Skatteverket har ju för övrigt en räknare för utländsk ränteinkomst på speciifka dagar, och det enda som redovisas i slutresultatet som ska in i deklarationen är en slutsumma, och de säger inget om att andra data ska in någon annanstans (även om jag ger mer information uppdelat på plattformar etc). Min tolkning är att daglig växlingskurs ska användas vid beräkning enligt kontantprincipen, men det finns inget krav på att denna exakta siffra ska finnas detaljerat i deklarationen med relaterad beräkning.

Jag tänker ibland att det sitter någon på skatteverket och ser min deklaration och tänker att jag måste vara dum i huvudet som redovisar alla dessa intäkter, då de inte skulle sett dessa om jag inte rapporterat dom. En sak som skulle vara kul är om dom skulle underkänna ett underlag för kreditförlust, för då skulle i logikens namn underkänna min egen uppgift om ränteintäkt, eftersom underlaget är baserat på samma sak, och det blir upp till dom att välja vad som gäller.

Gällande Saveland var det alltså för lån i SEK, deras EURO-utlåning är just uppstartad.

(EDIT: uppdaterat)

Jag använder inte peerberry, men jag antar att de exporterar xls/csv eller liknande som du kan importera, så om det bara handlar om en plattform med ett format så kan du ju bara rensa lite och göra konverteringen EURSEK via google finance, och sedan något som nedan

Kolumn Helper listar lånnummer när köp görs (dvs en IF på kolumn Transactions)
XRATE kommer från google finance
Kolumn XRATE on buy gör en vlookup och letar efter helper=lånindex och returnerar kurskolumn
Två sista gör beräkning om Transaction är vad som söks

Hej igen. Som sagt fanns deklarerakrypto tidigare. Andra platformer verkar erbjuda någonting liknande, men de vill ha runt tusenlappen och upp för att automatisera alla mina transaktioner, och detta för att Skatteverket vill försöka skramla ihop småpengar på eventuell valutavinst - som även kan resultera i en förlust. Jag har egentligen bara lust att skicka in alla mina sheets från Peerberry och skriva “Räkna själv, jag fattar inte” eller något liknande. Det känns ärligt talat riktigt vanskligt att behöva spendera timmar för småpengar. Realistiskt sätt skulle jag behöva betala 1000 SEK + då för att eventuellt skatta på en valutavinst på några hundralappar, och ibland förlust som sagt. Sedan har jag förstått det som om deklarationstjänster är avdragsgilla? Isåfall resulterar det ju endå i en nettoförlust för både mig själv och Skatteverket, jag förstår inte hur de tänker.

Nej alltså ränteinkomsten i sig har jag inga problem med alls, det är ju bara att räkna ut motsvarande summa i SEK för varje dagsbelopp och därefter slå ihop summan.
Problemet för mig är i synnerhet valutavinsten, och ärligt talat får jag hjärnsläpp efter några transaktioner.
Det börjar enkelt med ett valutaköp vid insättning, sedan en försäljning när jag investerar pengarna. Men sedan får jag ju tillbaka pengarna i omgångar, plus ränta, och varje enskild dag har ju sin egen kurs som måste användas för att beräkna ut ett genomsnittligt omkostnadsbelopp. Vissa dagar har jag t.ex. fått in typ 7 cent i ränta eftersom jag spridit ut mina pengar på småsummor i många lån. Och då har jag alltså gjort ett valutaköp på 7 cent som ska bakas in till ett genomsnittligt omkostnadsbelopp med andra mikrotransaktioner som sedan ska räknas av när valutan säljs i omgångar.
Jag blev så trött på det att jag slutade investera i dessa P2P lån efter första deklarationen, men dumt nog hade jag delvis investerat i lån som löper under flera år så jag måste fortsätta deklarera till typ 2026 eller någonting.

Du får ursäkta mig, nu har jag använt detta inlägg till att i princip bara klaga på Skatteverket.
Jag är naturligtvis tacksam för dina utförliga svar, och skärmdumpen du visade mig, men jag måste vara ärlig och säga att jag inte förstår någonting.
Om jag förstår det rätt verkar det som om ditt “sheet” visar ett exempel på “Kapitalvinstberäkning”? Jag räknar på ett annat sätt som är lätt för mig att förstå, men kapitalvinstberäkningen, som ju räknas per lån är relativt enkel för mig att göra, det är bara lite tidskrävande.

Problemet är som sagt Valutavinst som beräknas per transaktionsdag och typ (KÖP / SÄLJ). Jag tror att Skatteverket i början bad mig att räkna ut varje enskild transaktion, men efter att jag sade att vissa transaktioner handlar om ören gjorde de ett undantag.

Jag vet att Skatteverket själv har någon slags beräkningshjälp för omkostnadsbelopp, men den är framtagen för aktier och det märks verkligen.

Om jag får fortsätta att besvära dig lite till, vad hade du gjort i min situation? Med tanke på att jag tidigare år gjort alla beräkningar och dessutom skrivit i kommentaren hur jag beräknat osv. Tror du att dom kommer att reagera på det om jag helt plötsligt bara lagt till ränta och kapitalvinstberäkningen som jag endå redan gjort?

1 gillning

För några år sedan hade jag ett ärende hos SKV om mina utländska tillgångar. SKVs handläggare ville jag räkna kapitalvinst och valutavinst också pga mitt utländska bankkonto var icke SEK bankkonto (den utländska banken rapporterade mina transaktioner till SKV). Jag undviker att göra många småtransaktioner eftersom deklaration kräver för mycket min tid att räkna omkostnadsbelopp. Det finns 30-dagarregeln när jag vill göra räkningen lättare (Det blir ingen ränta på ränta effekt.)

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/391805.html?date=2021-05-31

1 gillning

Hej, tack för ditt svar. Jag såg faktiskt ditt inlägg om det för några dagar sedan när jag googlade efter svar, det var tack vare det som jag hittade det här forumet och registrerade mig.

Det är tyvärr för sent för mig att undvika småtransaktioner, men jag har inte gjort några mer insättningar efter första deklarationen eftersom det inte var värt min tid med tanke på vinsten. De flesta investeringar är korta lån med lite större summor, men det finns fortfarande restlån som jag investerat i som löper under flera år.

Tack för länken. Jag har läst igenom i princip allt Skatteverket har att skriva om ämnet, plus varit i kontakt med dem många gånger, men jag förstår fortfarande inte hur jag ska räkna valutavinstens omkostnadsbelopp för avancerade transaktioner där nya lån finansierats med flertalet inbetalningar från olika datum och transaktionssorter.

1 gillning

Jag skulle inte vara alltför orolig vad jag än gjort. Känns som att du är lite onödigt nervös för att göra fel i deklarationen. Om dom mot förmodan granskar och det är oklart så frågar dom dig och då fixar du siffror/rätt siffror, om om det mot än mer förmodan skulle leda till att dom tycker du ska ha skattetillägg så har du ju redan konstaterat att det är summerar till skitsummor och 40% av en skitsumma är ju inget.

Men, problemet var en trevlig utmaning, så av egenintresse började jag fila på en beräkningshjälp i excel/sheets. Verkar göra det du söker. Om du kan dra ut transaktionslista från peerberry sedan dag 1 och sedan ta ut lämpliga transaktioner, tvätta lite, så ska det gå att använda rakt av eller i varje fall vara grunden till en egen variant.

(skapad som en länk där du ser den anonymt, och ligger på min throw-away-account)