Bokslutsfunderingar

Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig förstå eller tänka rätt. Jag sitter med bokslutet i min enskilda firma. Nu har jag blivit förvirrad över hur jag ska bokföra en faktura som skickats 2023 och blivit betald 2024. Jag fakturera främst under sommarhalvåret, jobbar med trädgård, så har inte varit med om det här innan. Jag bokför enligt kontantmetoden och har en faktura som skickats 2023 och blivit betald 2024. Jag har periodiserat den, så intäkten kommer med 2023, alltså bokfört som Kundfordring.
När jag ska göra årsbokslutet på skatteverket så finns den fakturan med i “Kundfordringar” (ruta B7). B7 läggs samman med “Försäljning och utfört arbete samt övriga momspliktiga intäkter” (ruta R1), där fakturan ju redan finns med pga periodiseringen. Mitt resultat Resultaträkningen på skatteverket blir exakt fakturans summa större än Resultaträkningen i mitt bokföringsprogram. Blir inte detta fel? Eller tänker jag fel? Super tacksam för hjälp att fatta:)

Hälsn

Fredrik

Har du kontantprincipen så är det betalning som du ska gå efter. Utgå från banktransaktionerna när du ska få ihop året :slightly_smiling_face:

Så här skriver fortnox:

Kontantmetoden

Att använda kontantmetoden innebär att du inte bokför dina kund- och leverantörsfakturor förrän du fått betalt från kunden respektive betalt din leverantör. Kontantmetoden anses ofta vara en enklare metod än faktureringsmetoden, då du aldrig bokar upp någon kundfordran eller leverantörsskuld. Istället bokför du inköp och försäljning med tillhörande moms på samma datum som betalning sker.

EDIT: detta gäller inte vid bokslut. Men indatan till Skatteverket ska vara enligt kontantmetoden för att deras guide ska fungera

Det stämmer inte. Se här:

Om du använder kontantmetoden bokförs inte fakturorna när du skickar dem till kunden eller när du själv tar emot fakturor, de bokförs först när de betalas. Det är bara vid räkenskapsårets slut (bokslutsdagen) som ännu obetalda fakturor tas in i bokföringen.

1 gillning

Du har helt rätt, min text gällde visst bara vid löpande bokföring och till indatan i Skatteverkets förenklade bokslut.

Efter bokslutet ska intäkter och kostnader vara periodiserade

Har du bokfört denna fakturan i ditt egna program?
För isf är indatan inte enligt kontantmetoden och bokslutsjusteringarna på Skatteverket kommer med en gång till när du fyller i kundfordringarna.

Ja den är bokförd som en kundfordring 2023, enligt Fakturametoden, eftersom året är slut. Och precis som du säger kommer den med “en gång till”… det är det jag inte blir klok på. Jag har följt instruktionen som bokföringsprogrammet gett mig.

Ta bort din bokning i ditt egna system för den fakturan. Så att indatan är enligt kontantmetoden fullt ut. Sedan följer du Skatteverkets förklaringar.

Okej, men bokföringsprogrammet menar att jag ska boka den på 2023?

@Fredrik_Carlsson
Enligt kontantmetoden bokför du in- och utbetalningar på det datum de sker (pengar in på eller ut från bankkontot). Utom vid bokslutet. Då bokför du de fakturor som på bokslutsdagen inte blivit betalda som antingen en levetantörsskuld ( ofta på konto 2440 i bokföringen) eller en kundfordran (ofta på konto 1510 i bokföringen). När sedan betalningarna genomförs på nya räkenskapsåret så bokför du bort skulden eller fordran.

1 gillning

Absolut, vilket är rätt om du ska göra bokslutet i bokföringsprogrammet.

Ska du göra bokslutet hos Skatteverket via den förenklade inlämningen ser det ut som att du ska ha indata enligt kontantmetoden och att justeringar sedan görs på hemsidan.

