Har inget att bidra med men fasiken vad roligt med Skatteverket, det kan man inte tro kanske men detta faller väl lite under samma kategori som Riksbanken och det har varit otroligt bra avsnitt!
Bara en liten eloge till er insats att få ihop dessa intervjuer!
Fråga till skatteverket: Varför fick inte ni hantera elstödet, som ju redan har skattekonton för alla personer och stöd för automatisk utbetalning. Till skillnad från FK som fick göra en speciallösning för > 1 miljard.
Till att börja med tycker jag det låter som ett väldigt intressant avsnitt!
Fråga 1
Hur vanligt är det med angiveri? Alltså att någon kommer med tips om någon som fuskar.
Vad är det folk brukar tipsa om i så fall och är det något skatteverket uppmuntrar? Brukar det leda till något?
Fråga 2.
Om man bedriver näringsverksamhet och har saker som man behöver för sin verksamhet, men även kan komma att använda privat.
Hur hanterar man detta vid sin deklaration?
Bra fråga men jag undrar också allmänt hur stora insatser man gör för att upptäcka att folk anger falska uppgifter och försöker luras. Det är trots allas pengar man försöker sno åt sig om man fuskar medvetet och jag förväntar mig att man lägger tillräckligt med kraft åt att upptäcka sånt, snarare än att godtroget bara göra vissa stickprov, dvs majoriteten som fuskar medvetet kommer undan med det.
En relaterad fråga, vad händer om man upptäcker felaktigheter? Finns det något straff, typ böter eller annat? Eller är inställningen att man förmedlar indirekt att det är OK att fuska så länge det inte upptäcks? Finns det någon form av straff så ökar nog incitamentet att göra rätt för sig och kontrollera vad man gör, att det är korrekt, att inte fuska etc.
Det hjälper inte om företaget delar det i flera delar. Alla dina engångsbelopp baseras på din årsinkomst förra året. Är du en krona över gränsen så ökar skatten från 34 till 54%
Får man stora engångsbelopp kan man ju alltid begära jämkning så att man kompenserar den förhöjda skatten under resten av året via sänkt skatt på lön som resultat av jämkningen. Oavsett vilket så justeras det ju i samband med deklaration så det är mer en fråga om man vill/tål ligga ute med pengarna eller inte.
Du får betala skattetillägg om du fuskar och åker dit! Nej de sysslar ej med subjektiva bedömningar/värderingar så gör du fel är det skattetillägg som gäller.
Jag har inte sagt något om några subjektiva bedömningar. Men nivån på skattetillägget kan ju alltid diskuteras. Ju högre den är, desto mer intresserade är väl folk av att göra rätt.
Plus att det är väldigt generösa villkor för när det INTE tas ut, framförallt:
Om det skattebelopp som kunde ha undandragits är obetydligt. Skattebeloppet är obetydligt om det uppgår till högst 10 procent av prisbasbeloppet för det år då deklarationen har eller skulle ha lämnat. Inkomstår 2021 är prisbasbeloppet 48 300 kr.
Av principiella skäl borde skattetillägget alltid betalas.
Nej men frågan du besvarade ställde sig frågande till huruvida det är fråga om subjektiva bedömningar och din fråga var huruvida det finns straff!
Det finns i princip inga olika nivåer på skattetillägg utan nivån är densamma oavsett fel om det inte tex är fråga om periodiseringsfel och sedan kan man få nedsatt skattetillägg under vissa förutsättningar (dock inte lätt). Skattetillägget kan bli högt om det är fråga om stora belopp.
Jag undrar lite över hur det tekniskt fungerar på Skatteverkets konto. Har de ett bankkonto som vilken annan enhet som helst eller är det något unikt med deras konto. Några konkreta frågor.
På vilken bank har Skatteverket sina pengar?
Kan Skatteverket få likviditetsbrist?
Kan Skatteverket få med vinst, och vad händer i så fall med de pengarna?
Får Skatteverket ränta från sin bank på pengarna på deras konto?
Jag tycker det vore spännande att höra vad som skiljer Skatteverket från en annan myndighet eller organisation. Beroende på svaren så kan nya spännande frågor dyka upp.
Hur investerar Jan och Emelie sina pengar?
Hur ser Skatteverket på FIRE? Pratas det om FIRE inom myndigheten?
När jag sålt en bostad med förlust och gör ränteavdrag för renoveringar/förbättringar som gjorts, hur många sådana fall granskar skatteverket och ber om kvitton/bevis att förbättringar faktiskt är gjorda i bostaden?
Jag hade gärna sett fler frågor om Skatteverkets syn på skatt, både i Sverige och generellt.
Vet dock inte om detta blir mer politiskt.
Men jag hade exempelvis gärna sett frågor om varför Skatteverket inte har kraftiga skattereduktioner eller väldigt låga skatter de första åren när man startar enskild firma. Detta finns i andra länder och uppmuntrar folk att starta eget företag.
Hade även varit intressant att höra vad skatteverket tycker om den svenska skatten. Vad tycker de är bra och dåligt? Vad vill de ändra?
Vill även tillägga; tycker du att det är moraliskt förkastligt med att arbeta på Skatteverket?
Känner du att det ibland tar emot att gå till jobbet och driva in pengar från de som arbetar och bygger sammhället, när det inte används på rätt sätt? Iom. att Sverige har ett av världens högsta skattetryck.
Skulle kunna rada upp exempel här, men Sverige har rasat inom en rad områden de senaste decenierna. Skulle även kunna rada upp en lång lista på projekt där enorma skattebelopp kastas bort.
Är givetvis mer än en politisk fråga men skulle vara väldigt intressant att se en anställd på skatteverkets syn på saken.