Jag driver en liten enskild firma då jag bor på en gård med uthyrda lokaler och arrenden av mark som inkomst.
Nu har behovet av inköp av ny pelletskamin till ett av hyreshusen uppstått och en perfekt sådan finns ca 45mil ifrån mig, enkel resa. Denna säljs av en privatperson som då inte är intresserad av att skicka med tillexempel bussgods, jag får därmed sätta mig i bilen och åka dit.
Jag bokför enligt kontantmetoden, för inte in något själv i digitala system utan lämnar mina ca 50 poster till redovisningsfirman varje år som sköter allt.
Nu till frågan:
Eftersom resan sker i näringsverksamheten med egen bil så förstår jag att jag får göra avdrag, hur redovisar jag det avdraget i min löpande redovisning?
Skriver på kvittot som vi upprättat mellan varandra och för en löpande körjournal eller hur ska jag redovisa det?
Jag drar av resor i mitt vanliga pendlande till och från min huvudarbetsgivare om det spelar någon roll.
Varje resa för firmans räkning kan vara en körjournal/verifikation, eller så skriver du upp alla resor på en körjournal o bokför alla i en verifikation
Jag har nyligen bytt redovisningskonsult och den jag fått nu verkar skriva varenda fråga som 1h arbetstid oavsett om det tar 5min eller 55min att svara.
Den jag hade innan gjorde ett överslag av faktisk tid som den lagt som arbetstid på mig och var det då 40 min under ett år så blev det 1h, det känns mer rättvist.
Så jag skickar endast dom lite mer svåra frågorna dit just nu, där jag själv inte vet vart jag ska börja då det blir för dyrt annars helt enkelt.
ok misstänkte att det var ngt sådant, det är en svår avvägning det där med tidsdebitering men jag brukar bjussa rätt mkt på tiden där o jag tror att det uppskattas men kanske bjussar jag för mkt…