Återställa otillåten ändring i bokföringen efter upprättat bokslut

Sedan jag startade mitt aktiebolag 2020 har jag bokfört själv men tagit hjälp av en bokföringsbyrå för att i efterhand kontrollera att allt blivit rätt. I maj 2024 fick byrån för sig att jag behöver bokföra den avdragna skatten i min kapitalförsäkring. Deras åsikt var att det ska bokföras som kreditering av 1385 Värde av kapitalförsäkring och 8210 Utdelningar på andelar i andra företag samt debitering av 1970 Särskilda bankkonton och 8980 Övriga skatter. Jag får erkänna att jag inte förstår hur detta är tänkt att fungera, men på grund av diskussionen har jag läst allt jag kommit över och pratat med två separata skattejurister, och enligt alla källor är det endast insättningar och uttag som ska bokföras när det gäller svenska kapitalförsäkringar (utländska är en annan historia).

Jag förklarade för byrån att jag inte ville använda deras upplägg, men trots försök via e-post, SMS och telefon fick jag ingen kontakt med dem. I mitten av juni räknade jag med att inte höra något mer från byrån, så jag lämnade jag in deklaration och årsredovisning och har därefter successivt låst bokföringen fram till juni 2024 i takt med att jag blev klar med kvartalsredovisningarna. Tyvärr har jag nu upptäckt att byrån i går (25 juli, sex veckor efter att jag lämnat in årsredovisningen) har låst upp bokföringen i Fortnox, raderat mitt bokslut, lagt in deras eget koncept med kapitalförsäkringen och skapat ett nytt bokslut med ett annat resultat. Har suttit länge med supporten hos Fortnox men de kan inte ångra dessa ändringar. Pratade sedan med Skatteverket, som sa att jag absolut inte får ändra i bokföringen efter att jag upprättat bokslut, och de uppmanade mig att inte själv försöka åtgärda detta utan att ta in en revisor som får hjälpa mig, eftersom mina ändringar lämnar spår och att jag skulle kunna bli fälld i en granskning.

Jag har inga enorma marginaler och vet inte vad det skulle kosta att ta in en revisor. Jag vet hur jag ska göra för att återskapa det ursprungliga bokslutet, men tidsstämplarna kommer visa att jag gjort det för sent. Å andra sidan går det i Fortnox att se historiken, så vid en granskning kan jag försöka motivera vad som hänt och varför jag gjort som jag gjort. Är det någon som vet om det går att resonera med Skatteverket i händelse av en granskning? Vad tycker ni att jag ska göra?

Gör ändringarna på nästa år (gissar 2024, eftersom du verkar ha bokslut sista december). Att ta in en revisor för detta är bara strunt, enligt min mening.

Du har all dokumentation. Bry dig inte. Att Skatteverket hänvisar till revisor är nog ett standardsvar från en okunnig handläggare, men där gissar jag bara.

Så, eftersom du har all dokumentation tillgänglig, så gör du ändringarna för 2024. Du kan bevisa allting.

2 gillningar

Stort tack för din feedback! Det jag tar med mig är att jag har all dokumentation och bör känna mig lugn i och med det.

Du har rätt i att jag har bokslut sista december. Borde ha sagt det. Det jag önskar förtydliga är att med de nuvarande ändringarna stämmer inte utgående balans för 2023 med ingående balans för 2024. Om jag ska göra ändringarna för 2024 (enligt ditt förslag) så innebär det att jag måste låsa upp 2024 och ändra både omföringen av årets resultat 1 januari och resultatdispositionen vid bolagsstämman i maj, för att därefter återföra (bokföra tillbaka) allt. Årsredovisningen för 2024 kommer dock ändå inte att matcha den redan inlämnade årsredovisningen för 2023.

Mina alternativ är att göra alla de beskrivna ändringarna ovan, att inte ändra något och låta utgående balans för 2023 och ingående balans för 2024 diffa (och ignorera varningar med mera i Fortnox), eller att åtgärda 2023 för att matcha både det jag har lämnat in och ingående balans för 2024. Jag lutar åt att göra det sistnämnda.

