Skattekonto som sparkonto för Aktiebolag

Hej, osäker om det hör hemma här men gör ett försök. Jag driver ett aktiebolag och har en del kapital i företaget som jag inte kan ta ut som lön/utdelning då jag studerar och inte vill gå över fribelopp gränsen. Jag funderar nu på vad bästa placeringen är för detta kapitalet, är det en bra placering att använda skattekonto som räntekonto för företagspengarna eller borde jag istället kika på investera pengarna? Har någon erfarenhet av detta och kan ge tips? Hur fungerar det i praktiken, är ny i företagsvärlden och mycket är nytt. Behöver jag först betala bolagsskatt innan jag kan placera pengarna?

Om du bör investera pengarna i fonder och dylikt är svårt att svara på utan att veta mer om företagets behov av pengarna framåt. Det vi kan jämföra är räntan på skattekontot mot en ränta du får på annat institut. Exempelvis ger Marginalen bank 2,65 % på sparkonto med fria uttag och årlig kapitalisering av räntan. Räntan du får på skattekontot är 1,6875 %. Intäktsräntan hos Skatteverket är skattefri vilket innebär att det egentligen motsvarar 2,11 % för att jämföra med Marginalen.

Räntan betalas ut månadsvis till skattekontot vilket ger lite högre effektiv ränta än vad jag skrev. Jag hade dock valt Marginalen för den högre räntan och flexibiliteten att ta ut pengar vid behov.

Bolagsskatten betalar du väl månadsvis i enlighet med ditt F-skattebesked? Slutlig skatt avräknas nästkommande räkenskapsår.

Den sista delen, dvs att kunna ta ut pengar vid behov, kan du ju göra via skattekontot? Givet att du stoppat in för mycket pengar och (så klart) lagt in en utbetalningsspärr som gör att pengarna ligger kvar, så kan du när som helst antingen ta bort utbetalningsspärren och få hela beloppet utbetalt, alternativt manuellt begära en utbetalning. Det sistnämnda brukar ta någon dag eller två.

Trodde det tog längre tid än så vid manuella uttag. Isf är det ju inget större problem.