Har läst en del på forumet, och har nu bestämt mig för att bli medlem hos er. Jag arbetar som Civilingenjör som anställd men har även en sidoverksamhet i ett AB där jag konsultar. Företaget startade jag i Juli förra året och bokslutsdatumet är 31/7 detta året.
Jag kommer sammantaget att göra en vinst på ca 100’ efter skatt, och har då tänkt att ta detta som utdelning. Har inte tagit ut någon lön under året eftersom jag tjänar 63 kkr/mån i min vanliga anställning.
Redovisningen har gjorts med Bokio och det finns en funktion för att göra ett bokslut inbyggt i systemet. Verkar även vara möjligt att få fram en momsrapport.
När jag startade företaget gjorde jag en preliminär deklaration, har nu sett att resultatet kommer bli något bättre. När ska jag betala in skillnaden, enligt befintlig plan har jag betalt ca 4 000 kr för lite i skatt. Ska jag revidera uppgifterna för att få förändrad preliminär skatt eller kan man göra detta efter man har gjort bokslutet för att se exakt vad man ska betala på öret?
Jag måste även ha en bolagsstämma, jag är den enda som är verksam i bolaget. Hur gör jag rent konkret, finns det mallar?
Hur och när tar jag beslut om utdelning?
Vilka handlingar ska jag skicka in till skatteverket?
Är det kronologiskt rätt uppfattat enligt nedan;
Bokslut 31/7
Momsrapport
Bolagsstämma
Beslut för aktieutdelning på Bolagsstämma
Betala in resterande skatt och moms till skatteverket
Vilka handlingar skickas till skatteverket??
Jag har läst på verksamt.se och förstår ungefär vad som ska göras, men tänker att jag ställer frågorna här för att se att jag uppfattat korrekt men även för att få tips på saker som jag ev. har missat.
Svar skrivna i all hast men iaf något att starta med