Jag är programmerare och håller på med ett litet kul sidoprojekt som använder de nya chatt-APIerna för att svara på skattefrågor inför deklarationen.
Har alltid tyckt att det är krångligt att hålla koll på alla avdrag och skatteregler. Därför bestämde jag mig för att skapa en liten webbapp som kan hjälpa mig och andra med det. Har använt den för att få svar på frågor som:
Hur mycket kan jag dra av för resor till och från jobbet?
Hur påverkar min bostadsrätt min skatt?
Hur deklarerar jag mina aktievinster?
Jag har testat webbplatsen själv och tycker att den fungerar bra, men känner att jag är i ett skede då jag gärna vill höra era åsikter och feedback. Hade varit kul att fortsätta vidareutvecklingen, om den känns hjälpsam!
Coolt! Men mina första funderingar kretsar kring det legala med det hela, vilket du iofs friskriver dig från längre ner på sidan.
Men räcker det? Inte vet jag
Sen har ju Skatteverket en chattbot som kanske inte är AI-driven, men ändå rätt hyggligt programmerad för enklare frågor? Men jag har bara använt den en gång.
Kul idé! Har själv funderat på att testbygga någon tjänst ovanpå t.ex. ChatGPT men inte lyckats klura ut mervärdet som detta bidrar med jämfört med att gå direkt mot bakomliggande tjänst som slutanvändare. Nyfiken på hur du själv reflekterat kring detta?
Tack! Ja, det har jag klurat på mycket! En begränsning med ChatGPT är att den inte är tränad på aktuell information, utan den sträcker sig bara till ~2021. SkattGPT har senaste informationen från Skatteverket och när man ställer en fråga letar den fram de mest relevanta sidorna som den sedan kan hänvisa till med svaret. Men jag skulle gärna hitta ännu större mervärde om det ska bli något kommersiellt av det. En idé är till exempel att precisera sökningen ännu mer genom att hjälpa användaren fylla i relevant information.