Jag ska starta ett nytt aktiebolag och undrar när jag bör bokföra. Jag har talat med en revisor som sa att jag kan bokföra kvartalsvis eller en gång om året. På verksamt.se webbplats står det att man ska bokföra ‘‘så snart det kan ske’’ och att ‘‘Det finns dock flera möjligheter att senarelägga bokföringen’’. Mitt bolag är litet och har en omsättning på mindre än 500 000 kronor. Jag undrar om revisorn har rätt och när jag bör bokföra.
Rent praktiskt för att deklarera moms eller ordna en årsredovisning hade det gått att bokföra en gång per år. Rent bokföringslagsmässigt är detta dock inte tillåtet.
Kontanta händelser ska enligt denna lag bokföras senast nästkommande dag som exempel. Men övriga händelser som inträffat under en kalendermånad ska bokföras senast under den påföljande månaden. Detta är för att underlätta för de som inte bokför själva utan har hjälp av en redovisningskonsult. Rent praktiskt bokför de flesta ca en gång i månaden om bolaget är mindre och en konsult hjälper till eller till och med en gång per kvartal. Lagen upplevs därmed inte fullt ut alla gånger. De bolag jag sett bokföras endast en gång per år är fullt vilande bolag med en eller två fakturor som inte påverkar bolagets resultat eller ställning i stort.
Risken som jag ser det som du tar genom att bokföra så pass sällan som en gång per år med ett aktivt bolag är (förutom att du inte uppfyller reglerna då) att du helt enkelt inte har koll på din ekonomi. Det kan ställa till det vid bankkontakt eller liknande men framför allt står du inför risken om bolaget inte går som det ska att du missar att göra en kontrollbalansräkning. Denna ska göras då halva ditt aktiekapital är förbrukat och det ska ske genast. Har du inte koll på din bokföring så vet du helt enkelt inte detta.
Det värsta som kan hända vid en sådan situation är att du tidigt på åren har förlorat mer än halva aktiekapitalet och inte märkt det. Att du sedan går under 8 månader (lite drygt - jag förenklar lite här) med förbrukat kapital. Du riskerar nämligen då att bli personligt betalningsansvarig för alla kostnader och skulder som uppkommer efter detta tillfälle.
Nu hoppas jag att ditt bolag ska gå bra men det är en risk att ha med sig. Att rekommendera dig att bokföra så sällan med ett nystartat bolag skulle jag inte göra.
Bokför löpande, gör det gärna månadsvis och be om analyser / analysera dina egna siffror och förstå din redovisning. Du kan läsa ut enormt mycket information från den på vägen.
+1 på din post. Tänker att redovisningskonsulten TS pratat med tänkte på att det i alla fall måste vara bokfört när det är dags för momsredovisningen som man kan välja att ha kvartalsvis eller årsvis men jag håller med dig, börja på en gång och ha en regelbunden vana så man slipper sitta i panik om/när skatteverket vill titta på ens redovisning för då är det inte ok att man säger: -”Ja, men det där gör jag om ett år återkom då.”…
Så vårt råd till TS får bli att leta upp en bättre redovisingskonsult. Det finns flera dåliga där ute tyvärr och de ska man försöka undvika, vilket inte alltid är lätt innan man kan/förstår och har svårt att bedöma personens kompetens.
Vilket påminner mig om min andra som tyckte att jag bara skulle ta utdelning enligt schablonmetoden (enklast för henne) trots huvudregeln var mycket förmånligare (och inte ens svår, gör K10:orna själv numer) och argumenterade emot periodiseringsfonder och det senare lyckades jag aldrig förstå öht hur hon tänkte. Det blev ett kort uppdrag för henne…
Snabbanalysen ja. Detta är något en konsult ska veta, tänka på eller iaf reflektera över. Du som ägare ska inte behöva reflektera över att det låter konstigt (vilket det är).
Jag ser inte problemet… Du menar ägarintresse före praktisk nytta för konsult?
Just periodiseringsfonder är ett kluvet område. Jag förstår inte heller de som inte föreslår dom (för mindre ägarledda bolag då). Enda anledningen att inte använda dom är väl egentligen när man vill maxa sin utdelning och har likviditet och fritt eget kapital att utnyttja det.
@annaanna - Leta efter en konsult som har höga krav på dig. Underlagen ska det vara ordning på, inget jävla fiffel utan ordning och reda och allt i god tid. Det ska vara en person som vill göra rätt och som dessutom vill lära och förklara saker för dig så du lär dig förstå dina siffror och kan använda dessa för att förbättra verksamheten. Det är inte helt lätt att hitta denna person men du kommer att se skillnaden när du väl hittar rätt
Att bokföra enskilda transaktioner är enkelt idag. Att analysera siffrorna, hjälpa dig se helheten och använda samma siffror som beslutsunderlag är svårare. Man ska aldrig vara nöjd med mindre än den andra delen.
Bokföringslagen gäller alla typer av bolag och även enskilda firmor. Här får man använda sunt förnuft.
Har du ett hobbyjordbruk med 10 transaktioner är det inte så farligt att bokföra en gång per år. Är det “ett riktigt företag” är givetvis detta alldeles för lite. En gång per månad är ett minimum i min värld.
