Revisorsfråga / fundering

Frågan ställs till revisor här i forumet.

Hur ser ni på småutgifter (100-lappar) utan underlag. Ses de alltid som ej avdragsgilla eller blir de kostnader ändå eftersom beloppet är litet ? Eller beror det på från vilket företag man haft utgiften ? Tänker om det står Cirkel k och kunden inte har kvitto. Kan utgiften ändå kostnadsföras ?

Finns det inget underlag - boka mot avräkningskontot.

2 gillningar

Och sedan i bokslutet när detta konto visar negativt saldo. Hur hanterar du det ?

Vad händer om jag tappat bort kvitton till min redovisning?

1 gillning

Flyttar konton som en övrig fordran.
Skriver ett PM till ägaren att detta verkligen är bristfällig hantering och att saknade kvitton ska hanteras som nettolöneavdrag enligt mig.

Är det något enstaka kvitto på mindre belopp så brukar jag ändå säga till för att påvisa att det är viktigt för bokföringen att rätt underlag finns.

Sen hade jag informerat att snart ändras lagen och att då är det okej med foton på kvitton som underlag. Att detta då kommer underlätta allt framåt.

Jag kan passa på att också ställa en fråga. Hur bokför ni inbetalningar från foodora? Samt betalning från babsen dvs kortterminalen?
För att på helger så gör dem ingen lverföring, utan allt kommer in på måndag då är det 3 transaktioner och iom att de tar bort avgiften dagligen så vet jag inte vilken transaktion som tillhör vilien dag. Hur brukar ni bokföra sådan?

Tack för svaret. Du menar att man inte ska boka det mot 6992 utan göra ett nettolöneavdrag istället för att det ses som privat levnadskostnad ? I mitt fall tar ägaren inte ut lön.

Mot avräkningskontot då, så att det dras från utdelningen netto.

Finns det inget kvitto kan du inte styrka att det är en företagskostnad.
Är det små belopp så visst lägg det på 6992 och hantera det som ej avdragsgillt, men jag förespråkar en hård gränsdragning för att inte det ska bli samma problem nästa år.

1 gillning

Bästa bedömning. Det spelar mindre roll om det helt rätt mellan dagarna. Vid månadsbokslut och årsbokslut lägg lite mer tid på att få det rätt kring brytet.

1 gillning

Nån enstaka transaktion utan underlag går väl om man vill och tycker det är värt det, förutsatt att kostnaden faktiskt tillhör verksamheten. Men om det uppstår ett mönster av transaktioner utan underlag så är det tvivelaktig och bör undvikas.