Har läst en del på forumet, och har nu bestämt mig för att bli medlem hos er. Jag arbetar som Civilingenjör som anställd men har även en sidoverksamhet i ett AB där jag konsultar. Företaget startade jag i Juli förra året och bokslutsdatumet är 31/7 detta året.
Jag kommer sammantaget att göra en vinst på ca 100’ efter skatt, och har då tänkt att ta detta som utdelning. Har inte tagit ut någon lön under året eftersom jag tjänar 63 kkr/mån i min vanliga anställning.
Redovisningen har gjorts med Bokio och det finns en funktion för att göra ett bokslut inbyggt i systemet. Verkar även vara möjligt att få fram en momsrapport.
När jag startade företaget gjorde jag en preliminär deklaration, har nu sett att resultatet kommer bli något bättre. När ska jag betala in skillnaden, enligt befintlig plan har jag betalt ca 4 000 kr för lite i skatt. Ska jag revidera uppgifterna för att få förändrad preliminär skatt eller kan man göra detta efter man har gjort bokslutet för att se exakt vad man ska betala på öret?
Jag måste även ha en bolagsstämma, jag är den enda som är verksam i bolaget. Hur gör jag rent konkret, finns det mallar?
Hur och när tar jag beslut om utdelning?
Vilka handlingar ska jag skicka in till skatteverket?
Är det kronologiskt rätt uppfattat enligt nedan;
Bokslut 31/7
Momsrapport
Bolagsstämma
Beslut för aktieutdelning på Bolagsstämma
Betala in resterande skatt och moms till skatteverket
Vilka handlingar skickas till skatteverket??
Jag har läst på verksamt.se och förstår ungefär vad som ska göras, men tänker att jag ställer frågorna här för att se att jag uppfattat korrekt men även för att få tips på saker som jag ev. har missat.
Svar skrivna i all hast men iaf något att starta med
Det enkla svaret är nej. Du kommer göra en slutlig skatteberäkning (det du beskriver) och detta kommer du sedan deklarera till Skatteverket. Du kommer precis som i din privata deklaration få en skuld till Skatteverket som fastställs enligt det du deklarerar och så kommer du helt enkelt få betala detta som slutskatt. Så du behöver inte göra något rörande detta.
Det finns mallar, eftersom du är ensam (du bör ha en suppleant) så är det ju inget fysiskt möte utan en ren pappersprodukt. Du tar utdelningsbeslutet på stämman men det redovisas ofta i årsredovisning som en plan för hur du ska hantera ditt fria egna kapital. Men det formella beslutet sker på stämman.
Till Skatteverket ska enbart din deklaration in. Det är en huvudsida och två bilagor som ska in. I korthet din resultat, balansräkning samt din skatteberäkning med lite extra info enligt skatteverkets uppsatta format. Finns bra program där du helt enkelt läser in filer så trillar det på plats per automatik. Ta gärna hjälp av någon om du är osäker dock så du får din första deklaration på plats. Sen kan du ofta lite copy paste till kommande år då du har din egen mall klar.
Är osäker på om din moms kommer deklareras efter att ditt bokslut måste vara inne. Men med redovisningen klar för bokslutet kan du deklarera din moms. Momsdeklarationen ska även den in till Skatteverket.
Din årsredovisning ska sedan också in till Bolagsverket.
Hoppas detta ger din en första bild iaf och lite klarhet. Har du frågetecken kvar så fråga på så försöker vi ge klarhet
Har du någon sida med mallar jag kan titta på? Ska jag i kallelsen till min egna lilla stämma föreslå en utdelning?
Ska jag göra ett bokslut och sedan en årsredovisning, ser att man kan använda sig av en hemsida för 1490 kr. Har du provat det eller någon liknande tjänst?
När jag gör en utdelning ska jag betala skatt som mottagare av utdelningen, betalas den omgående eller kommer det redovisas i min privata deklaration för året 2023?
För årsstämmoprotokoll kan du ladda hem detta från Bolagsverket.
Är det några andra mallar du är på jakt efter?
I ett bolag med en ägare behöver du ingen kallelse till stämman.
Ja, bokslutet måste vara klart först. Det är just detta som ligger till grund för årsredovisningen. Jag har inte provat någon sådan lösning men det låter som en smidig och bra tjänst. Kanske har någon annan här inne provat och kan återkoppla rörande detta. Ser ut som du får en K2 årsredovisning och deklaration i ett. Dessa är enkla för denna storlek på bolag så det är fullt rimligt att det kommer vara en bra tjänst för dig.
Du kommer betala denna skatt i din privata deklaration senare. Du kommer få en blankett i din deklaration som heter K10. Där kommer du registrera utdelningen och sedan skatta på denna precis på samma sätt som din övriga inkomst. Så det finns en ganska lång förskjutning av när betalningen av skatten sker.
Nu har gjort gjort ett bokslut och en årsredovisning som har skickats till bolagsverket via tjänsten jag nämnde tidigare.
Jag behöver komplettera med lite skatt, kommer jag få ett slutskattebesked av skatteverket? Skickar bolagsverket vidare uppgifterna till skatteverket eller ska jag rapportera uppgifterna till dom med?
Momsrapport - fick en fil (XML) via Bokio som inte fungerar, skattverkets hemsida säger att den innehåller något felaktigt datum. Funderar därför bara på att fylla i en blankett istället eftersom det inte var så mycket. Var hittar jag denna blanketten, har googlat men kan inte ladda ner den direkt för detta året… Eller får man hem den?
Vilka uppgifter behöver jag skicka till olika myndigheter utöver årsredovisningen till bolagsverket och momsdeklaration till skatteverket?
Jag hittar ingen funktion i Bokio som gör att jag kan ändra något. Jag avvaktar helt enkelt tills jag får hem papper så fyller jag i de få rutorna det gäller, tror det bara var 3 eller 4 rutor som hade någon form av input.