Bokföring: Dubbelt betald faktura i Bokio

Hej!

Jag är ingen fena på bokföring, men har med Bokio kunnat sköta det då det mesta skett automatiskt.
Här om dagen råkade jag dock ut för något jag inte stött på förut.

Jag har fått en faktura betald dubbelt av en kund. Och när Bokio ska bokföra denna insättning som skett på Företagskontot mot fakturan så står det “Överbetalning”. Bokio vill då att jag ska registrera denna överbetalning genom att subtrahera den överbetalda summan. Men gör jag detta och subtraherar summan från Företagskontot, så kommer ju inte summan på Företagskontot och bokföringen stämma?

Hur ska jag göra??

Oerhört tacksam för svar!

Nu är jag heller ingen expert, var länge sedan jag pysslade med bokföring men att skicka en kreditfaktura på motsvarande belopp till kunden som betalt för mycket kan vara en väg. Kommer kunden få fler fakturor från dig han hen dra av detta från krediten, alternativt att du gör en banköverföring på det som dubbelbetalades.

Kreditfaktura borde du inte utfärda eftersom kunden bara betalat för mycket.

Jag skulle bokat den debit kassa och kredit övrig skuld eller liknande.

Vid återbetalning bokför du tvärtom. Alternativt , om kunden vill ha det tillgodo till nästa faktura, så bokar du ‘betalningen’ mot skuldkontot.

1 gillning

Tusen tack för svar!

Men iom att Bokio vill att jag först ska justera ”Överbetalningen” genom att bokföra den dubbelbetalda fakturan omvänt, så gör det att min balansrapport och summan på företagskontot nu inte stämmer.
Efter att jag gjort detta står det nu i bokföringen att konto 1932 (Företagskonto) har 11000:- mindre än vad som faktiskt finns på 1932 (Företagskonto).

Vad blir nästa steg för mig för att det summan ska stämma?

Och vad är motkontot som bokio föreslår? Måste man bokföra som bokio föreslår? Kan du inte bokföra som är korrekt istället?:grinning:

Om bokio vill boka bort ursprunglig intäkt blir det ju fel.

Men om det bara är kassan som är fel måste du ju debitera det kontot och kreditera nåt annat. Och vilket konto beror på hur överbetalningen bokfördes från början…

Du ska ju ha kvar intäkten…

1 gillning

Hanteringen av fakturor är en av delarna där bokio är väldigt oflexibel, så man behöver arbeta runt deras sätt…

Vet man med sig att det blir special redan när fakturan ska skickas kan man stänga av automatisk bokföring för den fakturan, men eftersom den redan är skickad antar jag att den är bokförd med automatiska systemet redan och då kommer man inte kunna hantera inbetalningen manuellt.

I detta fall när det låter som att det redan är bokfört enligt bokios automatiska process, så är det troligen enklast att manuellt bokföra en rättelse för att flytta om till rätt konton.

Tack snälla för alla svar!!!

Jag bokförde det först så som Bokio tvingade mig till, vilket krediterade Företagskontot, och sen skapade jag ett nytt manuellt verifikat där jag körde jag samma summa debit på företagskontot och kredit på kortfristiga skulder till kund.
Och sen när jag väl betalar tillbaka pengarna till kund så antar jag att jag gör det omvända, debiterar skuldkontot och krediterar företagskontot?

Är detta korrekt?

Så rörigt!

Låter ganska rimligt.

Du får väl kolla så saldot på bank, intäkt och skuldkontot stämmer efter bokningarna :grinning: