Kunden ber om IBAN på sista bankdagen innan förfallodatum på fakturan vad gäller?

Hej! Enligt titel.

Jag har en kund som mailade precis nu att dom behöver ett IBAN nummer för att kunna betala fakturan som förfaller 2021-09-13 (på måndag). Det står ingenting om IBAN i kontraktet. Min bank Bokio Företagskonto tillhandahåller inget IBAN, i så fall måste jag skaffa en ny bank. Hur hade ni gjort? Vad är det som gäller?

Tack!

Vad står det i avtalet?

Avtalet är 42 sidor. Vad specifikt undrar du?

Har du ringt banken!? Det skall väl inte vara några som helst problem för en riktig bank att ange IBANnumret till ditt bankkonto.

1 gillning

Kollade Swedbanks internetbank. Hittade mitt IBAN hur lätt som helst.

Klart att det inte står i avtalet. IRBAN är ett internationellt vedertaget sätt att ange bankkontnummer, och har inget i avtalet att göra.

1 gillning

Är inte Bokio = Handelsbanken, de senare har garanterat IBAN.

https://www.iban.se/calculate-iban

För att sluta komma med gissningar i tråden så kan jag upplysa om att Bokio inte tillhandahåller IBAN då kundernas konton inte är riktiga konton utan en lösning med klientmedelkonton. För att ta emot Swish eller internationella Betalningar så måste du ha ett riktigt konto. Jag kan rekommenderar SEB:s företagspaket. Kostar 100 kr i månaden.

4 gillningar

Frågan är vad ni har kommit överens om hur det ska betalas. Och det bör ju även stå som alternativ på fakturan du skickade. Eller missförstår jag något?

Det står ingenting om just IBAN. Det står förfallodagar, ränta, bilagor som ska med osv. Inget om IBAN.

Vet inte om du menar att IBAN borde stå på fakturan här men jag gissar att du menar det. Och min bank Bokio Företagskonto tillhandlahåller inget IBAN så därför kan jag inte ha med IBAN som alternativ. På fakturan finns det ett BG nummer och ett OCR nummer.

Är kunden i sverige eller i utlandet? Bankgiro funkar nämligen enbart inom sverige.

Det är en stor internationell kund med en svensk filial.

Har du problem med din likviditet? Om inte, lös problemet åt din kund, men påpeka att du är bussig.

3 gillningar

Tack. Känns som ett vuxet svar när jag behöver en vuxen (fast jag är 32!) :smiley:

Jag som kund vill ju gärna att leverantören är lite flexibel mot mig när jag är virrig. “hej, jag behöver ett iban” på betaldagen kan ju översättas till "pengarna är på väg, var inte orolig (och debitera ingen förseningsavgift).
Som leverantör har jag upplevt att det ger jättemycket mer cred och betalvilja om jag varit flexibel, mot att vara benhård. Dock finns det ju gränser när det bara är till att sälja fakturan till inkasso.

2 gillningar

Vet att Bokio tyvärr inte har stöd för det. Men jag tror att det är viktigt att på förhand komma överens om betalningsinformation, om man inte kan skriva det på fakturan. Kanske kan du skriva det under övrigt.

Har själv Bokio företagskonto, men internationellt har jag kommit överens om på förhand vad som gäller. Just för att undvika att kunden i efterhand bestämmer hur denne vill betala.

1 gillning

Mitt företagspaket I Swedbank ligger också runt 1000-lappen per år. Det är väl bara att fixa det på närmaste riktiga bank på orten där du bor.

1 gillning

Om din kund hör av sig på sista bankdagen och ber om IBAN innebär det ju att de menar att göra som ni kommit överens om. Fixa fram ett IBAN bara, behöver ju inte vara samma konto. Det kan du väl lösa själv internt i efterhand. :slight_smile:

1 gillning

Yup det får bli så. 4-6 veckor om jag blir godkänd innan allt blir klart. Det svider. Man får leva på nudlar och blodpudding en månad och låna pengar av föräldrarna (som att vara student igen? :blush:). Tack för svar!