Nytt AB dags för Årsredovisning

Har ett nystartat AB, inga anställa och inga intäker första året däremot lite inköp.

Jag satte räkenskapsåret till 1 april - 31 Mars vid startandet under 2023, har missat helt att man kunde/skulle tagit förlängt räkenskapsår, Så nu närmar sig bokslut och allt vad det heter.

Vad behöver jag göra och i vilken ordning

• Företaget har fram till nu inte fakturerat något, en faktura kommer dock hinna skickas och betalas under mars.

• Det arbete som utförs under mars månad som inte hinner faktureras innan 31 mars, måste det periodiseras? skall bokföras

• Jag har hunnit köpa in en del därmed finns ingående moms, behöver jag göra något vid bokslut? eller kommer jag få tillbaka det beloppet och nästa period “nollas” det kontot?

• Ev utdelningsutrymme är det något jag behöver göra för att få med det till nästa år?

• Kommer använda årsredovisning online eller liknande, några risker?

1. Allt upparbetat ska periodiseras in oavsett om du fakturerat eller ej.

2. Ja

3. Nej, om du inte fått tillbaka momsen så kommer det vara en momsfordran per bokslutet och i årsredovisningen

4. Din k10:a deklareras efter kalenderår och den styr utdelningsutrymmet. Men då du inte hade några löner 2023 och inte ägde bolaget 1/1 2023 så finns ingen k10:a att deklarera för dig

5. Nä den kommer funka fint för dig. Be någon kunnig bara att kolla igenom slutprodukten så att det inte finns några uppenbara missar.

Kul att du är igång och njut av resan!

Tack för svaren, har kommer lite följdfunderingar.

1. Gäller detta även lön?
  2. ok
  3. Momsen skal deklareras i samband med inkomstdeklaration för mig vilket innebär att jag inte hinner få dessa innan mars utgång. Behöver jag bokföra eller deklarera annat än i momsdeklarationen?
  4. Jag har inte tagit ut någon lön hela 2023, därmed är k10=0?

En följdfråga: om jag väljer att du ut lön under mars då måste k10 in? Då är det bättre att ta ut lönen i april och slippa k10? och andra deklarationer/bokföringar osv inför årsredovisning.

Intäkten som kommer in i Mars, måste jag betala bolagsskatt på detta eller skjuts det till nästa period och jag kan ta ut det som lön i april?

1. Nej, jag antar att du inte har ett anställningsavtal med ditt egna AB utan du tar den lönen du själv väljer. Du bokför alltså bara din deklarerade lön.

2. Antingen har bolaget månad, kvartal eller årsmoms och du ska vid ditt bokslut räkna ut din skuld/fordran och boka upp det på rätt årsredovisningsrad.

3. Nä så funkar det inte riktigt. Men har du ingen lön under 2023 och ägde inte bolaget 1/1 är din k10:a 0.

Läs på om vad en k10 blankett är och vad den innehåller. Du som privatperson lämnar in den i samband med din privata deklaration.

Du betalar bolagsskatt på resultatet till och med mars. Har du gjort arbete innan 31/3 så är det en intäkt i årsredovisning oavsett om den är betald eller om du ens fakturerat.

Jag ber dig verkligen att vända dig till en redovisningskonsult. Du måste vara klar med årsredovisningen och hålla stämman innan 30/9, så ingen brådska. Men om jag får vara ärlig så låter det som att detta kan bli heltokigt om du gör allt själv.

Tack för omtanken

Eftersom det är första året försöker jag lära mig så mycket som möjligt så man får bra koll på bokföring, skatter, blanketter osv. Jag har ju några månader på mig att göra årsredovisning (7mån) skulle det skita sig så blir det självklart att ta hjälp av en redovisningskonsult.

Men kan jag lösa det själv och samtidigt lära mig så ser jag det som ett plus. Senare när bolaget har större intäkter och man inte har tid med detta så blir det att outsourca :slight_smile:

Jag vill slippa betala bolagsskatten och istället ta ut pengarna som i lön kommande månader samt betala de rörliga/fasta kostnader jag har i ABt