Sveriges skattesystem

Därför man ska känna till hur systemet fungerar och optimera efter det. Så gör jag alltid. Tar lediga dagar, föräldrardagar osv för att hamna under statliga inkomstskatten. Utmaningen är att ligga så när som möjligt :slight_smile:

3 gillningar

Ja precis. Men det borde ju inte vara så. Man ska ju uppmuntras till att vara flitig och jobba, inte bestraffas. Men det är tyvärr så vårt skattesystem ser ut…

2 gillningar

Det är ju så med all byråkrati, lagar och regler. Lägger man tid på att sätta sig in i det kan man optimera. Staten krånglar till det så mycket att det krävs att man lägger ner mycket tid och energi på att förstå allt. Därför förespråkar jag platt skatt och medborgarlön. Har man det skulle man kunna göra saker och ting betydligt lättare och tydligare för folk att förstå.

3 gillningar

Ja verkligen.

Jag är mest frustrerad på att den statliga skatten börjar redan vid 50 tkr i månaden. Det slår bort hela moroten, med att vara driven genom att utbilda sig och utvecklas på sitt jobb. Jag har förståelse för att “rika” har mer marginaler och kan bidra med mer skatt. Men höj taket till en rimlig nivå. Med en lön över 100 tkr, så kan statliga skatt vara aktuell.

I dagens bostadsmarknad och levnadsstandard är 50 tkr i bruttolön ingen höjdar lön, om man har flera barn. Marginalerna är mycket små.

Jag ligger strax över 50 tkr i lön. Har studerat 6 år på universitet med studieskuld på 300 tkr och gått miste om en inkomst i 6 år. Vi klarar oss precis med utgifter och ett vettigt sparande. Skulle jag nu få en löneförhöjning, så betalar jag 54% skatt på den ökningen. Så var är moroten?

Jag kunde likväl valt ett annat jobb utan krav på utbildning och jobbat de 6 åren jag studerade med en något lägre lön. Och haft ungefär samma levnadsstandard som idag.

Jag hade önskat att det uppmuntras att jobba och utbilda sig mer. Att det är ökar ens levnadsstandard. Så att man vill välja den vägen.

Men det kan ju inte Skatteverket påverka :slight_smile:

8 gillningar

511% håller med. I Tyskland där jag bor och skattar kan man göra avdrag för portot när man skickar jobbansökan. Men vara upp till maxbeloppet på några euro totalt. Helt sinnessjukt och jag är säker på att liknande exempel på dumma onödiga avdrag finns i Sverige.

Sammt att regler är så krångliga med många om och men undantag att man lägger mer tid på att fatta än det är värt det i slutändan. Skippa alla avdrag och gör en mer enhetlig skattesats.

Moroten är att du kan jobba mindre utan att gå miste om så mycket pengar. Det är ju en jättebra morot tycker jag! Sen får man ju betydligt högre avsättning till tjänstepension med hög lön och kan även löneväxla så nog finns det morötter alltid

2 gillningar

Jo allt är relativt.

Jag kommer själv från en ganska fattig bakgrund med en ensamstående mamma och många syskon. För mig var det mycket slit bakom att ens ha råd att köpa ett boende.

Självklart, om man har föräldrar som hjälper till så är det svenska skattesystemet okej. Men att börja från noll och kämpa sig upp till en vettig levnadsstandard är väldigt svårt, bl.a av skatter som hämmar din utveckling. T.ex var jag 35 år när jag äntligen hade råd att köpa ett boende. Och då har jag jobbat sen 12 års ålder och pluggat till civilingenjör.

Hade jag inte lyckats med skolan, så hade många andra sämre vägar varit mycket lättare att ta.

Men för mina barn kommer det vara annorlunda. De kommer förhoppningsvis få en bättre start. Det får bli min morot.

1 gillning

Jag har också haft fattig uppväxt med en jävla massa syskon och väldigt lite stöd eller uppmuntran till något. När jag fick mitt fulla csn-lån+bidrag första gången var det mer pengar än jag någonsin haft så jag kände mig som en kung varje gång jag fick csn. Första jobbet hade jag vid 26-årsåldern och trots en lön på endast 13 800 brutto tyckte jag att jag fick jättemycket pengar… Sen har det fortsatt uppåt med högre och högre lön. Nu har jag så mycket att jag får mer än dubbelt så mycket som jag behöver. Har aldrig känt att skattesystemet har varit någon bromskloss. Tvärtom… Jag blir förvånad hur pass låg skatten faktiskt är. Särskilt sen jobbskatteavdraget kommit. Tjänar man 50k per månad och bor i sthlm betalar man endast 23,5 procent i skatt! Det blir galet mycket pengar i plånkan. Första lägenheten köpte jag när jag var 32. Då hade jag 600k att casha in. Pengar jag jobbat ihop på 6 år. Var ingen konst alls att fixa kontantinsatsen med min lön runt 25k som jag hade då

1 gillning

Du har säkert rätt i sak. Men där jag växte upp är merparten kvar idag. En del bor fortfarande kvar hemma. En del blev kriminella. En del lever inte idag pga droger och andra problem. Jag lyckades ta mig därifrån. Tack vare min dröm att någon gång ha ett fint liv som är tryggt.

