Hej! Jag har ett relativt nystartat aktiebolag och har nyligen gjort mitt första bokslut. Det är ett litet enmansbolag som jag driver som bisyssla. Omsättningen är ganska liten och antalet transaktioner få. Att använda revisor och/eller bokföringsprogram skulle kosta lite väl mycket i förhållande till min omsättning och därför försöker jag göra allting själv. Jag har koll på mitt resultat och betalar in skatt och moms på korrekt sätt, jag är inte orolig för att göra fel som gör att jag som privatperson får ut för mycket (eller för lite) pengar ur bolaget.
Däremot har jag insett att det är mycket formalia att hålla reda på och jag inser att jag inte lyckats göra balansräkningen helt korrekt. Jag har glömt några poster som gör att det inte alls balanserar. Denna felaktiga balansräkning är godkänd på stämman (alltså av mig) och inskickad till bolagsverket. Jag har dock svårt att förstå hur allvarligt detta är.
Är detta en brist som bolagsverket kommer anmärka på? Kan jag/företaget drabbas av några negativa konsekvenser? Kan man få problem i efterhand om uppgifter i deklarationen (INK2R) inte överensstämmer med balansräkningen i årsredovisningen? Vad ska jag göra nu när jag upptäckt detta?
Jag tror inte att du behöver ha en revisor med tanke på hur du beskriver storleken på din verksamhet i nuläget.
Men du kanske ska ta hjälp av en redovisningskonsult, i alla fall nu i början. Då blir det bekymmersfritt för dig och du kan lägga fokus på din verksamhet istället för bokföringen.
Jag har bokfört på papper, vilket jag tror och hoppas är ok?
Jag har hittills (på ett drygt år) skickat 3 fakturor och fått lite ränta på banken. Mina enda utgifter har varit bankkostnaden och ett webbhotell. Så jag har väldigt få transaktioner. Då omsättningen är runt 30 000 så känns det som att bokföringsprogram kring 300 - 600 kr / månad skulle käka upp en ganska stor del av min vinst. Men det kanske är ofrånkomligt.
Det korta svaret på frågan är för att skattesystemet är bedrövligt för andra lösningar när man bedriver verksamheten som bisyssla. Jag betalar redan skatt och min arbetsgivare betalar arbetsgivaravgifter. När jag utöver min anställning bedriver en bisyssla så blir marginalskatten för mina intäkter väldigt hög. Jag drev först min bisyssla som enskild firma. Första året gjorde jag ett (ganska stort) jobb och fick omkring 10 000:- betalt av min enda kund. Efter moms, egenavgifter och inkomstskatt var det inte ens 3000:- kvar. Man kan argumentera för att jag tog för dåligt betalt, men det kändes ändå inte rättvist att jag fick så lite kvar. I ett aktiebolag kan jag istället ta vinsten som utdelning och få behålla en rimligare del.
Så om min verksamhet är en belastning för skattebetalarna så bör lagstiftaren fundera på hur man kan göra det lite mer attraktivt att bedriva en bisyssla som enskild näringsverksamhet. Jag skulle gärna driva verksamheten i en enklare form men om närmare 70 % av överskottet (exkl. moms) försvinner i skatter och avgifter så blir det för lite kvar för att vara värt tiden det tar.
Sen hoppas jag såklart att verksamheten ska kunna växa lite och ge fler transaktioner framöver. Jag kan tycka att även ett aktiebolag måste ha möjlighet att starta i liten skala och sedan växa med tiden.
Moms är ingen kostnad, så den påverkar ju inte din lönsamhet om dina kunder är företag. Är dina slutkunder privatpersoner kunde du, på grund av din låga omsättning, låtit bli att momsregistrera dig och som enskild firma pressat upp ditt pris mot kund motsvarande momsen.
Ligger du över brytpunkten förstår jag om du bildar ett AB. Sitter din eventuella fru/partner i styrelsen, kan även hen åtnjuta friskvårdsbidrag.
Har du enbart tre verifikationer kan du ta bokföringen med ro. Hör Skatteverket av sig så får du fixa bokföringen i efterskott. Det är ju så det fungerar i praktiken.
Du vet att balansräkning och resultaträkning hänger ihop va?
Så om balansen inte är korrekt, så är inte resultaträkningen korrekt heller och inte årets resultat korrekt heller och du har inte betalat rätt skatt till skatteverket heller antagligen.
Du verkar ha en väldigt enkel verksamhet och säkert en rätt enkel balansräkning då, så om du kontaktar någon som är duktig på redovisning så kan man nog justera detta ganska enkelt.
Lösningarna på ditt problem är helt enkelt att man gör rättelse av fel i nästa års årsredovisning när man nu har upptäckt detta fel på nya året. Man rättar då IB siffrorna i balansräkningen och gör en not om det. Man rättar och skickar in en ny deklaration till skatteverket när man upptäckt man har gjort fel.
Fel händer hela tiden och detta är du inte direkt ensam om.
Det komiska är att det väldigt ofta man vill klara det själv för att man tycker det kostar för mkt pengar, sen sitter de flesta där och inte får ihop det och har fel som måste rättas. Ibland kan det vara värt att fokusera på det man är bra på och hitta personer som hjälper en med det man inte är så bra på.
Revisor behöver du inte ha, men en god redovisningskonsult som stöttar dig så saker och ting stämmer och görs så det är tänkt.
Kan du inte kontakta Bolagsverket och Skatteverket och be dem att helt bortse från det du skickat in och så tar du hjälp och får det här gjort på ett vettigt och korrekt sätt och skickar in allt på nytt?
Det är ju nästan två månader kvar till deadline för att lämna in årsredovisning och inkomstdeklaration egentligen.
Bokföring och bokslut skulle kunna vara felhanterat även om det inte balanserade men om det inte ens balanserar är ju definitivt flera saker felhanterade, inkl. resultat och skatt förmodligen.
För det här bokslutet räcker det nog att bara lägga in de transaktioner du har direkt i bokslutsprogrammet, om det rör sig om så få transaktioner.
Sedan borde du inför nästa år skaffa ett bokföringsprogram som du kan sköta själv med stöd från konsult och så får konsulten göra bokslutet.
Satsa på att öka din omsättning för att täcka kostnaderna istället, det kommer ta väldigt mycket mer tid för dig att lära dig redovisning än att bara öka omsättningen och få bättre resultat ändå i slutändan.
Alt. lägger du tiden (hundratals timmar) och lär dig innan du skickar iväg något.
Nja. Resultaträkningen kan mycket väl vara rätt! Därmed är även underlaget för skatteuträkningen rätt.
Jag har själv sett ett antal exempel under årens lopp där “hemmasnickrare” inte fört över resultatet till kreditsidan i balansräkningen. Detta är ingen stor grej, utan bara att rätta.
Som revisor brukar jag blunda för småkrafs. Det kommer ju ändå att rätta sig till med automatik nästa år. En balansräkning med olika summor på debet och kredit hade jag dock inte släppt igenom.
Hehe, jo absolut finns väl alltid undantag då om de inte bokat årets resultat rätt i EK, men generellt annars är det svårt att RR är rätt om BR inte är rätt.
Nu ska vi inte förstöra tråden här med snack oss emellan, men du skriver att du jobbar som revisor…(?) och inte förstår mitt inlägg om RR och BR? om inte balansposterna är rätt som kundfordringar, varulager, leverantörsskulder etc…så är inte resultaträkningen rätt heller. Ja jag har samma yrke som dig verkar det som.