Hej! Jag har ett minimalt fel i årsredovisningen för 2023 som nu gör att balansräkningen för 2024 inte riktigt går ihop, det handlar om 2 kr som beror på två olika saker.
Någonstans i resultaträkningen för 2023 finns ett avrundningsfel som gör att bokföringssystemet anser att rörelseresultatet var en krona bättre än vad jag redovisade.
Jag missade en intäktsränta på skattekontot 2023 som var en krona.
Om jag hade gjort helt rätt från början skulle mitt balanserade resultat från 2023 vara 2 kr bättre än det står i den redan godkända årsredovisningen för 2023.
Kan jag bara skriva “rätt” ingående balanserat resultat i årsredovisningen för 2024 eller kommer någon upptäcka (och bry sig om) att det skiljer 2 kr mot det utgående balanserade resultatet i föregående årsredovisning?
Finns det något bättre sätt?
Självklart ska man göra rätt men det måste finnas någon rimlighet i hur stort jobb som behövs för att justera detta fel. Det var såklart helt oavsiktligt och påverkade bara min skatt med några ören.
Tack! Det är tydligt både av ditt svar och länken att jag (som använder K2) ska rätta felet i efterföljande årsredovisning. Men det är fortfarande oklar för mig hur man gör det.
Jag missade en krona i ränta på skattekontot 2023. Hur rättar jag det 2024? Ska jag lägga till en krona i ränta på valfritt datum 2024 istället?
Det finns ett avrundningsfel som gör att jag resultatet blev en krona bättre 2023 än vad årsredovisningen sa. Hur rättar jag det?
I mitt pågående arbete med årsredovisningen för 2024 har jag 2 kr mer i tillgångar än i eget kapital och skulder. Jag kan uppnå balans genom att antingen:
Ta bort/ut 2 kr från bankkontot
Öka ingående balansanserat resultat med 2 kr
Öka årets resultat med 2 kr genom att lägga till en intäkt som egentligen inte funnits under 2024.
Vilken post ska jag korrigera för att göra detta så korrekt som möjligt? Det känns fånigt att lägga timmar av arbete för att få ihop dessa 2 kr men jag vill såklart göra det enligt reglerna.
Justera ränta och skattekonto under 2024 så att utgående balans på skattekontot stämmer.
Se till att ha samma avrundning i ingående balanserna/föregående års siffror i årets ÅR i bokslutsprogrammet. Viktigt att se till att eget kapital i förvaltningsberättelsen stämmer med eget kapital i balansräkningen.
Vad beror differensen mellan tillgångar och skulder i årets ÅR på? Är det de felaktiga utgående balanserna i föregående ÅR eller är det fel under 2024?
2 kr låter mycket men lösningen vid 1 kr differens mellan tillgångar och skulder (som beror på avrundning i bokslutsprogrammet dvs) är att flytta om t.ex. ett par tiotals ören från tillgångarna till skulderna till dess att det balanserar. Oftast bokför man mot interimsposterna (förutbetalda/upplupna kostnader/intäkter).
Tack! Den ena kronan berodde på att jag missade räntan på skattekontot i december 2023. Nu bokförde jag den i efterhand och bokförde den i januari 2024 (stället för december 2023). Då får man väl anse att jag har korrigerat för felet i tidigare årsredovisning?
Sen diffade det bara 1 kr som kommer ifrån avrundningsfel. Valde nu att öresavrunda 55 öre neråt (istället för uppåt som är något närmare) på företagskontots saldo 241231. När jag avrundar neråt stämmer balansräkningen. Den lösningen är förhoppningsvis okey.
Nu har du redan fått hjälp med detta, jag såg posten först nu! Hjälper dig gärna med din redovisning framåt om du vill släppa det och fokusera mer på verksamhetens huvuduppgifter !
Skriv rätt i årsredovisningen för 2024 och skriv en fotnot om att du rättat.
Styrks av Skatteverkets rättsliga vägledning:
Hur rättar företaget ett fel?
Ska ett tidigare fastställt bokslut ändras om felet är hänförligt till den tidigare perioden? På grund av ett mål om inkomsttaxering i Högsta förvaltningsdomstolen har rättsläget klarnat. Bokföringsnämnden lämnade ett yttrande i målet. Nämnden menade att det är god redovisningssed att fel som avser ett eller flera tidigare räkenskapsår rättas i den årsredovisning eller det årsbokslut som upprättas närmast efter att felet upptäcks.
Ett par kronor fel gör ingenting, nu när det redan är fastställt för 2023. För 2024 tar du helt enkelt upp det som intäkt 2024-01-01, allt på samma sätt som du skulle bokfört det 2023. Då är IB 2024 samma som fastställda UB 2023 och UB 2024 stämmer mot verkligheten. Det behövs ingen not om detta i årsredovisningen.
Ett tips till framtiden är att dubbelkolla utgående balans på alla balanskonton mot kontoutdrag från banken, Skatteverket och övriga underlag.
2024-01-01 borde ju iofs vara låst i bokföringen sen typ mars 2024 så det är nog mer korrekt att göra det per bokslutdatum. IB 2024 kan ändå aldrig bli rätt så här i efterhand, endast UB.