Jag är där idag.

Vårt skattesystem är självklart inte den enda svårigheten. Det är segregationen, bostadsmarknaden, lönenivån osv. Men vi behöver inte gå in på det här.

Min poäng är att man uppmuntras till att ”lura” systemet istället för att arbeta och utvecklas. Jag hade klasskompisar som sket i att jobba och fick bostadsbidrag och soc. De hade samma inkomst som jag, jag jobbade helg och sommarjobb.

Det är bra att du är nöjd. Jag är också nöjd och tacksam för att jag haft möjligheten att ta mig dit jag är idag. Men jag vet också de som inte klarat det. De som istället fastnat i ett bidragsliv utan drivkraft.

Nu ska jag sluta klaga. Vi har det bra trots allt :+1:

Tack för diskussionen :+1:

2 gillningar

Jag tror att många av de som klagar på att höga skattesatser försvårar för dem saknar erfarenhet av andra system, förmodligen för att man inte är insatt i hur mycket sämre det faktiskt är i de flesta andra länder. Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Men man tänker inte på att man i Sverige jämfört med de flesta länder får fler semesterdagar, högre pension, bättre arbetsvillkor, gratis högskoleutbildning som du får betalt för att gå, nästan gratis förskola osv.

Dessutom är vår byråkrati ljusår bättre än i princip alla andra länder. Saker som är rutinärenden i Sverige kan ta tiofalt längre tid att lösa i de flesta andra länder.

Att bo i några olika länder och prata med en väldans massa människor från andra länder har gjort att jag värderar de system vi har i Sverige oerhört högt (sen finns det en del som är trasigt också, och givetvis bör vi försöka fixa dem!).

Tyvärr är det många som hellre drar in ideologi och tankefoster än att förlita sig på den realpolitiska verkligheten där småjobbiga skattesatser och höga marginalskatter inte direkt är några genuint stora problem. Det är bara åt det jobbigare hållet.

13 gillningar

Ja ni har rätt. Vi har det väldigt bra.

Kanske är det jag som tänker fel eller som du säger inte sett hur det är i övriga världen.

Det är kanske en bitterhet för att det tagit längre tid än jag önskade och kanske att målet inte var så ”rikt” som jag trodde. Och kanske att det stör mig att det finns folk som inte bidrar till samhället i samma utsträckning som andra, när de har möjligheten. Att det borde uppmuntras mer att vara flitig, t.ex med högre lön efter skatt eller förtur i bostadskön osv.

Jag vet alldeles för många som väljer den ”enkla” vägen och det stör mig. Vet inte var ni är uppväxta. Jag är uppväxt i Malmö och det är stora problem i den staden med just arbetslöshet och hög kriminalitet.

Det beror bl.a. på att vägen till att sköta sig är mycket svårare och jobbigare än att välja andra vägar. Man måste jobba och studera i många år, för att ens ha råd med sitt eget boende. Hyreslägenhet är också svåra att få tag på. Många har inte så lätt för skolan som mig och kanske ni. Många är utstötta i samhället och känner ingen tillhörighet. Sen när de väl får jobb så är lönen låg. Det är en lång svår väg.

Det slår ner många. Många väljer därför andra vägar. Jag håller inte med dem. Men jag förstår dem. Det är lättare och mer lönsamt att jobba svart, få bidrag eller välja en kriminell väg.

Det Sverige kan göra, är att göra den svåra men ”rätta” vägen mer belönande. Så att alternativet inte är intressant. T.ex med lägre skatt för de som jobbar mycket, förtur i bostadskön för de som arbetar, högre lön för de som studerat. Osv.

Jag hade inte velat leva i ett annat land. Men det innebär inte att vi är felfria.

2 gillningar

Jo, men samma här. Har också många som dött och hamnat dåligt i livet. Jag hade inga höga ambitioner alls när jag gick ut skolan även om jag var duktig och kämpade på. Var uppvuxen med att det nästan var fult med ambitioner, karriär, pengar och vissa intressen. Ingen som lärt mig något om börsen eller pengar. Levde ett tag på soc och möblerade min lägenhet med sådant jag hittade i soprum. Tyckte ändå det var rätt skönt att leva knappt på något sätt, blev som en utmaning att få ekonomin att gå ihop och bli nöjd med det lilla, typ när man hade haft fest och kunde ta alla burkar och få tillräckligt med pengar för att kunna köpa en bakfyllepizza. Det var lycka :slight_smile:

Nu i efterhand är jag väldigt nöjd med att jag provat att leva skralt. Jag känner att jag faktiskt har fått något ur systemet och jag kan absolut förstå hur det är för folk som lever så. Samtidigt vet att det inte alls är så knapert som folk vill få det att framstå som. Jag fick till och med pengar över trots att en hel del av försörjningsstödet gick till festande. Lärde mig också att det var viktigt att lära sig hur systemet fungerande för att kunna maximera det man får ut av det.

