Jag har ett AB sedan 2020 för att spara aktieutdelning, eller “spara K10” som jag också hört. Jag har ännu inga inkomster alls och beräknas inte få det på ytterligare några år. Nu börjar det bli daga för deklaration. Förra året betalade jag en revisor ca 9000 kr för detta (kan ju heller ej dra momsen eftersom jag inte har några inkomster) men det är ju rätt mkt pengar.
Undrar nu om någon av er har tips om detta går att fixa själv på något bra sätt? Jag har ju inga inkomster och utgifter i form av revisorkostnaden förra året bara så det är ju inte så mkt som ska redovisas. Kan man bara ta förra deklarationen som revisorn gjorde som mall å bara ändra året typ?
Råkar någon veta om det finns någon länk där detta förklaras på ett enkelt sätt? Eller gör någon av er något liknande å kan ge lite tips så skulle jag vara väldigt tacksam.
9000 spänn! Behöver du en revisor för detta? Det borde väl räcka med en redovisningskonsult. Tag in några offerter och se om du inte kan få detta billigare på annat håll.
Min erfarenhet inom branschen är att folk ofta säger revisor när de menar redovisningskonsult.
Jag håller med om att det är dyrt för en deklaration men antar att de även gjorde årsredovisning eller gjorde du den själv?
Du bör kunna använda föregående års deklaration och uppdatera med årets siffror, ja.
jag kollade runt lite och han var bland de billigare. 7400 kr var det på inkl 2000 kr rabatt. Men det var med allt. Bokslut årsredovsining och deklaration.
Om detta är en revisor eller redovisningskonsult vågar jag inte svarar på. Men visar onekligen om hur okunnig jag är i detta…
Tack för mkt bra hjälp. Nej han gjorde allt. Bokslut/årsredovisnign och deklaration. Å fixade k10.
Låter som att kan löna sig å fixa detta själv då? Om man gör så gott man kan, men gör något fel, är det inte värre än att man får göra om då eller? Eller kan det bli straffbart om man gör fel…?
Då kan det ändå vara rimlig kostnad om det var första året.
Om du på något sätt lyckas dra av kostnader som du inte haft eller dölja intäkter som du haft, då blir det straffbart om det rör sig om lite belopp. Har du ingen verksamhet finns det inte mycket som kan tänkas gå fel med deklarationen i min mening.
Se bara till att lämna in ÅR och deklarationer i tid
Allvarligt talat. Bedriver aktiebolaget ingen verksamhet är ju årsredovisningen ingenting. Det är bara att använda förra årets upplaga och ändra datum.
K10 är knöligare, men inte omöjlig att fixa för väldigt många i alla fall.
Har du inga inkomster kan du knappast åka dit för skattebrott!
Har ett holdingbolag utan verksamhet som du.
Kör bokio gratis-versionen. Gör 2-3 verifieringar där och tar sedan ut resultaträkning och balansräkning därifrån.
Fyller sedan i dessa siffror i en mall för årsredovisningen.
Så det går, men du får nog lägga en massa timmar första gångerna. Det har i alla fall jag gjort.
Låter det knepigt kanske du skall prova bokio 1250kr/år så kan du lättare skala upp sedan när det blir fler verifikationer, lön/utdelning osv
Lycka till!