En fråga hur jag skal bokföra (i enskild firma) en vara som är betälld och betalt från företagskontot innan nyår men som tyvärr inte kan levereras och jag fått pengarna tilbaka på samma kontot i dag.
Jag har redan bokfört detta med datum när pengarna drogs på kontot:
1930 Företagskonto / affärskonto
Kredit
15 995,00 kr
4010 Inköp material och varor
Debet
15 995,00
Nu måste jag bokföra återbetalningen på något sätt.
Av skattetekniska skäl vil jag helst ha utgiften på skatteåret 2022 men vet inte om hur jag gör i detta fall. Måste jo beställa en ny vara hos annan leverantör också.
Om man litar på vad Bokio skriver så bokför du bara det tvärtom så att alla konton blir nollade.
Om du bokför på det viset som står på bokio kommer du få kostanden på 2022, men jag vet inte om det faktiskt är rätt att göra så. I och med att det blev en “felbeställning” borde kostnaden behöva bokföras för 2023 kan jag tycka.
Jag hade kontaktat skatteverket för att få ett klart svar!
Grundprincipen i all bokföring är att visa hur verksamheten egentligen går. Detta kan “manipulera” på olika sätt. Ett sätt är att betala en faktura i förskott före man fått hem varorna och fått in dem i varulagret. Ett annat är att senarelägga en faktura från dec till januari, osv. Ditt fall är ju något liknande.
Oftast innebär detta bara att man bara skjuter skatten framåt ett år och inget mer. Skatteverket har ingen anledning att jag enskilda firmor på mindre belopp, som man till största delen får in ändå, därav kontantprincipen.