Årsbokslut i eget aktiebolag - vad ska man kolla efter?

Håller på att avsluta mitt första räkneskapsår i aktiebolag, har nu fått årsredovisning av redovisningskonsult som hjälpt mig löpande under året och göra årsbokslut. ska nu granska årsredovisning innan godkänning

Vad är det viktigaste sakerna att kontrollera?
Finns det några vanliga misstag som görs ofta och som har ekonomisk påverkan p mig? typ att man råkar räkna skatte fel etc.

Eftersom det är du som är ansvarig även om du anlitat hjälp så gäller det förstås att kontrollera att alla siffror är rätt. Vilket jag fattar är utmanande eftersom du valt att lägga ut det för att du inte vill skaffa dig den kollen. :wink:

Men en enkel dubbelkontroll kan vara att tanka ur en SIE4 export på året från ditt bokföringsprogram och tanka in den i https://www.arsredovisning-online.se/ och stega dig igenom, säkert lär du dig något på vägen och du behöver ingenting betala om du inte använder tjänsten för att faktiskt göra årsbokslutet o.s.v. Kommer webtjänsten och din redovisningskonsult fram till samma siffror så kan du ju känna dig hyfsat säker i alla fall.

1. Kontrollera att omsättningen stämmer. Jag har varit med om att fakturor bokförts dubbelt och det är tråkigt att betala skatt på inkomst som inte finns.

2. Kontrollera att momsbalansen känns rimlig. Jag har varit med om att inskickade kvitton tappats bort.

3. Stämmer ev. reseräkningar? Reser man många mil per år i egenbil blir det många skattefria kronor.

2 gillningar

Det tråkiga svaret är att det är riktigt svårt för dig att se över detta. Du behöver ha redovisningskunskap rörande hur man gör bokslut, hur en årsredovisning ska upprättas och hur man beräknar skatt etc för att kritiskt kunna granska detta.

Däremot kan en revisor hjälpa dig och granska kvaliteten i detta bokslut och din årsredovisning. Det kostar en slant men ska vara en kvalitetsstämpel.

Från årsredovisningen är allt klumpat på olika rader. För att veta att saker är rätt hanterat behöver du titta på betydligt större detaljnivå.

Det lätta att kika på är dock att kolla igenom resultat och balansräkning. Är din omsättning rimlig? Vad har du för tillgångar? Vad har du för kostnader? Stämmer detta med din bild av din verksamhet.

Finns det i balansen någon materiell anläggnings tillgång om du köpt en maskin eller är det tomt där?

Är skatten ungefär 20,6 procent av ditt resultat före skatt i årsredovisningen?

Be om det avstämda bokslutet, be din konsult förklarar bokslutet för dig och ställ frågor. Lär dig om de viktiga sakerna. Det finns en tråd här om periodiseringsfond - läs den och se om du har en sådan eller om du skulle behöva en.

Vill du ha en snabbkoll på den för om det är något uppenbart som är åt helvete så skicka över årsredovisningen om du vill :blush:

Mitt största tips är dock att läsa på om sånt här. Lär dig och ställ alla frågor till din konsult. Har du en bra lär denna dig om ditt bokslut - om du inte får bra svar så är mitt tips att byta :blush: Ställ frågor, var nyfiken och lite kritisk och visa att du vill få dina siffror beskrivna i ord också så du blir guidad genom detta. Det är inte så lätt att läsa detta utan att jobba med det men försök lära dig.

2 gillningar

bra tips här!

Är ett konsultbolag jag kör bara jag själv så har typ tänkt följande övergripande koll

1. fakutror skickade 2022, total belopp och jämför med omsättning
  2. största kostnaderna är min lön och pension, kolla så det stämmer
  3. kolla så jag ungefär betalt in rätt moms utifrån omsättningen

Några fler stora grejer som är bra och kolla som skulle kunna leda till fel skatt eller moms? är väl det som är största risken i rent konkret impact right?

1 gillning

Låter som du har risknivån satt bra i vad du ska kika på. Där har du det väsentliga.

Rimlighetsbedömning av omsättning, moms och lönekostnader så är du rätt hemma.

Om du har en kapitalförsäkring eller andra ej avdragsgilla kostnader kan det vara bra att se om hur den är redovisad.

Finns en utfästelse till dig ska den in i balansräkningen nämligen. Relativt vanligt fel från redovisningsfolk. Det är den uppenbara sett till din verksamhet men du behöver givetvis inte ha tecknat en sådan.

Annars bör du inte ha några knepiga redovisningsfrågor sett till verksamheten :blush:

3 gillningar

Kanske också se hur pass stor del du sätter av till pension förresten. Bara avdragsrätt upp till 35 procent av din lön. Se så du inte ligger över denna nivå. Sällsynt men en risk.

2 gillningar

-Om du tror du kan och/eller kommer hitta några fel borde du antingen gjort det själv eller bytt konsult. Du får vad du betalar för (shout out till er andra)
-Rimligtvis frågar du konsulten vad denne menar och ber om att få sitta ner och gå igenom bokslutet med denne.

2 gillningar