Vi (AB) ska just byta från kontantmetoden till faktureringsmetoden då vi överstigit omsättningsgränsen för att få använda kontantmetoden.
Verksamheten är årlig SaaS-prenumeration där majoriteten av faktureringen är viktad mot Q4.
Vi har fått höra att detta kommer göra att vår omsättning för 2025 kommer se mycket lägre ut än 2024, till följd av att fakturorna i Q4 2025 kommer periodiseras över 2026 också. Samtidigt som fakturorna från Q4 2024 inte periodiserats då vi redan bokfört dem (och stängt böckerna för 2024).
Stämmer det att omsättningen kommer minska så pass drastiskt? Alltså att vi på pappret minskar omsättningen med 3/4 av intäkterna för Q4?
Det måste väl ändå finnas en snygg lösning på bytet av bokföringsmetod? Eller?
Uppskattar all hjälp då situationen av olika orsaker är något akut!
oavsett om man använder faktureringsmetoden eller kontantmetoden ska man periodisera intäkter o kostnader vid bokslutet
så resultatmässigt blir det ingen skillnad vid de olika metoderna
Vi har alltså redan stängt böckerna för 2024, så Q4 2024-intäkterna kan inte periodiseras över 2025 längre (eller?). Och vid kontantmetoden har vi inte gjort någon periodisering, så alla intäkter för Q4 2024 togs upp då och inget “glider över” till 2025
det jag menar är att man även vid kontantmetoden ska periodisera intäkter och kostnader vid bokslut,
1 jag antar att ni driver ett AB?
2 räkenskapsår slutar datum?
3 har ni redan lämnat in årsredovisningen?
Hej Mimm, jag har förstått detta, och vi har alltså inte periodiserat något. Själv älskar jag inte bokföring direkt och det visar sig att vår redovisningskonsult haft dålig koll på läget och SaaS-bolag.
För svar på dina frågor:
Ja, AB
Räkenskapsår 01-01 → 12-31
Ja, 2024 är inlämnat och “klart” vad gäller skatt m m
Problemet är troligtvis inte byte av bokföringsmetod utan att ni har gjort fel tidigare år. Sen om ursprungsfelet är från 2023 eller 2022 gör ingen skillnad.
Såg att ni fakturerar en kund i november 2024, kunden betalar i december 2024. Tjänsten som ni levererar avser januari 2025.
Oavsett kontaktmetod eller fakturametod så ska intäkten tass upp 2025. Det som skiljer mellan varianterna är när momsen ska redovisas, i kontantmetoden redovisas momsen i december medan med faktura i december.
okej “klart” vad menar du med det:)
såhär,
om ni inte har lämnat in årsredovisningen så kan ni i bokslutet göra periodiseringar av intäkter o kostnader så att ni får ett rättvisande resultat för 2024
om ni har hunnit skicka in inkomstdeklaration 2 så gör om den o skicka in en ny.
Jag kanske tolkar TS fel, men jag tolkar det som att 2024 har låg omsättning till följd av att 2023 periodiserades inte omsättningen vid årsskiftet över till 2024. För 2024 gör de rätt och periodiserar över till 2025. Detta gör att 2024 ser ut att ha lägre omsättning än normalt för att de nu gör rätt. Felet är alltså inte 2024 utan det blir ett följdfel pga tidigare år varit fel
Jag förstår, och det hade nog varit bäst att göra rent korrekt. Tyvärr har vi dock stängt böckerna för 2024, betalat vinstskatt, tagit utdelning osvosv.
Hej! Nästan, men allt “1 år senare”. Dvs det gäller nu för 2025 att vi vill börja periodisera utan att 2025 ska få lägre omsättning. Felet blir alltså 2024.
Men egentligen är frågan om det går att undvika ett artificiellt omsättningstapp för 2025
Det ”enkla” svaret är nej det går inte (vad jag vet)
Enda sättet att undvika omsättningstappet 2025 är att ändra 2024 då denna fortfarande är öppen i 1 månad till. Då blir ju dock samma tapp, fast 2024 istället för 2025.
Rådet blir väl därför att bara acceptera tappet under 2025 men typ skriver till en mening i årsredovisningen för 2025 där ni förklarar att tappet beror på ändrad redovisning men att omsättningen egentligen är 10 % högre än tidigare år.
Hej okej, eftersom ni har lämnat in årsredovisningen redan så finns det inget att göra åt detta mer än att börja göra rätt framåt. Det är inte god redovisningssed att rätta en årsredovisning utan det man upptäcker efter den redan är registrerad får man ta året efter. Kanske kommer er omsättning att öka ännu mera 2025 så det inte kommer märkas så mkt.