Idag ser livet annorlunda ut men jag lever ändå lite kvar i att inte vältra mig i överflöd. Pizzan blir inte särskilt god längre om man käkar den varje dag. Man kan försöka leva lite fattigare än man faktiskt behöver göra och därmed få ut mer av sina pengar och livet.

Håller med! Det är väldigt ideologiskt drivet att hela tiden tjatar om att vi har så extremt höga skatter i Sverige. Det stämmer inte riktigt och särskilt inte på senare tid då skatterna sjunkit rejält mot hur det var förr. Detta har ju så klart skett på bekostnad av välfärden, men det vill man ogärna prata om. Istället försöker man få det att låta som att det är slöseriet, bidragsfusk och invandrare som är bovarna.

Just progressiv och hög skatt på inkomst från arbete är väl iofs inte bästa exemplet på något positivt i Sverige. Finns goda argument till varför det ökar incitamenten till svartarbete och skattefusk och minskar incitamenten till att jobba mer och vitt. Att en hög inkomstskatt leder till högre skatteintäkter är inte alls självklart. Så frågan är vad syftet är. Att göra det mindre attraktivt att jobba och tjäna mer eller att göra det mer attraktivt och vilket man tror bäst uppfyller det förmodade syftet att fler ska vara självförsörjande och bidra positivt till det allmänna.

5 gillningar

Du menar att prat om högre skatter (det är de RIKA som ska betala) på inkomst INTE är ideologiskt drivet då eller?

Klart det förekommer massor av slöseri av det allmännas medel, liksom omfattande bidragsfusk och självklart kostar asyl- och anhöriginvandring en massa pengar. Inget av detta är hittepå utan sant. Det är naturligtvis ett fullt rimligt argument att man ska dra ner på allt sådant som inte är statens, kommunens och regionens kärnuppdrag innan man höjer skatterna ytterligare.

3 gillningar

Där är vi eniga. Det är väldigt bra i Sverige för de som har det knapert. Och det är precis det jag menar.

Det är ett skyddsnät som är fantastiskt bra för de som behöver det. Men alldeles för många behöver inte det. Men de väljer det för att det är lättare. Det är för lätt att fastna i det ”lätta” livet. Det är ingen tillräcklig morot att utbilda sig, arbeta mer osv.

Därav blir det bidragsfusk och utnyttjande av systemet. De som gör det mår inte bra av det. Det blir mer utanförskap, sämre självförtroende och psykiskt mående.

Förklara gärna vad du menar med att välfärden blivit sämre av att vi sänkt skatterna?

1 gillning

Det är väl just det man försöker göra i Sverige. Man har lägre skatt för låginkomsttagare så det ska löna sig mer för dem att arbeta. Det sker på bekostnad av höginkomsttagare som får högre skatt men det är ju inte där de sociala problemen finns så om det är det som är problemet borde det väl vara helt rätt att de med låga löner betalar mindre skatt än höginkomsttagare?

Man försöker också via facken se till att alla får en rimlig lön och det har ju Sverige också lyckats bra med till skillnad från många andra länder där man måste ha flera jobb för att få ekonomin att gå ihop. Jag stör mig faktiskt inte alls på de som tar den “enkla” vägen och blir drogmissbrukare och kriminell. Knappast särskilt roligt liv att leva. De jag stör mig på är sådana som gnäller över låg inkomst, låg pension, kvinnolöner och allt vad det nu är. Alltid offerkofta och någon annans fel.

1 gillning

Jo, låginkomsttagare ska absolut ha lägre skatt. Men höginkomsttagare ska inte börja vid 50 tkr innan skatt. Det är där man är när man börjat jobba efter studier. Ingångslönen för många yrken är inte långt ifrån den gränsen.

Vad säger det? Plugga och offra både studielån, utebliven lön i flera år och när du är klar, så kommer du få betala 20% extra i skatt :+1:

Tack för den moroten

1 gillning

Vad är det för svartarbetare som tjänar över 51000 kr per månad? Svartarbetande advokater, läkare, VD:ar, flygledare, professorer, chefer…? Nja? Det brukar väl vara låginkomsttagare som svartjobbar och för låginkomsttagare är skatten inte så farlig.

Det man borde fråga sig om de som tjänar över 51k per månad verkligen kommer jobba mindre bara för att de blir beskattad med 50% över 51k? Kommer professorn som tjänar 65 000 tänka att “tja… 15 000 av mina intjänade pengar måste jag betala 50% skatt för så därför går jag ned till 80% arbetstid!”. Tveksamt. De som tjänar väldigt engagerade i sitt arbete och lönen är knappast särskilt viktigt i sammanhanget

2 gillningar

Det är väl ingen som sagt att de får 51 tkr?

Däremot är det många barnfamiljer som får mer än 35000 kr efter skatt med alla bidrag och svart jobb. Inte alls ovanligt.