Den 16 mars kommer vi att få besök av Jan och Emelie från Skatteverket. Jag tänker att det kan bli ett roligt avsnitt där vi berör bl.a. deklaration, vanliga misstag och missuppfattningar kring Skatteverket, deklaration och avdrag samt kanske får några tips att tänka på.
Men som vanligt är det roligast att höra vad ni vill att vi ska ta upp med dem.
Ett nybyggnadshus som påbörjas under året och avslutas den 31:e december beskattas inte. Däremot beskattas bygget om det avslutas den 1:e jan. Det finns regler bakom detta såklart, men är det rimliga regler att läsa av per kalenderår och inte bryta ned på dagar?
Beskattning av engångsbelopp är väldigt trubbigt. Hamnar man över 598 500 kr, så ökar skatten från 34 till 54%. Varför inte en linjär ökning likt skattetabell? Väldigt störigt om man ligger där och balanserar.
Vilka utgifter är OK att ta upp i företag, och ffa rågången mellan privat vs företag.
Detta återkommer i många inlägg här på forumet, gällande bil, hyra ut rum i privatägd bostad till förtaget, abbonemang för mobil och internet, representation osv.
@janbolmeson, vad är fokuset på intervjun? Privatekonomi? Företagsekonomi? Skatteverkets roll i samhället?
Om ni preciserar lite har jag lättare att ställa frågor till dem…
Jag väntar på svar via mail från Skatteverkets hemsida. Men fler kanske undrar.
Går det utnyttja rut och rot i en kolonistuga/fritidshus även om taxeringsvärdet är under 50 000kr?
(Via sidan för att kalkylera taxeringsvärdet så landar min kolonistuga på 48 000kr.)
Med tanke på att Försäkringskassan vill veta alla ens tillgångar, även fritidsbostäder vid till exempel bostadstillägg.
Går det få sin kolonistuga registrerad hos skatteverket, (eller annan myndighet) även om taxeringsvärdet är under 50 000kr?
(Om jag får utökad sjukersättning, så kanske jag måste ansöka om bostadstillägg.)
Edit: Det går inte registrera fastigheter med taxeringsvärde under 50 000kr hos Skatteverket. Däremot bör man be FK göra en notis om att man har en fastighet med lågt taxeringsvärde, vid ansökan om till exempel bostadstillägg.
Kan den tidigare ägaren till min kolonistuga, som inte anmälde ägarbytet till någon myndighet, straffas om jag nu registrerar att jag köpt stugan?
Edit: Tidigare ägaren gjorde inte fel (fast denne trodde det), så inget straff!
Dom kommer ju inte kunna svara på varför vissa regler ser ut som dom gör eller om dom är rättvisa, så jag skulle gärna vilja höra lite om kulturen på skatteverket?
Finns det några dom hellre vill “sätta dit” än andra? Har dom möjlighet till nån slags mänsklig värdering av olika ärenden? Hur ser dom på slarv/gråzoner/chansningar etc?
Antar att det är ett politiskt beslut och kanske för en politiker att svara på i första hand. Men varför ska man behöva gissa hur mycket man får i kvarskatt för att undvika räntan? Det är ju inte speciellt snällt.
Använder de sparkonto eller skattekontot för bufferten?
ISK och utlandsboende har varit uppe många gånger så kanske bra om vi kan bekräfta nedan
ISK + obegränsat skattskyldig = ISK funkar som vanligt och schablonbeskattas
ISK + begränsat skattskyldig = ISK hanteras av banken som en Depå / AF och varje affär rapporteras. Man måste alltså deklarera varje affär. Reavinst beskattas med 30% precis som på depå.
(Obegränsat skattskyldig är man om man har vesäntlig anknytning till Sverige tex bostad, barn, partner i Sverige)
Varför kan inte ISK beskattas med schablon även som begränsat skattskyldig? Så fungerar det ju för KF, som alltså schablonbeskattas oavsett skattestatus. Det hade varit en uppskattad förenkling
Är det någonstans man kan påverka för att få till en sådan förändring? Kan SKV driva det?
SKV är ju navet i mycket kring dödsfall. Tex. SKV utfärdar dödsfallsintyg med släktutredning som är nödvändigt för att hantera dödsboets ekonomi. SKV godkänner bouppteckningsförrättningen.
När det gäller testamente så känns det väldigt chansartat / 1800 tal. Man skriver ett testamente som sedan någon måste hitta. Den som hittar det kan ju också i värsta fall ha incitament att inte berätta om det.
Fråga: Skulle det inte vara fint om SKV hade en tjänst där man registrerar sitt testament (laddar upp samma dokument som man upprättar idag) samt att personen/paret det gäller godkänner via BankID och så gör även de som vidimerar testamentet också.
Då skulle det tex kunna stå i dödsfallsintyget att testamente finns som den som har hand om bouppteckningsförrättningen får tillgång till.
Var skulle man kunna driva en sådan fråga? Något som SKV kan driva?
Jag hör gärna om utmaningarna kring beskattning av gigekonomin, deras syn på olika typer av “side hustles” och hur sådant egentligen beskattas, airb’n’b-översynen (som skymtade förbi i nyhetsflödet), regelverket kring hobbyverksamhet etc. Allt detta är nog saker vi knappast kommer att se mindre av framöver, det internationaliseras och därför gissar jag att det också blir klurigare att reda ut från deras sida.
Nja, så är det kanske. Jag gör kanske en tankevurpa. Men skatten ökar successivt om man drar enligt skattetabell. Från 0% till 54% linjärt.
Jag fick betala 54% på ett engångsbelopp för att jag överskred övre gränsen med 2000 kr ett år. Det var ett stort engångsbelopp. Väldigt frustrerande. Hade jag vetat det hade jag kunnat ta sjukledigt i två dagar det året och fått ut 20% mer.
Gränsen borde alltså inte vara så trubbig i min mening.
Generellt har skatteverket bra och tydlig information på sin websida och välfungerande e-tjänster. Även om jag personligen ogillar skatteuttaget i sverige så får jag ändå ge dom cred för skatteverket och deras tjänster.
Fråga att ställa: Hur väljs det ut vad som ska vara fokus för året för granskning? Får alla anställda tipsa och sen rösta på vad som borde vara årets fokus eller hur går det till?
Jag undrar hur det gick med skattefria inkomster på bildelning upp till ett visst belopp som GoMore skulle ha inlett samtal om 2021?
Kanske mer en fråga till regeringen… Men det här var ju innan valet!
Nora: Tyvärr är det så att man måste skatta 30% på det. Det finns ett milavdrag som vi har varit med och förhandlat fram hos skatteverket. Om budgeten går igenom för Regeringen så ligger det på förslag att få till så att du kan hyra ut kostnadsfritt upp till 20 000 kronor per år. Det är fantastiskt om det går igenom.
Det finns flera uppenbara brister med dagens personnummer. De tar till exempel slut för vissa datum och är knutna till en mindre delmängd av kön vilket bland annat leder till problem för personer som flyttar till Sverige. Vilka möjligheter och hinder ser Skatteverket med att utveckla och modernisera personnumret förutsatt att folkbokföringslagen tillåter det?