Binance och flytt därifrån och andra upptäckter

Hej på er, år 2022 så skaffade jag mig ett konto på Binance för att “investera” i krypto för att jag tänkte att det ska man väl göra när alla pratade krypto under pandemin, idag känns det som att jag ångrar det med tanke på allt det administrativa.

Binance får nu inte längre verka i Europa och som användare ombeds man flytta sina coins vilket jag förstår tänker göra och sedan vill jag avveckla min förlustfyllda kryptokarriär. Jag köpte för 1000 sek, får väl vara glad att inte banken blockade mig där och då också, dum som man var, men hur som helst så blev 1k överförda till binance och jag köpte Etherium samma dag för hela beloppet, 981:- efter “avgifter”. Samma kväll bestämde jag mig tydligen för att “Nää hälften ska vara något annat” så jag tradea mot BUSD (Binance USD) vilket är där jag varit sedan dess.

Men i min okunskap så har jag missat att det bytet den kvällen skulle rapporteras till Skatteverket för inkomståret 2022. Jag har dock ingen aning om hur jag ska göra detta, verkar aningen komplicerat.
Så steg 1 är hur jag ska rätta min deklaration? Jag vill givetvis göra 100% rätt för mig.

Ungefär såhär säger AI om mitt år 2022 med siffrorna och transaktionerna som granskats:

Det är steg 1 som jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare med, kommer Skatteverket bli sura om jag kommer såhär långt i efteråt? Vilken dokumentation bör jag samla på mig från Binance?

Steg 2 är att lämna Binance och sedan även sälja av mitt krypto till Fiat. För steg 2 år frågan, vart tusan ska man ta vägen, är det Coinbase? Kraken? Vad fungerar?

Idag ser det ut såhär när jag loggar in på binance: Blev en “trade” idag till USDC då binance gav mig en prompt om att gå dit från BUSD.

Steg 3: Hur tusan blir jag av med mina mynt? Jag köpte de med mina skattade pengar från lön och gick totalt med en förlust. Jag skulle inte bry mig om de bara försvann men då behöver jag förstår också rapportera det till skatteverket för detta inkomstår 2026 och sen så är frågan vart man ska göra av pengarna? Mina banker blir nog inte så glada även om det är ett litet belopp som dyker upp.

Jag har plockat ut via Kraken. Banken brydde sig inte vad jag vet. Lättast är kanske att använda upp det på att betala för tjänster som tar emot krypto, ex. VPN

Jag sålde via Safello när jag gjorde mig av med mina bitcoins. Det var smidigt vad jag minns.

1 gillning

Att ringa Skatteverket med frågor brukar fungera rätt bra. Dock störande att behöva göra det mitt på en vardag.

1 gillning

Skatteverkets hemsida har info om hur du rättar tidigare deklarationer. Men jag tycker inte du ska göra det. Alltför liten summa.

Du hade en odeklarerad förlust på 18 kronor, och detta vill du rätta? Det är slöseri med resurser. Det blir ju extra arbete för skatteverket.

1 gillning

Du har en viss poäng i det du skriver… :thinking: Ska fokusera på flytten från Binance till att börja med, det behöver göras oavsett. Lutar just nu åt att flytta min USDC och ETH till Kraken.

Jag kommer när jag gjort det också ringa Skatteverket och fråga vad jag ska göra historiskt med 2022. Men ja om man ska vara helt rimlig och tänka logiskt så känns det som ett väldigt resursslöseri att initiera en omräkning av den gamla deklarationen för denna förlust, men man vet ju aldrig vad för paragrafryttare man stöter på, men det är dumt att måla f’n på väggen, det sägs ju att folk på skatteverket kan vara trevliga att snacka med. Det enda jag vill få ordning på är att historiken jag har är up-to-date så när jag avyttrar helt det lilla jag för inkomstår 2026 så är det inga konstigheter liksom. Summa summarum så har jag som sagt gått med förlust så någon kapitalvinstskatt har jag inte undanhållit, men det är väl ändå principen som räknas och när det gäller skatteverket så är det nog bra att ha god karma :sweat_smile:

Jag har hur som helst tankat hem alla loggar och grejer som går att få tag i på binance så jag kommer se till att ha underlaget paketerat och redo oavsett.

Tack för tipset, skall undersökas.

Tipset om VPN uppskattas, men då blir det ju en betalning av tjänst och man således avyttrar sitt innehav, då behöver det vad jag förstår deklareras precis som om man sålt det antar jag.

1 gillning

En sådan skitsumma skulle jag inte orka göra en självrättelse på. Om skatteverket mot all förmodan skulle göra revision på dig så blir ju bara slutsatsen att du gjorde en förlust så 40% skattetillägg blir 0kr. Att göra en självrättelse är dock varken svårt eller något lustigt. Jag gjorde det själv i våras för alla år från 2020 och framåt med femsiffriga vinst och förlustsiffror och det var inga frågor på det utan det bokades och uppdaterade mitt netto på skattekontot.

Jag håller helt och hållet med egentligen.
Okej, om du vill förklara kortfattat hur du gjorde?
Använder man sig av webbformuläret för att skicka in K4-blankett osv?
Räcker det med bara den blanketten?

Om jag inte minns fel så var det bara direkt via standardformuläret för att kommunicera. Jag hade sammanställningar bifogade i egenkonstruerade pdf:er, men i ditt fall blir det ju överflödigt

Tjena tjena bäste skattehandläggare,
Jag vill begära självrättning för 2022. En valutatransaktion inköp ETH xx kr datum valutakurs yy såldes yy kr datum valuta kurs zz med påföljande förlust på 18 riksdaler. Eftersom förlust på kryptovalutatransaktioner är avdragbara till 70% vill jag således yrka för sänkt skatt på 12 kr. Vid förfrågan kan underlag såsom utdrag i lämpligt format skickas in.

Hoppas på skyndsam hantering då denna missade skattereduktion åsamkar kraftig likviditetsbrist i min ekonomi.

Dvs, sålänge som informationen går att förstå måste du inte krångla med specialblanketter eller krånglig notation och termer.

1 gillning

Haha exakt sådär ska jag givetvis formulera mig om jag får för mig att slösa min och deras energi på det här. Men ja det känns ju dumt att krångla till det med 18 sidor långa PDFer med skärmdumpar och hänvisningar till 35st bilagor.

Efter att ha gått igenom hela min transaktionshistorik och det faktum att 2024 så gjorde Binance ett automatiskt byte från BUSD till FDUSD. Så egentligen är det inte bara 2022 utan också 2024 som jag ej deklarerat detta. Det här med byte av krypto lärde jag mig för en vecka sedan så det har varit en kunskapsbrist men det här 2024 har jag inte initierat men skulle tydligen också ha deklarerats :laughing:

Kan ju meddela att jag nyss pratade med en handläggare på Skatteverket som faktiskt uppmanade mig att göra en omprövning på det här även om det handlar om småsummor, dels för att det ska bli rätt historiskt, särskilt eftersom jag planerar att sälja av allt i år eller senare, då kan jag sova gott om natten om det troligtvis inte skulle bli några konsekvenser om jag åker på en granskning av någon anledning, mer än att jag får betala några kronor i skatt för 2024 då det året var en liten vinst där trots allt på ~47 riksdaler. Så nu ska jag fylla i en SKV 6891för vardera år 2022 och 2024 samt också en K4 blankett för vardera 2022 och 2024 och skicka in :laughing:

1 gillning