Hur sköter ni era företag med bokföring, bokslut, årsredovisningar och ekonomisk rådgivning?
Jag sköter mer eller mindre alla kund och leveransfakturor och betalar ut lönen själv numera och använder min redovisningskonsult enbart för dom årliga boksluten och så får dom räkna ut moms och arbetsgivareavgifter som skall betalas reguljärt.
Funderar på att ta över även detta, har inga anställda men vill inte arbeta med sådant jag inte kan och ibland får man lite bra tips.
Jag gjorde bokföring och bokslut själv i många år, men belslöt för några år sedan att lämna bort redovisningen men hamnade hos en firma som missade inlämningar, ´bokade felaktigt (typ; äh, utländsk moms är inte viktigt - vi tar det som en svensk faktura), rapporterade fel lön (åh, men du tog ju ut så här mkt förra året… trots att de kunde se nuvarande lönespecar). Det slutade med att jag tog hem bokföringen och nu sköter det själv. Jag har inte så många transaktioner i mitt bolag och jag bokför via Bokio där deras mallar är till hjälp. Använder mig av Björn Lundéns frågeservice (en prenumerationstjänst) när jag har bokförings- eller skattefrågor). Funkar utmärkt för mig.
Jag har en bakgrund där jag pluggade till revisor på högskolan och har skött bokföringen för en officersförening och en BRF så jag har viss vana. Har dessutom ett intresse för ekonomi och lagstiftning vilket så klart underlättar.
En bra redovisningsekonom är guld värt just för att du får de där bra tipsen som gör att du sparar pengar eller tid. Om du inte kan bokföring och inte har intresse att lära dig så tycker jag att nuvarande upplägg låter rimligt + kanske någon/några strategitimmar per år.
Jag gör allting själv för mina två bolag men det beror ju lite på hur många verifikationer man har. Jag spenderar inte många minuter i bokföringsprogrammet per månad direkt.
Årsredovisning, bokslut, moms m.m är mer eller mindre automatiserade i moderna bokföringsprogram så länge man är noga med bokföringen. Är man ensam anställd varierar ju heller inte arbetsgivareavgifterna så det är bara att kopiera från föregående månad.
Däremot gäller det att ha koll på alla avdrag och se till att man optimerar skatt och liknande. Där kan många behöva rådgivning. Som ekonominörd har jag gått en annan väg och satt in mig i allting själv.
Detta är nog vanligaste hos många företagare, jag jobbar så mycket att jag inte orkat sätta mig in i allt.
Men kommer dra ner på arbetstiden till hösten och då ska jag ägna mer tid åt detta.
Själv ingen erfarenhet av redovisning men uppskattat att få bra råd med vilka kostnader och avdrag man inte bör missa.
Det är inte svårt bara att man inte vill missa något.
Är man inte det minsta intresserad av att sköta ekonomin i sitt egna bolag så lej bort. Annars är det ingen rocket science att göra det själv. Har haft enskild firma och nu AB och har alltid gjort min egna bokföring via Bokio.
Behöver hantera två bolag så jag tar hjälp för allt.
Jag har tjänsteresor inom och utanför EU, likaså inköp av saker/tjänster. En del ska vidarefaktureras till företag utanför EU.
Blir jobbigt med hur moms etc. ska hanteras och jag tar gärna hjälp för sådant.
Om man har tiden över till att hantera bokföringen och reskontrahanteringen själv, så rekommenderar jag att man hanterar detta löpande själv. Du kan alltid ha en redovisningskonsult att rådfråga när det dyker upp specialfall eller knepiga frågor att reda ut, men om du sedan bokför det själv så får du en mycket bättre förståelse och insyn i din egen bokföring. Trots allt så ligger det huvudsakliga ansvaret på dig oavsett om du väljer att lägga ut bokföringen på någon annan. Du måste själv säkerställa att den bokföring som upprättats är korrekt.
I mindre bolag med en enklare balans- och resultaträkning (behöver inte betyda få transaktioner, men att man håller br och rr enkel) kan innebära att du ganska enkelt kan förstå och göra din årsredovisning och inkomstdeklaration själv för företaget. Till och med skriva den själv, skriva ut och signera - vilket innebär 0 kr i avgift mot Bolagsverket. Det är papper, kuvert och porto som blir kostnaden.