Skattekonto som sparkonto för Aktiebolag

Hej, osäker om det hör hemma här men gör ett försök. Jag driver ett aktiebolag och har en del kapital i företaget som jag inte kan ta ut som lön/utdelning då jag studerar och inte vill gå över fribelopp gränsen. Jag funderar nu på vad bästa placeringen är för detta kapitalet, är det en bra placering att använda skattekonto som räntekonto för företagspengarna eller borde jag istället kika på investera pengarna? Har någon erfarenhet av detta och kan ge tips? Hur fungerar det i praktiken, är ny i företagsvärlden och mycket är nytt. Behöver jag först betala bolagsskatt innan jag kan placera pengarna?

Om du bör investera pengarna i fonder och dylikt är svårt att svara på utan att veta mer om företagets behov av pengarna framåt. Det vi kan jämföra är räntan på skattekontot mot en ränta du får på annat institut. Exempelvis ger Marginalen bank 2,65 % på sparkonto med fria uttag och årlig kapitalisering av räntan. Räntan du får på skattekontot är 1,6875 %. Intäktsräntan hos Skatteverket är skattefri vilket innebär att det egentligen motsvarar 2,11 % för att jämföra med Marginalen.

Räntan betalas ut månadsvis till skattekontot vilket ger lite högre effektiv ränta än vad jag skrev. Jag hade dock valt Marginalen för den högre räntan och flexibiliteten att ta ut pengar vid behov.

Bolagsskatten betalar du väl månadsvis i enlighet med ditt F-skattebesked? Slutlig skatt avräknas nästkommande räkenskapsår.

Den sista delen, dvs att kunna ta ut pengar vid behov, kan du ju göra via skattekontot? Givet att du stoppat in för mycket pengar och (så klart) lagt in en utbetalningsspärr som gör att pengarna ligger kvar, så kan du när som helst antingen ta bort utbetalningsspärren och få hela beloppet utbetalt, alternativt manuellt begära en utbetalning. Det sistnämnda brukar ta någon dag eller två.

Trodde det tog längre tid än så vid manuella uttag. Isf är det ju inget större problem.

Beror på vad du har för bank. De flesta har vettiga alternativ. Själv har jag SEB för mina bolag. Och överlikviditet hamnar då i deras Placeringskonto. Över 3% ränta, så länge pengarna ligger kvar minst 3 månader.

Hej, tror inte jag betalar månadsvis. Min redovisningsperiod är på ett år, så då betalar jag väl den i samband med att mitt räkenskapsår tar slut? Eller förstår jag det fel? Räknas min vinst då vid slutet av mitt räkenskapsår?
image

Så förstår jag det rätt med att det inte finns någon nackdel med att flytta pengarna till företagets skattekonto? Idag så finns mitt kapital på vanligt bankkonto utan ränta.

Jag gjorde så. Argumenten för var:

1. Bättre ränta än 0%
  2. Jag hade redan ett skattekonto och därmed etablerade rutiner att föra in/ut pengar därifrån
  3. Redovisningsfirman har redan tillgång till detta konto med fullmakt, och kan därmed göra avstämningar utan extra åtgärd

Det hade så klart gått att lösa med vilken annan bank som helst, men pga tidsbrist och prioriteringar valde jag helt enkelt enklast möjliga - och det var ju ordentligt bättre än vanligt 0-räntekonto.

1 gillning

Det ser ut som du precis startat bolaget och därför måste du själv anmäla din förväntade vinst för att betala preliminärskatt. Sker normalt när du ansöker om F-skatt. I normala fall får du ett besked från Skatteverket inför ditt nya räkenskapsår - där har de räknat med den vinst ditt bolag ska göra. Denna vinst bygger ofta på föregående års resultat. Du betalar sedan en 12e del av din beräknade skatt på samma sätt som du gör med din lön. Till kommande år kommer du med all sannolikhet få ett sådan så kallad F-skattebesked där du börjar betala din skatt i förskott / månadsvis.

Varje år sker sedan en skarp avstämning mellan ditt faktiska resultat och det som skatteverket uppskattas. Om du har betalt en för hög skatt preliminärt så får du tillbaka skatt - omvänt om du betalt för lite. Det påminner väldigt mycket som sagt om hur du skattas på din lön under ett vanligt år :slight_smile:

Du ska egentligen göra en preliminär inkomstdeklaration om skillnaden mellan din preliminära skatt och den du räknar med att betala skiljer sig mer än 30 procent. Dock som lägst ett prisbasbelopp vilket för 2023 uppgår till 52 500kr. Lite slarvigt räknat - om du förväntar dig att ditt bolag gör en vinst större än 255tkr bör du göra en preliminär inkomstdeklaration. Detta då du betalar 0 kr i prel.skatt, skattesatsen är 20,6 % för företag och maximala differensen i faktisk skatt får vara 52 500 (1 PBB) vilket ger: 52 500 / 0,206 = 254 854kr.

Nu verkar du vara nära bokslutsdagen men din deklaration är långt bort så hör med din redovisningskonsult (om du har någon) rörande detta. När du har mindre än en månad kvar av beskattningsåret försvinner detta krav dock.

Rörande skattekonto som placeringskonto gillar jag @Erik s argument så plus 1 på detta :slight_smile:

Wow tack så mycket för detaljerad förklaring. När jag skapade företag så rapporterade jag 0 i uppskattad vinst då jag inte visste hur första året skulle se ut. Jag kommer inte ha mer än 255 tkr i vinst detta året. Så förstår jag dig rätt om jag inte behöver göra något innan själva datumet för bokslutet? Sen när jag gör mitt bokslut så kan min revisor hjälpa mig lösa detaljerna med att betala skatten?

Ja, det är helt korrekt :blush: Ingen justering behövs då.

Ja, din redovisningskonsult kommer göra en skatteberäkning och med all sannolikhet deklarera åt dig (om detta ingår i uppdraget). Sedan kommer ett beslut från Skatteverket där det framgår hur stor din slutliga skatt blev, när den ska betalas och övriga praktiska uppgifter.

Hur öppnar du ett sånt konto? Jag har också SEB men min likviditet, inte så mycket, ligger på ett vanligt konto utan ränta.

Kundtjänst sätter upp det åt dig. Ring dem och säg att du vill ha ett Placeringskonto så lägger de upp det och du signar med bank-id. För att ta ut och sätta in på kontot gäller samma sak: du behöver ringa dem. Men det går på några minuter och pengarna är aldrig låsta.

Tack! Det ska jag göra!

1 gillning