”Oavsett om du bokför enligt kontant- eller faktureringsmetoden får du alltså upprätta ett förenklat årsbokslut, men det är bara du som bokför enligt kontantmetoden som på ett tillförlitligt sätt får använda bokföringsunderlagen som utgångspunkt. E-tjänsten Förenklat årsbokslut hjälper därför inte dig som bokför enligt faktureringsmetoden med vägledande hjälptexter och instruktioner, men du kan alltså använda e-tjänsten även om du bokför enligt faktureringsmetoden.”

NEJ! Kontantmetoden innebär att man bokför sina fakturor vid betalningstillfället. Används för omsättning under 3 miljoner, dvs de flesta enskilda firmor.

Däremot måste man givetvis periodisera sina fakturor vid årsskiftet. Logga in och läs på Skatteverkets hemsida, så får du se.

Absolut. Det har vi nu också kommit fram till.

Jag har nu också förtydligat att vid förenklat bokslut hos Skatteverket så ska indatan vara utan periodiseringar för att det ska bli rätt.

Företaget måste väl ha en kundtjänst. Ring och fråga.

Har Bokio och kundtjänsten är ganska bristfällig tyvärr. Blir hänvisad runt till olika avdelningar.
Det var därför jag skrev här.

Ring Skatteverket, det är väl deras årsbokslut du försöker få ihop?
De har en jättebra kundservice

Ringde dem, men fick ingen hjälp, bara att jag ska bokföra som Kundfordring.

Yes. Om det är deras tjänst - förenklat årsbokslut - så kan jag ju tycka att de bör hjälpa dig mer med det praktiska.

Jag tolkar dock fortfarande det som att du inte ska ha periodiserat fakturan i bokio utan att du lägger in den i B7 hos Skatteverket och att deras program då gör en bokslutsorder som är rätt.

Alternativt om du har periodiserat den i bokio, så ska du inte skriva till kundfakturorna igen på bilaga 7

Har du kollat filmen på hemsidan?

@Fredrik_Carlsson

Hur är fakturan konterad i Bokio?

Tack för alla svar och hjälp!
Ringde igen till Skatteverket. Kunde nog tack vare diskussionen här stå på mig lite mer. Fick nu svaret att jag ska ta bort periodiseringen av fakturan i mitt bokföringsprogram och lägga in kundfordran i det Förenklade årsbokslutet.

2 gillningar

Jag hade denna fundering när jag startade EF/KM för tre år sedan. Omsättning under 3 milj. Har pratat med både Skatteverket och proffesionella. Den generella regeln är att betalningen ska bokföras på samma räkenskapsår som när du utförde/fakturerade jobbet. Detta gäller även KM, vilket skapar problem då vi generellt bara bokför betalningen när den kommer efter årsskiftet, men vi har skickat fakturan före årsskiftet som vi inte bokför vid KM.

Lösningen är att temporärt gå över till fakturametoden i slutet av året och bokföra de fakturor du vet att du inte får betalt förrän efter årskiftet på 1510, vi periodiserar den alltså som en kundfordran. Sedan gör du förenklat bokslut som vanligt. När sen betalningen kommer efter årsskiftet bokför du betalningen mot din kundfordran. Då hamnar betalningen automatiskt på samma räkenskapsår som fakturan. Sedan fortsätter du som vanligt med kontantmetoden, alltså bokför enbart betalningen.

Dock finns ett undantag får när man inte behöver göra detta. Det handlar om 5 000 kr-regeln. Om den enskilda fakturan är på mindre än 5 000 kr behöver du inte se till att betalningen hamnar på samma räkenskapsår som det utförda arbetet och fakturan. Och du får göra så med alla fakturor, så länge de var för sig är på mindre än 5 000 kr.

“Ett företag behöver inte periodisera inkomster och utgifter som var för sig understiger 5 000 kronor” K2: årsredovisning i mindre företag | Rättslig vägledning | Skatteverket