Om man lejer ut ekonomin för företaget - gör då redovisningsekonomen bara öehh … redovisningen? (dvs knackar in verifikat i ett bokföringsprogram enligt min definition av ordet).
Om de även betalar ut lön och utlägg, för över pengar till skattekontot, kanske tar ut från sparkontot för att täcka momsen, osv. Hur går sånt till?
De gör väl vad du betalar dem att göra. Min redovisningsfirma är väldigt pigga på att göra mer; “Vi kan göra detta också, det vet du va?” “Vill du ha hjälp med din privata deklaration också?” “Har du lämnat kontrolluppgifter eller vill du att vi gör det?”
Så klart tar de mer betalt, men det skulle inte förvåna mig om de skulle kunna erbjuda att göra i princip allt åt dig, utöver faktiskt driva kärnverksamheten.
De har t.ex. behörighet att betala från mitt företags bankkonton. Så det är bara en fråga av vad man vill att de gör (och har råd att betala dem för, så klart)
Under alla mina år som egen har min revisionsbyrå skött allt åt mig!
Ja lämnar ner all post en gång i veckan,så dom kan gå igenom den!
Dom har fullmakt för alla konton och skötet det hela ,skatt,moms,räkningar,fakturor,hyresaviet,mm mm.
Ja får ett samtal från min “Sussane” varje fredag efter ja lämnat posten till dom.
Sen brukar ja kolla genom allt innan ha lämnar över det,meb mer för att ja vill ha en viss koll på vad som händer i firmorna!
Ja tog över företagen för 18år sen efter min pappa,och han hade samma upplägg i säkert 20år innan dess,måste säga det funkat extremt bra och det ger mig ett lugn!
När ja hade en period då ja var ganska sjuk då “drev” dom mer eller mindre mitt ena företag, hyresfastighet för mindre företag.
Så det var väldigt smidigt,fick man någon fråga från tex skattemyndigheten så hänvisade ja dom till min byrå och då dom pratar samma språk löste sig sånt alltid på en mycke smidigt!
Många gånger ger man en fullmakt för det som behövs så sköter de allt. Löner, skatteinbetalningar, löpande bokföring/redovisningar. Det här är en typ av “enklare” redovisningstjänst.
Sen kopplar många på bokslut och deklaration och även lite enklare skatterådgivning i samband med årsbokslutet. Det här är egentligen är en lite annorlunda, lite mer “kvalificerad” tjänst. Ofta går det lite smidigare om det är samma person som gjort den löpande bokföringen. Då behöver de inte ödsla någon tid på att fundera ut hur de tidigare stegen är gjorda om de gjort de själva
Sen om det behövs revisor har man även en sådan som är ytterligare en separat tjänst. Är oftast en annan person än de som skött bokföring/redovisning.
Ganska vanligt att man köper åtminstone 1-2 i ett paket till en viss månadskostnad från samma “byrå” eller person men det kan i vissa fall vara olika personer som utför olika delar.
Jag driver egen enmansbyrå och skulle säga att precis varje kund vill ha olika upplägg. Vissa vill att jag sköter allt, moms, agi, kundreskontra, levreskontra, betalfiler nameit. Andra vill endast att jag går igenom året och stänger det med bokslut, årsredovisning och deklaration. Beror helt på hur mycket energi det tar för kunden med redovisning, brukar säga att gör det som tar minst energi själv och lämna resterande till mig.