Hjälp med att städa / rätta eget kapital

Försöker fixa bokslut och får en varning om att eget kapital inte balanserar. Misstänker att det är tidigare års resultat och en utdelning som spökar.

2091 Balanserad vinst eller förlust
2098 Vinst eller förlust från föregående år
2099 Årets resultat

Har precis påbörjat ett nytt räkenskapsår (2021-08-01). Kan någon hjälpa mig med att förstå (trodde att jag gjorde det men tydligen inte) vilka års resultat som ska ligga på respektive konto.

Min misstanke är att jag har missat att göra något för räkenskapsåret 2019-08-01 till 2020-07-31 och möjligen även något för 2020-08-01 till 2021-07-31 eftersom det är den balansräkningen som inte livar.

Har under 2020-08 till 2021-07 bytt redovisningssystem och en del av det som gjordes automatiskt i det gamla, verkar inte göras i det nya och tvärtom.

Har någon en rekommendation på smidig redovisningsekonom som är van att jobba mot Bokio så tar jag gärna emot det.

Att amatörer missar att balansräkningen inte stämmer är ett förekommade fel. Summa Tillgångar är ALLTID lika stor som summa Skulder, eventuella Obeskattade reserver och Eget Kapital. Du borde ha fått en varningstext när du lade in Ingående Balans.

Behövs ingen specialkompetens för att rätta detta. Vänd dig till någon i din närhet. Känner du ingen, så fråga din bank efter någon lämplig redovisningskonsult. De brukar ha koll på detta.