1 gillning

Vet inte vad du borde göra med bokföringen men byråns faktura borde du bestrida för sveda och verk. Sen lämna den byrån och använda någon annan samt lämna en riktigt dålig recension. De borde fixa din bokföring då detta helt klart är deras fel.

1 gillning

Ändra det till nästa omgång, 2024 års bokslut

Kan du inte låsa upp 2023 och boka tillbaka så det är som du vill. Du behöver ju inte öppna moms under 2024 utan bara året 2023.

Jag behövde göra det för att rätta lite öres avrundningar som blev fel typ 2021 som gav varningar hela tiden.

Bokföringen för 2023 ska stämma mot den inlämnade årsredovisningen och mot den inlämnade inkomstdeklarationen. Jag uppfattar det som att det är din version av årsredovisningen som är undertecknad och inlämnad? Isåfall har du ju lämnat in årsredovisningen i tid, att du bokför och ändrar i 2023 så att det stämmer mot de inlämnade handlingarna är helt okej.

Hur du sedan gör mot byrån är en annan sak, jag själv hade sett till att de inte längre har någon inloggning till min bokföring.

Svarar på detta i nästa stycke.

Jag anklagar mig själv till viss del. Har med tiden förstått att hon håller på att gå in i väggen. Jag meddelade att bokföringen för 2023 var klar för bokslut den 10 januari, men det var först den dag som bolagsstämman skulle hållas i slutet av maj som hon färdigställde bokslutet och skickade över handlingarna. Jag verifierade med jurister att hennes ändringar var felaktiga och försökte sedan nå henne via e-post och telefon och skrev till slut ett SMS om att jag kunde åtgärda det jag ansåg vara fel om hon var överbelastad. Hon öppnade det meddelandet men svarade inte, och därefter skrev jag inget mer så därför gjorde jag jobbet själv. Min gissning är att hon nu i juli såg mina ändringar men trodde att det enda sättet för mig att lämna in en uppdaterad version av årsredovisningen var om hon hade tagit fram den, vilket hon naturligtvis visste att hon inte hade gjort. Eftersom jag aldrig berättade för henne att jag hade använt en onlinetjänst så fanns det inget sätt för henne att avgöra att det inte var hennes årsredovisning som lämnades in (med mindre än att hon hade kollat i Allabolag eller råkat se kvittot i bokföringen för 2024). Jag borde alltså ha följt upp och sagt att det var klart. Men visst, jag önskar att hon kunde ha frågat innan hon låste upp en låst period.

Jag vet inte ifall vi missförstår varandra. Om jag flyttar över de nya ingående balanserna från 2023 till 2024 så kommer bokslutet för 2024 inte att överensstämma med 2023. Dessutom är jag osäker på de skattetekniska effekterna av att hon bokfört skatter och utdelningar på 8-konton. Eftersom det fel som nu inträffat är att bokslutet har ändrats, så anser jag inte att det skulle bli mer fel om jag ändrar tillbaka till de korrekta siffrorna. Den enda fördelen med att låta det kvarstå som det är är att jag kan peka på att det inte är jag som har ändrat, men eftersom jag ändå har ansvaret för min bokföring är det tveksamt om det hjälper mig.

Svarar på detta i nästa stycke.

Det är korrekt uppfattat, och jag tror att ni har helt rätt i detta. Det är detta jag ser som den bästa lösningen. Det som oroar mig är att Skatteverket tycks mena att redan det faktum att man i samband med en eventuell granskning kan se på tidsstämplarna att bokföringen uppdaterats för sent är tillräckligt för att jag ska anses ha gjort fel, även om alla belopp råkar vara korrekta. Det jag hoppas är att ifall detta blir ett problem så går det ändå att övertyga Skatteverket genom att ta fram historiken där det går att utläsa att identiska verifikationer fanns tidigare, och att när de togs bort i slutet av juli så var det inte av mig.