Gissar att handläggarna i bland själva är “frustrerade på sina egna regelverk” de har att rätta sig efter
Vilka regelverk/saker/företeelser/paragrafer är det mest frustrerade på och skulle vilja ändra på?
Hur skulle de istället vilja att de var utformade?
Hur bedrivs sånt förändringsarbete kan de i vissa fall ändra såna saker själv eller ligger det mesta i händerna på andra nivåer/myndigheter/politiska beslut eller liknande?
4 gillningar
Tomas88
(Tomas)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
42
Jag har en fråga. Hur deklararerar man AirBnb uthyrning ett antal dagar om året i kombination med en permanent uthyrningsdel i privatbostad (radhus)? Vad gäller?
Som någon som har automat-deklarerat så länge det har funkat, vad brukar vara de vanliga felen/fällorna med automatdeklarationen? Det står att man skall “granska de förifyllda värdena”, men mer praktiskt, finns det någon punktlista på vad man bör kolla?
Är en helt vanlig lönearbetare, som ibland får bonus och ibland reser (in- och utrikes) i tjänsten om det behövs lite mer kontext.
Blir sällan fel om du automatdeklarerar. Du kan alltid stämma av lönen mot kontrolluppgift från arbetsgivare, fundera på om du har fått några förmåner som ej tagits upp av arbetsgivaren. Finns en del anställda som har bil som nyttjas på fritiden och där man kan få en skattesmäll om arbetsgivaren missat ta upp en förmån exempelvis. Om man har sålt något skattepliktigt eller kanske hyrt ut en bostad bör man deklarera detta men har man inget så blir det sällan fel!
Slutsatsen är väl att det som redan finns ifyllt i deklarationen oftast är rätt och frågan man snarare ska ställa sig är om något mer bör ingå i deklarationen som inte finns ingen förtryckta som du får hem!
Man får inte göra avdrag för “reparation och underhåll om bostaden var nybyggd när du köpte den”. Men säg att man var två ägare när bostaden var ny. Vid separation efter några år gjordes en bodelning och fastigheten skrevs över (jag kan inte rätt begrepp här, men en överföring som inte utlöser någon skatteeffekt vid överföringen utan den deklareras först när den person som bor kvar säljer) till ena parten som bor kvar. Gäller fortfarande att inget avdrag för göras för reparation och underhåll när väl parten som bodde kvar säljer trots att ägarförhållandena ändrats längs vägen?
Om man har fått återbetalning av utländsk källskatt på sitt ISK upp till gränsen på 500 kr vid underskott av kapital (alternativt annan summa där schablonen inte täcker upp fullt för källskatten), hur räknar man ut hur stor del av överskjutande man kan återkräva av respektive utländska skatteverk som det finns dubbelbeskattningsavtal med (t ex tyska Bundeszentralamt für Steuern) om det är så att olika länder har dragit olika källskatt?
Vet väl svaret egentligen men bra att få det bekräftat.
Många, andra poddar, kollegor och diverse ställen på nätet säger “när du säljer en lägenhet med vinst, eller förlust för den delen, är det bara att dra av renoveringskostnader för 5 senaste åren”
Vad jag förstått så är det mer komplicerat än så, man måste räkna på hur pass mycket renoveringen förbättrat lägenhetens värde, med mera, t.ex. att riva ut ett relativt nytt kök för att lägga in ett nytt för 100k ger inte rakt av ett avdrag på 100k.
Det är betydligt mer komplicerat än så och det finns fall där det är 5 år, andra när det i princip inte finns någon gräns, och några när det, oavsett år, ändå inte medges.
Det finns dock ganska tydligt på skattevekrets hemsida med många bra exempel och kalkylator för hur mycket avdrag du får göra.
Det har varit mycket oklarheter kring Foreign Withholding Tax Leakage hos fonder och hur man kan minimera det (spelar det t.ex. roll om man har fonderna på ISK eller KF, Fond ETF vs mutual-fond, skattehemvist för fonden etc)? Det hade varit trevligt om Skatteverket hade kunnat förklara det för oss.
Ja, jag följde den kalkylatorn vid senaste gången det var aktuellt att ta med i deklarationen. Tänkte väl lite ur allmänbildningens perspektiv att det tas upp i en podd med en bred publik.
Hur ska man göra när man har en intäkt för privatuthyrning av fastighet som överstiger gränsen för skattefrihet. När man inte planerar så noga är det lätt hänt att det går över gränsen för skattefrihet. Som jag förstår det förväntas man betala moms för intäkter över en viss nivå. För att betala moms behöver man ett företag. Om man inte har något företag, vad gör man då?
Jag har tidigare försökt få svar av Skatteverket om detta men inte fått några vettiga svar.
Det här är givet men det är inte alla som kollar upp reglerna så ordentligt i förväg. Man sätter ut en annons och testar sig fram. Sedan rasar bokningarna in. Har man en högre dygnskostnad slår man snabbt i taket. Sedan blir det dags att deklarera och då blir frågan - hur hanterar man en oväntat hög summa. Jag uppfattar inte att den här situationen är så ovanlig. Man vill ju ofta göra rätt för sig men i praktiken är det inte helt lätt.
Men taket för moms är ju inte samma (sak) som schablonavdragen, och det taket är ju kombinerat med en del andra regler (från och med 1 juli 2022 är de som följer)