Sälja bilen till företaget (AB)

Hej!

Har länge tänkt sälja bilen till företaget och vill nu göra verklighet av det. Något jag bör tänka på?

Jag tänkte sälja bilen till företaget med en avbetalningsplan. Kan jag även lägga in 2% ränta? Antar då att räntan behöver tas upp som inkomst av kapital i privata deklarationen? Avbetalningen tänker jag mig är en utgift för företaget och privat behövs inte tas upp någonstans då det är en försäljning av beg bil som är betald med skattade pengar.

Priset tänkte jag bestämma genom göra en massa online värderingar och sedan lägga mig i mitten eller ett snitt av dom lägsta värderingarna. Det gör mig inget om jag inte får max för bilen utan viktigare att inte skatteverket opponerar sig vid en eventuell granskning.

Har hittills tagit milersättning men känns bättre att ta alla faktiska kostnader i AB’t istället. Kör nästan uteslutande i jobbet så bör klara under 100 mil privat vid max 10 tillfällen utan problem.

Om det är den enda bilen du har tror jag Skatteverket kommer ha synpunkter även om du på heder och samvete säger att du bara använder bilen privat max 10 gånger per år. Tyvärr är man alltid misstänkt som småföretagare och anses skyldig till motsatsen har bevisats.

Har flera bilar i familjen. Kommer även bevisa alla milen med körjournal. Som jag förstår är det vad som krävs.

Som småföretagare och bilar är man direkt ute på svag is. Eftersom du både äger företaget och kör bilen har du “incitament” till att skruva på reglerna eftersom båda parterna vinner på det. Så här är Skatteverket extra observant och det finns ett omfattande regelverk.

I Skatteverkets värld är du tvungen att bevisa att du gör rätt vid en granskning. Så en slags omvänd bevisbörda. Att hamna i den typen av granskning är sällan problemfritt eller särskilt snabbt avklarat.

Så mitt tips är att göra en oberoende värdering av utomstående. Då har du en utomstående part som skrivit ett värderingsintyg på just din specifika bil. Finns både oberoende besiktningsmän, KVD, bilfirmor och flera andra som löser det. Brukar kosta ett par tusenlappar för ett värderingsintyg och det är det värt för att ha ryggen fri vid en granskning.

Körjournal i sig kan man ju tycka är ett slags bevis men man kan ju trycka på knapparna hur som helst i en digital variant eller skriva vad som helst i en rapport. Du behöver utöver själva milen/resmålet kunna styrka själva syftet med varje resa, de du eventuellt träffat osv så det handlar inte bara om hur bilen körts rent geografiskt som Skatteverket kan ha synpunkter på. Därav att du vill göra allt du kan för att undvika en detaljgranskning eftersom det kan bli en jobbig process att FÅ rätt även om man HAR rätt :wink:

1 gillning

Tack för svar.

Ser skatteverket något incitament att sälja bilen till underpris till bolaget? Min tanke är att det bara är åt andra hållet. Jag har körjournal på resor i tjänst vars sammanlagda mil motsvarar en värdeminskning som nog är större än värdet på bilen idag. Så redan innan företaget köper bilen har jag genom företaget minskat värdet på bilen väldigt omfattande.

Jag skulle uppskatta att jag har ganska enkelt att bevisa syftet med mina resor. Detta då jag jobbar med några fastigheter spridda i Sverige dit mina resor i huvudsak går och innefattar övernattning på plats, minst 30 mil hemifrån. Jag tar alltid bilder på jobbet jag gör så finns gott om bevis. Övriga resor är till affärer och kan då styrkas med kvitton.

Nja, för att kunna AVGÖRA om det är under/på/överpris så kommer den oberoende värderingen in. Det du tycker är ett underpris “den är ju så himla fin” kanske enligt andra/marknaden är ett överpris “med det skrapet i växellådan och den riskkonstruktionen i motorn och slitna däck är xxx ett riktigt överpris”

Vad som hänt innan anser nog skatteverket är historia. Jag hade en gång avrundat fel så jag hade betalt 400kr för lite i skatt och min fru därmed 400kr för mycket vid aktieutdelning. Handläggaren som hörde av sig var inte imponerad av mitt förslag att “det jämnar ju ut sig”. Bådas deklarationerna skulle rättas!

BRA att du har andra verifikat som styrker syfte, plats mm. Det kommer att underlätta rejält om det blir tal om att styrka sanningshalten i körjournalen. T ex hotellkvitto, p-biljetter, tankningskvitton, foton, mötesprotokoll osv. Sånt gillar Skatteverket att se :+1: Särskilt om de dessutom finns ihopsamlade på t ex en form av reseräkning som du snabbt och enkelt kan ta fram vid en fråga. (Det visar att du har järnkoll och att det inte är någon efterhandskonstruktion)

3 gillningar

Jag åker från fantastiska Åre och lämnar tre små barn, regelbundet, för att åka 30-60 mil till samma små byar - där jag dessutom råkar äga hyreshus. Den som tror jag gör det utan att jobba borde låsas in :laughing:

2 gillningar

Det du gör är att värdera bilen, helst där den är såld, ex hos Berners Östersund om du kör Audi eller vw.
Det samma gäller om du ska köpa ut en bil från ditt företag, då har inte skatteverket några invändningar ang pris.

Djupare studier än så här behövs inte för att förstå hur lägervakter “bara gjorde sitt jobb”.

Som allt annat, ska man gå på skatteverkets (sätt) så är det återförsäljare som är nr 1 vid värdering, dvs enda kravet dom har. tar du en värdering från en återförsäljare så gäller den, oavsett vad handläggare vill påstå.

Sedan din deklaration, även jag har har haft en revisor som gått 5 år tillbaka i tiden och rättat till det dom andra revisorer missat eller inte gjort.
Så många avdrag var inte gjorda av förra revisionsbyrån. vid fråga varför? så uppgav dom moraliska skäl, då beloppen handla om närmare 250 tusen direkt tillbaka så kan man utgå att det bara handla om en direkt okunskap hos denna revisionsbyrå.
En körjournal behöver bara visa vart du kört, dvs tid ,och plats/ärende.
Vi hade en koll ute till Ica maxi Umeå, där dom stoppa alla företagsbilar, även jag blev stoppad, jag uppgav bara ärende till företaget, ärenden kan vara allt från köpa brev/frimärken , ja allt som berör företaget, då får du använda bilen. det finns inga restriktioner du måste handla/ärenden på en angivenplats.

1 gillning