De små bolagen kanske kör kontantmetoden och inga utestående fordringar/skulder vid årsskiftet.
Men det är ju rätt i sak. En felaktig BR indikerar ju att även RR sannolikt är fel (om man inte bokfört helt manuellt och ‘fixat’ BR i efterhand…). Hur eller hur bör det väl finnas ett typ gratis bokföringsprogram att ladda ner nånstans…
I praktiken kommer kunden med sina två verifikationer. Någon bokföring blir inte aktuell överhuvudtaget. Man kör dem direkt i deklarationen och så är det klart.
Kundfordran är det inte tal om. Kunden har ju fått betalt under året. Likaså är också försäkringen betald givetvis. Välkommen till verkligheten. …
Dubbelbokföring innebär ju dock bara att du har en kredit och en debetbokning. Det betyder att intäkten går direkt mot kassa och försäkringen likaså (om kontantmetoden tillämpas eller i dessa mindre verksamheter sker alldeles för sent).
Verkligheten måste bokföras på båda sidor. Även med två verifikationer.
Jag har gjort 100-tals bokslut, bland annat åt ett stort antal brf, så jag kan redovisning bättre än de flesta.
Jag vet också att kommer det in en pensionär med ett papper där det står två uppgifter, ett arrende och en försäkring på ladugården, så går jag direkt till NEblanketten och fyller i dessa uppgiter. Ofta är balansräkningen tom eftersom byggnaderna är avskrivna, ibland finns det ett skogsvärde. Kunden har givetvis inte något företagskonto.
Det vore ju fullständigt meningslöst att göra något annat. Sedan tar jag några få 100-lappar i betalning.
Det först tipset är att ordna ett gratis bokföringsprogram. Jag har hört gott om
Bokio (aldrig jobbat i det själv dock) så kika på det.
Årsredovisningen är ju givetvis fel - detta kommer rättas till kommande år som andra påpekat. Behöver du hjälp att starta upp och göra rätt så skicka ett DM så kan jag hjälpa dig få till ditt första år korrekt, vi kan gå igenom lite grunder och de få saker du behöver hålla koll på framåt.
Bokföringen för dig kommer vara enkel, men undvik papper och penna. Det finns skäl till varför i frångått detta sätt att hantera bokföringen. Risken för fel är lite för stor som du nu märkt.
Sen finns det bra sidor för att kika på hur du ska bokföra. Bokföringstips är en bra sida där du kan gå igenom egentligen de flesta bokningar som kan dyka upp för dig. Så kika runt lite där också.
Hehe, ok låter bra det.
Påståendet från början var ju dock att BR kan vara fel men RR fortfarande rätt, och det är ganska svårt att få till i min värld.
Tror inte direkt trådskaparen är en pensionär med ett arrende och försäkring på ladugården, men vad vet jag…
Tvärtom, för mig är detta en självklarhet. Företaget gör rätt bokföring med avskrivningar och allt. Om företaget sedan inte för över årets resultat till Eget Kapital i balansräkningen stämmer ju inte densamma.
Debetsidan stämmer, och kreditsidan också FÖRUTOM årets resultat. Har sett detta av och till under årens lopp. Detta gäller alla företag både stora Brf och småskuttare.
Ok detta börjar bli absurt. Jaja, jag fattar om de glömmer föra över årets resultat…men vad saken gällde way back i tråden var att jag ville göra TS uppmärksam på att om inte personen får balansräkningen att stämma (se text nedan från starten på denna tråden) och är rätt så är nog inte RR rätt heller.
Och det är bra att du strider för din sak, och att du är bättre på redovisning än de flesta som du skrev, men kanske finns andra här inne också som kan redovisning mer än du tror kanske? jag har bla jobbat på en av de större revisionsbyåerna i bra mkt mer än 10 år och haft de flesta sorters bolag och storlek på bolag i sverige man kan tänka sig och är också enligt min mening helt ok på redovisning. Jag ville bara göra TS medveten om att är inte BR rätt så är nog inte RR rätt heller, som svar på hans inlägg.
Nu lägger vi ner detta och är vänner tycker jag.
Jag har koll på mitt resultat och betalar in skatt och moms på korrekt sätt, jag är inte orolig för att göra fel som gör att jag som privatperson får ut för mycket (eller för lite) pengar ur bolaget.
Däremot har jag insett att det är mycket formalia att hålla reda på och jag inser att jag inte lyckats göra balansräkningen helt korrekt. Jag har glömt några poster som gör att det inte alls balanserar. Denna felaktiga balansräkning är godkänd på stämman (alltså av mig) och inskickad till bolagsverket. Jag har dock svårt att förstå hur allvarligt detta är.
Ok. Jag tar ett sista exempelvis ur verkligheten. En kund som gjorde lite extraknäck gjorde ett resultat på 30017 kr, resultater rätt bokfört, så långt.
Sedan missade han att bokföra Årets resultat på konto 8999 och 2013. När han sedan fyller i deklarationen stämmer resultaträkningen och vänstersidan i balansräkningen. Högersidan diffar på 30017 kr.
Detta fel är inga konstigheter. Felet inträffar givetvis inte på revisionsbyråer eller större företag, men visst förekommer detta bland en och annan som jobbar på egen hand.
Min erfarenhet är att de flesta brukar bokföra ackumulerade avskrivningar i BR. Det går givetvis att enbart bokföra värdet som är kvar, men det är mindre vanligt.
Säg att man har en tillgång på konto 1110, byggnader, på en miljon. Samtidigt så har man skrivit av byggnaden helt. Då brukar det finnas en miljon på konto 1119.
Sedan är jag fullt medveten om att detta givetvis blir noll i slutändan, men det brukar ändå finnas i BR. Personligen tycker jag det blir mer tydligt i BR om man har med de ackumulerade avskrivningarna.
Du har helt rätt avseende brf, och andra företag med för den delen. Jag har alltid visat ackumulerade avskrivningar i en Notanteckning.
Vad jag syftade på var ett stort antal lantbrukare (oftast pensionärer i 70-80-årsåldern) som har en väldigt “begränsad” bokföring. I praktiken har detta ingen praktisk betydelse. Den dagen de skall sälja tittar köparna på huset, ladugården, skogen och åkermarken. Köparna har inget intresse av deras deklarationer.