Säg att gör något misstag med fakturering, skatteinbetalning eller något annat. Då upptäcks detta snabbt mycket lättare om du bokför ofta. Du slipper dessutom att bryta mot lagen.
Jag har eget AB där jag hyr ut mig själv som IT konsult, jag har ett 10-15 verifikationer i månaden ungefär med allt som kommer till. De få transaktionerna som inte bokförs automatiskt gör jag i slutet av varje månad (Efter att lönen betalats ut) och skickar in arbetsgivardeklaration och eventuell momsrapport om det är en sån månad.
Kortfattat så gör jag det 1 gång i månaden bara för att Skatteverket vill ha sina grejer 1 gång per månad.
Detta innebär väl inte att det faktiskt måste göras dagen efter man köpt något utan att verifikationen i sig blir bokförd på ±1 dag från när köpet gjordes.
När jag tänker “kontant” så tänker jag att man drar kortet för något man köper, typ en tågbiljett… Inte använder fysiska kontanter.
Det är nog därför jag fått det där om bakfoten. Jag har aldrig använt kontanter i mitt bolag
@Nestor har helt rätt Förstår att det är lätt att blanda ihop och jag tänkte precis som du i början.
Jag skulle säga att de allra flesta bryter mot just denna lag. Exempelvis restauranger som använder konsulter och säljer till viss del kontant brukar trots detta bokföra månadsvis. Har aldrig varit med om att det blivit något liv om det givet att man inte fuskat med annat. För små bolag blir det rent praktiskt väldigt svårt så det brukar finnas visst överseende med just detta
Som AB rent praktiskt ja, rent legalt nej. Men finns det två affärshändelser på ett år där ett är kortavgift, ett är avgift till bank så kommer ingen bråka om det såklart.
För de flesta verksamheter som har årsmoms kan man i praktiken bokföra årsvis.
Hörde talas om en firma som hade som regler att OM
papprena inte var i ordning
man var sen med inlämning till dem
man gav redovisningskonsulterna ont i magen
så åker man ut. Man får leta runt lite tills man hittar någon man trivs med. Jag tror @NiclasG driver redovisningsfirma som säkert kan komma med fler tips.
Annars vill jag bara påpeka att:
De flesta idag INTE behöver en revisor och en revisor sällan bidrar med något värde i ett helägt bolag. Revisorns uppgift är att för andra aktieägare säkerställa att redovisningen är korrekt.
det man behöver är en duktig redovisningskonsult. Den håller dessutom reda på om och när man behöver revisor.
Tack! Tack för ditt svar och din välkomst! Men jag vet inte hur jag kan hitta en konsult. Jag har kontaktat Rednodving företag, men de har ett månadspaket som kostar mer än 1000 kronor. Som ett litet nystartat företag tror jag att jag bara behöver en konsult att ställa frågor till, och jag kan registrera mig själv.
Tack! Jag tror att du har rätt. Jag behöver också en duktig redovisningskonsult, och jag kan göra bokföring själv. Men jag vet inte när jag kan hitta en. De redovisare jag har pratat med blev rekommenderade av min vän. Har du några tips på hur jag kan hitta en redovisningskonsult?
Tack så mycket, alla! Jag har fått bra tips om hur man bokför. Om du har tips om hur jag kan hitta en bra redovisningskonsult eller om du kan rekommendera någon, vänligen lämna en kommentar här. Jag skulle uppskatta det! Tack!
Var i Sverige driver du företag? Sannolikheten att jag känner någon bra i just det området är väldigt låg men jag kan ha någon kontakt i närheten som kan rekommendera någon
Det ser jag inte som ett jättehögt pris dock. Helt beroende på vad du ska göra i bolaget då såklart.
Själv grundbokföringen kan du nog absolut lösa själv. Sen ska du upprätta en årsredovisning och deklaration och lite annat och där kan det nog som minst vara bra med assistans och att någon lär dig. I mindre ägarledda bolag är det rätt enkelt men man ska ha program som hjälper till.
Det finns dock risker här att du gör fel Mitt tips är att du tar hjälp med årsredovisningen och deklarationen för ditt första år så du har en bra grund om du vill göra det själv sen.
Var dock medveten om den tid det kan ta och om du kan få ut ett högre värde genom att leja bort det
Huvudregeln säger att kontanta in och utbetalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Man kan dock senarelägga bokföringen om man har ett certifierat kassaregister. Övriga transaktioner ska bokföras så snart som möjligt.
Leta efter en redovisningskonsult som du har en bra personkemi med och som du känner förtroende för.
I vår byrå arbetar vi helt digitalt vilket våra kunder tycker är smidigt då dom slipper alla papper. Underlagen kommer in i systemet direkt genom att man fotar eller mailar in underlagen.
Hej, tack för ditt svar. Jag är intresserad av att få mer information om er verksamhet. Skulle det vara möjligt att förklara mer i detalj om era tjänster och hur de prissätts? Jag är intresserad av att veta om det är kostnad per timme eller genom månadspaket? Om ni skulle kunna dela med er av dessa uppgifter skulle jag vara mycket tacksam.