Årsredovisning - 2 frågor

Tillägg: Jag frågade tidigare om er hjälp och fick då svaret att anlita en redovisningskonsult. Det är varken ett svårt bokslut att göra eller något vi vill lägga 10 000-tals kronor på att ngn tjomme ska skriva till några rader.

Hej!

Sitter och knåpar på vår årsredovisning för vårt lilla företag. Jag har lite frågor:

1. Jag har uppfattat det som att man hade “uppskovsrätt” eller liknande första månaderna. Alltså, vårt företag skapades i juni 2023 och har årsbokslut i september. Dessa månader (Jun, Jul, Aug) “räknas in” med räkenskapsåret 2023-2024. Har jag fattat det rätt?

2. Om man ser på bolagsverkets exempelårsredovisning så redovisas en massa poster. Exemplet har då tillexempel varor, personal etc. Vilket vi inte har, ska detta vara med då, men med posten 0kr, eller kan man ta bort den helt?

1. Ja man kan ha ett förlängt räkenskapsår på upp till 18 månader. Däremot måste det ju vara registrerat att första bokslutet skall upprättas 2024 då.

2. Poster som är 0 brukar man bara ta bort.

/Tidigare auktoriserad redovisningskonsult

3 gillningar

Jag skulle åtminstone använda någon av online tjänsterna för att få korrekta filer att skicka in i etjänsten hos bolagsverket.

Kör denna själv, där även filerna för deklarationen ingår: https://www.arsredovisning-online.se/

1 gillning

Vi som följer Jens Nylander på linked-in vet att det inte är så noga vad man skickar in till Bolagsverket. :joy:

2 gillningar

Haha, jo har sett det. :rofl: och att vissa e-tjänster gör fel dessutom, men har inte sett något om den tjänst jag tipsade om (än) och de ser bra ut i mina ögon, de jag har lämnat in.

1 gillning

Ta in en offert från en mindre byrå, jag har svårt att se att det kostar 10 tkr…

Givet dina två startade trådar kring årsredovisningen så behöver du hjälp år 1.
Sen har du något att utgå från år 2 om du vill ta över det själv